Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Obejkt lysa igenom i texten

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-05 09:58

Jag har en bild frilagd mot svart bakgrund, över den lägger jag vit text. Jag vill nu att objektet lyser igenom i texten där de möts men sen ska texten vara vit mot det svarta.

Jag har testat alla genomskinlighetsmöjligheter i InDesign utan att lyckas, genom att välja "differens" uppnår jag den effekt jag vill ha men färgen på texten blir fel.

Hur gör jag?! Tacksam för hjälp

Jag skulle göra jobbet i Photoshop där du har större kontrol på detta och kan leka med de olika lagrren. Jag har lite svårt att föreställa mig vad du vill göra men borde gå atat fixa till i just Photoshop.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-05 11:27

Jo men där har jag inte heller lyckats speciellt bra och jag vill gärna ha kvar mitt textlager redigerbart i InDesign

här är ett exempel på vad jag vill uppnå, men nu är min bild blå mot svart bakgrund:

http://www.maximopark.com/images/img_original/43.jpg

Antingen sätter du typ 20% genomskinlighet (använd normalläget) på texten och nöjer dig med att texten blir lite ljusare överlag, eller så (kräver att du har genomskinlig bakgrund eller urklippsbana på bilden) lägger du bilden bakom texten i full opacitet och en kopia på exakt samma ställe men framför och sätter den till önskad opacitet, också i normalläge.

Det här är klurigt, och det är inte säkert att du kan göra det med bara dina ursprungsobjekt, men testa detta.

1) Lägg upp dina objekt som duj vill ha dem.
2) Markera textblocket och välj det blandningsläge som ger rätt effekt på den del av texten som överlappar bilden. Finns inget sånt blandningsläge kan du avbryta.
3) När du har rätt utseende markerar du textramen och den bild den överlappar och grupperar dem
4) Visa alternaven på genomskinlighetspaletten
5) Klicka i Isolera Blandning.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-05 13:10

Rickard>
jag sätter textblocket på "mjukt ljus" då får jag den effekt jag vill ha över bilden med då försvinner all annan text. När jag grupperar med bakgrundsbilden och väljer isolera blandning händer ingenting...

ack klurigt detta

Bakgrundsbilden, där texten ska vara täckande, ska inte ingå i gruppen, endast texten och den bild över vilken texten ska vara genomskinlig

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-05 13:19

Men den svarta bakgrunden ingår i bilden liksom den är inte som frilagd med en bana eller inklippt...

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-05 13:29

(en annan sak offtopic: när jag exporterar en InDesign-fil som .jpg som bara innehåller svart (0/0/0/100) text blir det svarta i texten 350% färgmättnad, en cmyk-blandning på (96/83/82/90) som jag sen inte kan skriva ut för det är för stor färgmättnad, why is this?)

Ursprungligen av carpark:

(en annan sak offtopic: när jag exporterar en InDesign-fil som .jpg som bara innehåller svart (0/0/0/100) text blir det svarta i texten 350% färgmättnad, en cmyk-blandning på (96/83/82/90) som jag sen inte kan skriva ut för det är för stor färgmättnad, why is this?)

(Offtopic-svar: Det beror på att du exporterar din PDF med en annan cmyk-profil än den som är tilldelad dokumentet. Tilldela först rätt cmyk-profil, exportera sedan PDF-filen och se till att det står Dokument-CMYK i rutan för Avancerat>Målprofil.)

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-05 14:29

(hmm ok det klargjorde en del, nu var det en jpg jag exporterade men jag antar det är samma regler där, dock hittar jag inte avancerat>målprofil i pdf:exporten)

jag antar det är CMYKprofilen i "arbetsfärgrymder" som är boven i dramat?

Senast redigerat 2005-10-05 14:40
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-06 00:01

är det inte bara att göra texten lite färgstarkare än du vill ha den. så blir den lagom sedan när du gör den genomskinlig?

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-06 10:38
Ursprungligen av Simbup:

är det inte bara att göra texten lite färgstarkare än du vill ha den. så blir den lagom sedan när du gör den genomskinlig?

hmm men hur gör jag den mer färgstark än 100% när vi snackar vitt?

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-10 00:25

du gör den vitare än vit såklart.
naerå, jag glömde att den skulle vara vit.

mittt tips är att du först: har bilden mot svart bakgrund (som du ska ha)
sen: texten över (som du ska ha)
Sen: En kopia av bilden (den mot svart bakgrund, allltså, inte hela alltihopa..) över texten. Denna gången en genomskinlig bild. Det borde ge önskat resultat.

Kanske otydöigt skrivet. Men jag ska snart till skolan...

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-12 02:18

eller följande, nerifrån och upp:
textlager lägre opacitet
bild
textlager 100% opacitet
svart lager

• Medlem
  • 2005-10-12 19:44

Kan du göra det i Illustrator?
1. Placera bilden i ett Illustratordokument.
2. Skriv texten i vitt och placera ovanpå bilden.
3. Öppna bilden i Photoshop, invertera den och spara som.
4. Placera den inverterade bilden överst, ovanpå originalbilden
5. Markera textblocket och den inverterade bilden, och välj "Make Opacity Mask" från menyn på Transparens-paletten.
6. Voila.

1
Bevaka tråden