Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distiller error

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 15:40

Är det någon som vet varför Acrobat Distiller 6.0.1 beter sig på nedanstående sätt? Alla postscript filer får samma fel. Jag har prövat att ta bort prefsfilen utan någon förbättring.

Vad jag kan uttyda så kan den inte spara pdf filen efter den har distillerat den. Allt fungerar bra tills detta moment, men varför kan den inte spara den?

Adobe PDF-inställningar: /Users/Shared/Adobe PDF 6.0/Settings/Standard.joboptions
%%[ Error: undefined; OffendingCommand: distillsave ]%%
%%[ Warning: PostScript error. No PDF file produced. ] %%
Bearbetningstid: 5 sekunder (00:00:05)
**** Jobbet slutfört ****

Du har ingen tidigare version av PDF-filen öppen eller liknande? Kan det vara ett rättighetsproblem eller så?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 16:53

Nej, Det finns ännu ingen PDF fil endast en postscript fil. Skall kolla med rättigheterna. Återkommer...

Nej, men det är väl när PDF-filen ska skapas. Om filen är låst eller öppen, eller rättigheterna otillräckliga så kan man få såna fel (tror jag)

• Medlem
  • Haparanda
  • 2005-09-26 17:28

Kan vara ett typsnitt som spökar. Gå in i dokumentet och spara en kopia. Byt alla typsnitt i kopian till något som du är säker på fungerar. Gör ps, kör i distiller. Funkar det kan du pröva att ta grupper av typsnitt och till sist hitta det felande typsnittet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 21:47

Nä, något typsnitt problem är det inte, har testat på en annan maskin med samma konfiguration, inga problem. Testade, för att vara säker, med en postscriptfil innehållande inga fonter, endast bilder. Samma sak.

Det måste vara nåt med rättigheterna, frågan är bara vad? Jag testade med att dra en fil ifrån skrivbordet på distillern, samma fel. Och användaren har ju rättigheter att skapa filer på sitt egna skrivbord. Mellanlagrar Distillern filen nånstans och rättighetsfelet finns där?

Adobe skapar ju numera en salig samling filer och mappar lite här och där, frågan är vad man skall börja kolla. Vet du Richard, eller nån annan?

Ja Distiller mellanlagrar filer, men jag vet inte var. Körs Distiller på servern? Vad händer om du kör samma fil i din lokala Distiller?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 22:54

Den körs lokalt.

Jag har också haft det där felet, men då VAR det typsnittsfel.

Har du kollat igenom färghanteringen?
Om det är filer från Indesign så hade jag problem med att distilla om genomskinlighetsblandningen (CMYK - RGB) var fel inställd (efter varningen provade jag att didstilla ändå).
Detta funkar dock fint numer.

- Slice -

• Medlem
  • 2005-09-26 23:12

Vad har du i dokumentet som skall destilleras? Detta fel kan bero på många saker. Korrupta typsnitt, felaktiga länkar och även felaktiga eps-filer. Vad innehåller dokumentet? Har du föresten skapat job-options filen själv, eller har du fått den från tryckeriet?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 09:40
Ursprungligen av Korsriddaren:

Vad har du i dokumentet som skall destilleras? Detta fel kan bero på många saker. Korrupta typsnitt, felaktiga länkar och även felaktiga eps-filer. Vad innehåller dokumentet? Har du föresten skapat job-options filen själv, eller har du fått den från tryckeriet?

Filen fungerar på andra maskiner med samma konfiguration, så det är nog inte filen det är fel på. Jag har testat med olika job-options, egna och Adobe standard. Ingen skillnad.

Ursprungligen av wlao:

Du har väl inte oamerikanska tecken i hårddiskens namn?
Detta spökade en massa för mej i Distiller 6.0 (om inte mitt minne sviker mej) tills jag döpte om hårddisken

Startdisken heter Macintosh HD. Jag tror det är ett rättighetsproblem nånstans, skall gräva vidare idag och jämföra rättigheterna med det maskiner som fungerar och den som strular.

• Medlem
  • 2005-09-26 23:16

Du har väl inte oamerikanska tecken i hårddiskens namn?
Detta spökade en massa för mej i Distiller 6.0 (om inte mitt minne sviker mej) tills jag döpte om hårddisken.

Min bästa gissning är att börja med att skriva följande i ett terminalfönster:

ls -aolT var/spool/

make that

ls -aolT /var/spool/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 11:46
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

make that

ls -aolT /var/spool/

Vad gör det kommandot?

raderar hela jäkla hårddisken så klart

Näää, det bara listar filer och mappar och vilka rättigheter de har, och så kör man det på den katalogen som man tror innehåller det ställe där distiller lägger sina filer. Så här ser det t.ex. ut när jag kör det:

Richard-R-nnb-cks-dator:~ richardr$ ls -aolT /var/spool/
total 0
drwxr-xr-x 9 root wheel - 306 Mar 15 22:08:44 2005 ./
drwxr-xr-x 25 root wheel - 850 Sep 26 23:43:33 2005 ../
drwxrwxrwx 8 nobody nobody - 272 Aug 14 12:57:32 2005 PDFMaker/
drwx--x--- 197 root lp - 6698 Sep 22 06:06:34 2005 cups/
drwxr-x--- 2 root wheel - 68 Nov 20 00:41:51 2003 fax/
drwxr-xr-x 2 root wheel - 68 Dec 23 20:24:20 2003 lock/
drwxr-x--- 2 root wheel - 68 Sep 12 22:41:48 2003 mqueue/
drwxr-xr-x 14 root wheel - 476 Dec 23 20:24:35 2003 postfix/
drwxrwxrwx 2 root wheel - 68 Mar 15 22:23:01 2005 samba/

Där ser man t.ex. att jag har en mapp för PDFMaker, som har skriv- läs- och exekveringsrättigheter för alla användare.

Nu vet jag inte med säkerhet att det är den mappen distiller använder, det får man kolla

• Medlem
  • 2005-09-27 14:07

Du har säkert ett antivirusprogram, prova att stäng av det!

Se mer info här:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/[email protected]@.3bbc459f/8

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-27 15:52
Ursprungligen av ML:

Du har säkert ett antivirusprogram, prova att stäng av det!

Se mer info här:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/[email protected]@.3bbc459f/8

Tack tack tack tack tack....

Jag brukar sätta alla maskiner så att viruskollen skall gå på natten istället för att ligga och kolla hela tiden. Det var inte gjort på denna maskinen.

Tack igen!!!!

• Medlem
  • 2005-09-27 15:57

återigen ett virusprogram som stjälper istället för hjälper...

Men bra att det löste sig!

Intressant! Bra att känna till. Jag har sett motsvarande sak för InDesign, men inte för acrobat. Tack för info

1
Bevaka tråden