Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL utan telefonabonnemang?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-18 16:48

Nu har det pågått en "diskussion" ett tag om att man skall kunna få bredband - *DSL - utan att det skall finnas krav på att man har ett telefonabonnemang. PTS har krävt av telia att de skall slopa sitt krav på telefonnummer, men telia har förhalat det hela gång på gång.

Man kan dock säga upp sitt telefonabonnemang när man väl skaffat ADSL-abonnemang, men än så länge kostar det 380kr att gör så, något som PTS satt sig emot (Länk

Jag skulle gärna slippa mitt telefonabonnemang om jag kunde. Vad tycker ni, och är det någon som vet mer om hur det går för PTS vs telia?

Lite länkar:
PTS om kravet på fast telefoni

Håller med om att fasta telefonkravet är av ondo.
Jag vill verkligen inte betala för fast telefoni bara för att kunna ha ADLS.
I vår fastighet finns kabel-tv, men ingen leverantör av bredband tycks kunna leverera bredband via vår tv-kabel (mycket synd, då vi i Södertälje har C-Sam, med bra internetanslutnings-priser via kabel-tv).
ADSL är alternativet (vad jag vet).

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 22:07

Inget nytt

Ursprungligen av Arvid:

Nu har det pågått en "diskussion" ett tag om att man skall kunna få bredband - *DSL - utan att det skall finnas krav på att man har ett telefonabonnemang. PTS har krävt av telia att de skall slopa sitt krav på telefonnummer, men telia har förhalat det hela gång på gång.

Man kan dock säga upp sitt telefonabonnemang när man väl skaffat ADSL-abonnemang, men än så länge kostar det 380kr att gör så, något som PTS satt sig emot (Länk

Jag skulle gärna slippa mitt telefonabonnemang om jag kunde. Vad tycker ni, och är det någon som vet mer om hur det går för PTS vs telia?

Lite länkar:
PTS om kravet på fast telefoni

Inte för att vara elak, eller göra reklam, men tror nog att det vore lättare att få svar från exempelvis min sajt, Alltombredband.se för detta. Men eftersom jag är macanvändare så kan jag svara här

Det har funnits, under väldigt lång tid operatörer som erbjuder Bredband utan Telefonikrav från Telia. Bland annat:

Bredbandsbolaget
Rix Telecom
+ många lokala - beror på var du bor.

"Baksidan" är att du måste bli telefonikund till dom, i Bredbandsbolagets fall kostar det 99 Kr, och är billigare än någon annan som erbjuder Fast Telefoni som inte går via Telia (Många gör det idag, Tele2, Glocalnet, RixTelecom, Universal Telecom. mfl.)

PTS kör bara ett spel för gallerian, Telia har erbjudit Kopparkablar under väldigt lång tid till operatörerna, kostnaden är cirka 50+ moms. Men då får man tillgång till hela spektumet, dvs. man kan göra "vad faan man vill med kabeln". Det PTS vill är att Telia ska upplåta bara den övre delen till operatörerna, och då till en längre kostnad, och låta Telia betala allt, vilket dom naturligtvis inte vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 23:44

När jag flyttade för ett år sedan hade jag - precis som de allra flesta andra - strul med flytten av mitt ADSL-abonnemang.
Nåväl, Telia gjorde sitt ordentligt och flyttade telefonabonnemanget till den nya adressen prick på den beställda dagen. Men det gjorde inte Bostream.........
Nejdå, mitt ADSL-abonnemang fanns kvar i lägenheten när vi flyttade ur den, tre veckor efter det datum flytten var beställd - utan telefonabonnemang. Nu följde ett antal arga telefonsamtal och hot om avtalsbrott etc, etc, men de skärpte sig och jag fick till slut över bredbandet till vårt nyinköpta hus (som för övrigt låg på samma telefonstation, hur svårt kan det egentligen vara?).
Kontentan av det hela är i varje fall att ADSL fungerade utmärkt, även utan att det fanns något telefonabonnemang inkopplat på linan. Och det är jag övertygad om att det faktiskt gör, men ingen säger det eftersom folk skulle börja koppla ur sina fasta teleabonnemang och då tjänar ingen pengar längre (utom kunden förstås). Så länge man inte trixar med byten av abonnemang på bredband har jag en känsla av att det kan funka, ända tills något ska uppgraderas i telestationen och det då upptäcks.
Finns det någon testpilot?
/Mats

1
Bevaka tråden