Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PS/Ill: Klickar ni ur banor?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-21 17:44

Jag är ingen bildbehandlare, men det verkar som att det fins två läger, dom som går tillbaka och alt-klickar på den senast ritade punkten så den armen som pekar åt det hållet som man ritar åt försvinner, och dom som, öh... inte gör det.

Jag tillhör den senare delen, jag tycker att det verkar asdumt att dom gjort en funktion som man måste klicka bort för varenda punkt, men tydligen så skapas regelrätta slagsmål om man säger detta. Därför undrar jag hur ni gör.

Jag pratar inte om lassot eller suddgummit, det kan funka för webben, utan jag pratar om att manuellt rita banor med ritstiftet, det enda som enligt mig blir bra i tryck.

Vad tycker ni?

/Pontus

• Medlem
  • 2005-09-21 17:53

Fattar inte riktigt frågan, men om jag förstår rätt så brukar jag bara köra på, varför
vill man gå tillbaka med alt-klick då blir ju bara den senaste aktiv punkten eller vad gör den
funktionen annars?

Det är bara att rita på.

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 19:01

Ingen som vill klicka ur dom? Den första jag såg göra det var en tjej som jobbade hos oss för något tag sen, sen tog en annan på jobbet efter. Nu får jag höra att vår nya tjej blev halft ihjälmobbad utav gamla rävar för att hon inte klickade ur dom vilket hon slutade med idag då jag berättade att hon inte behövde.

Men ingen här alltså? Eller vågar ni inte träda fram bara?

Ursprungligen av pontusuggla:

Ingen som vill klicka ur dom? Den första jag såg göra det var en tjej som jobbade hos oss för något tag sen, sen tog en annan på jobbet efter. Nu får jag höra att vår nya tjej blev halft ihjälmobbad utav gamla rävar för att hon inte klickade ur dom vilket hon slutade med idag då jag berättade att hon inte behövde.

Men ingen här alltså? Eller vågar ni inte träda fram bara?

Jag vågar påstå att jag är en av dem här på forumet som ritat mest banor genom åren och jag har aldrig stött på någon som gjort så, inte heller i de utbildningar jag gått med en massa gurus.

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 19:10

Stefan: det är grym, jag ville mest övertyga min kollega om att hon gjort rätt och hennes tidigare kollegor gjort fel. Hoppas även att dom läser det här någon gång och fattar att det är dom jag skriver om.

(Hoppades lite på ett bråk också)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-21 19:42

Bara för att förklara mig själv som idiot, men det är Adobe Illustrator det handlar om va?

Att alt-klicka på en ankarpunkt på en bezierkurva i Illustrator omvandlar punkten till en hörnpunkt istället för en vanlig kontinuerlig punkt. Detta kan man göra med vilken punkt som helst, när som helst, om man har behov av det. men varför man skulle göra det generellt har jag mycket svårt att förstå.

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 20:10

Om man skall altklicka eller inte beror på vad man vill göra för form.
Altklick tar bort hävstången som drar ut kurvan åt det hållet.
Se bifogad bild.

• Oregistrerad
  • 2005-09-21 21:27

Gunnar: Det var Photoshops urklippsbanor som jag snackade om, men det är förrutom några små detaljer, exakt samma som det du beskriver i Illustrator. Konstigt dock att inte adobe-killarna (ja, och tjejerna) inte snackar mer med varandra. Att tex motsvarande verktyg i After Effects är så dålig fattar jag inte, men det är en senare debatt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 22:31

Det beror väl på var nästa punkt ska ta vägen eller hur banan ska formas mellan sista och näst sista pukten.

Själv sitter jag med vänsterhandens tumme på CMD, pekfingret på ALT och ringfingret på SHIFT och växlar verktyg hela tiden för att forma kurvan och riktningen efter behov.

Som sagt att ALT klicka på varje punkt är alldeles onödigt och klumpigt. Men mångal är sig ett sätt att jobba och ifrågasätter det aldrig eller försöker hitta ett bättre sätt.

Janne Suhr

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-22 23:09

Välj gärna funktionen "elastiskt" ritstift.......då får man bättre koll på hur senaste punkten påverkar banan...

Off Topic, sorry: Om ni vill se smakprov på min vektorkonst som jag gjorde för nåt år sen så finns den nu att beskåda on-line på www(punkt)framtiden(punkt)cc/bild/silluetter/silluetter(punkt)html

Originalen är 1x1,5m och är sålda.

1
Bevaka tråden