• Medlem
  • International user
  • 2005-09-27 14:22

Jag har skapat en tråd om detta tidigare, men tänkte försöka i näverksforumet också.

Jag satt nyss i fotöljen med min PB, cira tre meter från basstationen, och märkte att quicktime inte klarade av att spela en mp3:a utan att det skulle hacka. Sitter nu på skrivbordet strax bredvid AP:n och här fungerar det fint. Gick även ut till köket med datorn i handen och då slutade mp3:an genast spela. Det är cirka 6 meter dit, fri sikt så när som på en del av mitt datorbord bestående av två laminatskivor.

Min nätverksprestanda i övrigt är hyfsad, och filkopieringar fungerar fint med acceptabel hastighet på runt 2 megabyte per sekund. Varför räcker då bandbredden uppenbarligen inte till en mp3:a på 192 kbit?

Min accesspunkt är en Zyxel G-1000. Samma symptom har uppkommit vid ovetenskapliga tester mot en kompis' accesspunkt, en Asus WL-500g. Går jag en bit bort från AP:n så klarar powerbooken inte av att hålla de mest blygsamma dataöverföringar stabilt utan det blir en laggande skit av det hela. Jag har även samma problem med DivX-uppspelning i VLC.

Det är sånt här som får en att undra vad det är som egentligen är "problemfritt" med att äga en mac, jag har aldrig upplevt nåt liknande med någon annan dator och något annat operativsystem.