Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flasha Radeon 9800 (PC) till G5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-05 03:46

Har ett Radeon 9800 i min PC burk och skulle gärna vilja använda det i min G5'a istället för sega Raden 9600 (dels för att jag gärna vill ha åtkomst till ordäntliga inställningarna för AA och V-Sync, dels för att det är för segt för Call of Duty...^^ (anser jag)

Någon som kan ge mig en guide om hur jag gör för att flasha kortet så det passar Macen? Ska jag flasha kortet i PC'n och sedan föra över eller? Vad ska jag använda? Vilket BIOS?

På egen risk uppenbarligen.
Men om man själv eller en kompis har koll på finlödning så ska det nog gå fint!
http://mapage.noos.fr/campahunta/radeon9800/pc_9800_conversion.html

Ska du använda kortet i en G5:a så behövs ingen lödning, endast om man ska ha det i en G4.
Här finns en ganska bra guide: http://www.cubeowner.com/forums/index.php?showtopic=8804

Huff, ganska otydligt och dåligt skrivet (förmodligen ingen med engelska som 1:a språk).
MEN, om man läser hela tråden så kan man lappa ihop en uppfattning om hur det ska gå till.
Man kan tydligen Flasha med en ROM som är reducerad i storlek för att sedan Flasha med ATI October 2004 ROM update som tydligen ska fungera excellent.

Skyll inte på mig om du sumpar kortet .. :rolleyes:
Läs tråden ordentligt så ska det nog gå att få till det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-05 12:59

Tackar för infon!
Detd ät där med "sticky tape" låter farligt...:D

Okey...har läst lite. Ser ut som om det är möjligt att flasha om bara ifall det inte skulle funka i macen...=)

ez0r4y

Ursprungligen av ez0r4y:

Har ett Radeon 9800 i min PC burk och skulle gärna vilja använda det i min G5'a istället för sega Raden 9600 (dels för att jag gärna vill ha åtkomst till ordäntliga inställningarna för AA och V-Sync, dels för att det är för segt för Call of Duty...^^ (anser jag)

Någon som kan ge mig en guide om hur jag gör för att flasha kortet så det passar Macen? Ska jag flasha kortet i PC'n och sedan föra över eller? Vad ska jag använda? Vilket BIOS?

Hej
Va bra ,verkar som om du kör både G5:a och Pc?
Sitter nämligen själv här och har kört Pc sen tidernas begynnelse och gillar att spela 2-3 st spel.
Hade tänkt att beställa en G5:a 2x2.0 eller 2x2.3 nu men undrar vad har du för erfarenhet mellan din
Pc och din G5:a när det gäller spelande?Jag kör nästan enbart UT2004 och WoW.Hade iofs tänkt sätta
i ett Radeon X850 kort men skulle gärna vilja höra dina erfarenheter.Man kanske ska behålla Pc som speldator men vill ju helst gå hela vägen.

Ursprungligen av m8rix4ever:

Hej
Sitter nämligen själv här och har kört Pc sen tidernas begynnelse och gillar att spela 2-3 st spel.
Hade tänkt att beställa en G5:a 2x2.0 eller 2x2.3 nu men undrar vad har du för erfarenhet mellan din
Pc och din G5:a när det gäller spelande?Jag kör nästan enbart UT2004 och WoW.Hade iofs tänkt sätta
i ett Radeon X850 kort men skulle gärna vilja höra dina erfarenheter.Man kanske ska behålla Pc som speldator men vill ju helst gå hela vägen.

Unreal har ALDRIG varit särskillt bra optimerat för Mac men om du har 2*2,3GHz och ett fett grafikkort så lär det väl bli spelbart ändå. :rolleyes:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-06 14:20
Ursprungligen av m8rix4ever:

Hej

Personligen tycker jag, uppriktigt sagt, att Mac'en för det mesta är rätt hopplös när det gäller spelande. Har dock inte testat saker som UT2004 och WoW...inte på Mac'en iaf. På PC'n flyter UT2004 fin fint med Radeon 9800...men så är det ju det där med att spelen inte ska vara så bra optimerade för Mac...

Medal of Honor, Call of Duty och Quake 3 är det jag har spelat här och dom flyter okey...Call of Duty flyter sådär på max och här upplösning, men tror det beror på grafikkortet (flyter på bra på PC'n...och bygger ju på Q3 motorn som i sin tur flyter bra på Macar)

Spel som bygger på Q3 motorn har flytit bra, HALO har flytit bra mé...resten har jag faktiskt inte testat, men av vad jag har hört så ska resten av spelen vara rätt kasst optimerade. Och X850 till en Mac är ju dyrt...känns betydligt bättre o lägga dom pengarna på ett riktigt bra grafikkort till PC'n istället.

Jag hadde rekomenderat dig att behålla PC'n och spelat på den istället faktiskt.

Guiden är inte helt hundra skriven, men ändå ganska lätt att förstå. Hur som helst kan man alltid flasha tillbaka kortet om det inte funkar. Har själv flashat en 10-tal grafikkort både ATI och Nvidia och aldrig haft nått strul, än så länge iaf. :-/

Bistår gärna med hjälp om du behöver...

Ursprungligen av Robert Linder:

Guiden är inte helt hundra skriven, men ändå ganska lätt att förstå. Hur som helst kan man alltid flasha tillbaka kortet om det inte funkar. Har själv flashat en 10-tal grafikkort både ATI och Nvidia och aldrig haft nått strul, än så länge iaf. :-/

Bistår gärna med hjälp om du behöver...

Har ett ATI PCI-EXPRESS För PC och tänkte lägga in det i min nya MAC G5 2.7 Dual med de standard PCI-Express bussarna som det äntligen har förstått att man skall använda och inte PCI-X bussar-

har du någon guide för detta eller vet någon som kan hjälpa.

PLEASE...

MR Designer
ka@custodia-networks.com

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-06 18:56

Jag tycker både CoD/UO, UT2004 och WoW flyter kanonfint på min G5/1.6 med Radeon 9800.

1
Bevaka tråden