Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsolen försvann!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag märkte att det var ett "frågetecken" på min konsolikon som jag har i docken. När jag skulle starta konsolen hände absolut inget. Jag hittar inte heller programmet i programmappen. Spotlight hittar inget heller så jag undrar helt enkelt:

Var fanken är min konsol????

Jag vill ju kunna använda den eftersom jag vant mig vid den i LINUX-världen...

Med hopp om snart och klokt svar!

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-03 18:25
Ursprungligen av millgard:

Jag märkte att det var ett "frågetecken" på min konsolikon som jag har i docken. När jag skulle starta konsolen hände absolut inget. Jag hittar inte heller programmet i programmappen. Spotlight hittar inget heller så jag undrar helt enkelt:

Jag vill ju kunna använda den eftersom jag vant mig vid den i LINUX-världen...

Med hopp om snart och klokt svar!

Har du raderat den? I den engelsk talande versionen av OSX så finns den i mappen /Applications/Utilities

Den ska ligga i mappen Verktygsprogram i program-mappen.

Nej, där är den alltså inte

"Raderat den", knappast medvetet i alla fall. Var kan jag återinstallera den i så fall? Ingen som VET?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-03 19:01

Hmm, när du skriver "konsoll" så menar du egentligen "terminal", inte sant? Det är nämligen två olika apps det (båda finns i mappen Verktygsprogram (eller Utilities för engelsk version)). Är det konsollen eller terminalen som du saknar egentligen?

Tydligen bägge... Terminal (svarta fönstret) finns inte och det är väl den jag kallar för konsol. Jag har inget liknande heller.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-04 00:14

Tydligen bägge... Terminal (svarta fönstret) finns inte och det är väl den jag kallar för konsol. Jag har inget liknande heller.

Det finns både en konsoll (console.app) och en terminal (terminal.app). Det du är ute efter är nog terminal.app, tyvärr vet jag inte varför den saknas på din installation.

Fixat! Hittade programmet någon annastans och har dubblat med iTerm så nu skall jag slippa problemet i framtiden hoppas jag.

Tack S.

1
Bevaka tråden