Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extended Pascal + GCC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 00:37

Hej!
Det är så här att jag just nu läser en kurs i pascal-programmering (Extended Pascal). Tänkte utnyttja min powerbook till detta men jag blir inte klok på hur jag skall göra. Av det jag hittat genom google här på forumet skall man kunna sätta upp freepascalprojektet och xcode. Det jag egentligen vill göra är att jag vill via en enkel textredigerare editera kod och sedan kompilera via Unixterminalen. Så vitt jag vet är det gcc jag bör kompilera med.. eller har jag fel?

Jag har försökt med kommandot:
gcc Helloworld.p // Min fil heter alltså Helloworld.p

Då får jag meddelandet:
Pascal compiler not installed on this system

Var hittar jag en fungerande kompilator och finns det någon enkel "installalerare" för detta? Eller måste jag installera ifrån source?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-01 13:22

Ja, det finns två varianter från Microbizz som du kan titta på. Ett för integration med XCode och ett fristående. Du väljer själv. Du installerar från binärer även om det är open source. Du behöver tydligen också Mac OS X Pascal Interfaces och ev. ncurses.

För att sammanfatta finns det två kompilatorer, FPC (även känd som FPK) och GPC. Båda är gratis. Du kan jobba från kommandoraden (vilket jag motvilligt rekommenderar) eller i Xcode (vilket jag har haft svårt att få att fungera).

Dessutom finns en alldeles utmärkt Pascalkompilator för CodeWarrior, som är den jag använder i första hand. Till CW5 och senare är det en separat nedladdning, men den fungerar bra. Vissa problem med debuggern, men inte farligt. Bortsett från det är det den mest lättanvända. (Kommer tyvärr inte att hänga med till OSX86.)

Mer länkar här: http://www.pascal-central.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-02 16:16

Jag har försökt att få xcode och fpc att fungera tillsammans men tyvärr inte lyckats. Det absolut smidigaste för mig hade varit att satt upp FPC (Då GNU PASCAL så vitt jag vet skiljer sig rent kodmässigt ifrån FPC) tillsammans med en kompilator i terminalen så att jag endast behöver köra make <filnamn>. Vi kommer inte att bygga fönsterhanteringssystem utan den kursen vi läser handlar om att i första hand lära sig grundläggande programmering i Pascal.

Någon som har någon länk där det beskrivs hur man sätter upp fpc så att man bara kan kompilera det ifrån terminalen direkt?

Det följer med en bunt dokumentations-PDF med FPC. Står det kanske där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 22:20

Lyckades få det att fungera nu. Tydligen hade inte FPC installerats korrekt förra gången. Nu har jag lyckats få det så att den kompilerar direkt ifrån terminalen. Nu är istället mitt problem att jag inte riktigt känner mig säker på hur man skall göra för att lägga till fpc i path. Har inte hittat det någonstans i dokumentationen och det är ju väldigt jobbigt att köra t.ex. /usr/local/bin/fpc Helloworld.p varje gång. Någon som kan berätta hur jag skall gå till väga för att lägga till fpc i path så att jag helt enkelt kan köra det genom att bara skriva fpc.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-05 09:59

Du ska bara lägga till sökvägen till katalogen där programmet ligger - inte lägga till sökvägen till själva programmet. I miljövariabeln $PATH ska du, om du saknar idag, lägga till /usr/local/bin. Jag har just nu igen OS X-box framför mig, men vill faktiskt minnas att det redan från start finns /usr/local/bin i $PATH. I annat fall så gör du det i loginfilen för ditt skal (ofta något i stil med .login för de flesta skal idag). Lägg det inte i motsvarande .rc-fil (typiskt .bashrc för BASH) för varje nytt skapat interaktivt skal kommer att ärva miljövariablerna från moderprocessen.

PS. Nu får någon rätta mig, för vi har så lite Mac OS X i spaningskapseln till JAS 39 Gripen...

1
Bevaka tråden