Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Call of Duty. Skärminställningsproblem.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Är stort fan av Call of Duty som jag satt och spelade igår kväll. Kör en ny iMac G5 20" och har spelat i fullskärmsläge, dvs spelet har fyllt hela skärmens bredd. Men så plötsligt "PLOFF" mitt under pågående spel så krympte bilden ihop och blev liksom av vanlig monitorstorlek. Dvs täcker skärmen på höjden men inte på bredden så nu har jag två fula svarta band på vardera sidan. Perspektivet är inte förvrängt så saker är inte tillplattade eller utdragna. Har varit inne i inställningar för spelet och klickat för att optimera men det händer inget vettigt. har testat de olika upplösningarna där också men det funkar inte heller. Fick tipset att gå in i "config.cfg" och ändra på några rader till:
seta r_customaspect "1"
seta r_customheight "1050"
seta r_customwidth "1680"
som tydligen skall vara rädd upplösning för en 20" widescreenskärm men detta botade inte heller felet. Någon som vet vad man kan göra för att få fullskärmsläge igen utan att radera och installera om spelet? Vill ju inte förlora alla nivåer osv!

Otroligt tacksam för svar!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 20:27

Se till att du har consol läget på (finns i nån av menyerna i spelet) ta ner consol med < tangenten.
Skriv:
seta r_mode -1
seta r_customheight 1050
seta r_customwidth 1680

Starta om spelet.

Hej Hugg!

Testade det under options inne i spelet. consol-läget fanns under options fat inte under graphics. Kollade sedan att jag hade 1050 och 1680 under de där raderna. Blir osäker. Har "1" på seta r_mode men du har skrivit -1, skall det vara "minus ett"?

Funkar i alla fall inte med den åtgärden jag precis gjort!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 20:47
Ursprungligen av iSwitch:

Hej Hugg!

Testade det under options inne i spelet. consol-läget fanns under options fat inte under graphics. Kollade sedan att jag hade 1050 och 1680 under de där raderna. Blir osäker. Har "1" på seta r_mode men du har skrivit -1, skall det vara "minus ett"?

Funkar i alla fall inte med den åtgärden jag precis gjort!

Det skall vara precis som jag skrev, -1 alltså.
Du skriver in det direkt i consol och inte i nån .cfg fil.

Direkt i consol? Eh, nu är jag inte med alls. Var är det?

Ändrade till -1 på den punkten du angav. Nu blir det full skärmbredd men med lite förvridet perspektiv. Det blir liksom utdraget på bredden...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 22:03

Direkt i consol? Eh, nu är jag inte med alls. Var är det?

Ändrade till -1 på den punkten du angav. Nu blir det full skärmbredd men med lite förvridet perspektiv. Det blir liksom utdraget på bredden...

med consol menar jag kommandoläget du går in i när du trycker < tangenten om du aktiverat det.

Med bildskärmsläget:
seta r_mode -1
seta r_customheight 1050
seta r_customwidth 1680
+ omstart av spel så blir bilder på menyer & liknande (laddbilder osv) bredare än normalt, men i skälva spelet när du kutar runt så ska inte "miljön" vara utdragen, utan du ska helt enkelt se normalt när du springer omkring fast över hela skärmen, dvs du ser mer på bredden (& mindre på höjden, eftersom skärmen är bredare men lägre än en normal 4:3 skärm).

Hoppas det löser sig, nu ska jag sova. Call of duty är ett kanon spel! rekomenderar tilläget Call of Duty: United Offensive också, sitter med det nu och nöter.

Hej Hugg!

Har testat det där nu. Får inget förvridet perspektiv i spelet utan bara i vinjetterna osv. Det är iofs godtagbart men inte som det var från början. Fattar inte hur det bara kan ändra sig sådär utan vidare och sedan vara så svårt att finna tillbaka till ursprungsinställningen... Men detta är i alla fall bättre än att ha de svarta ramarna kvar!

Och United Offensive kommer jag att köpa om jag ramlar över det på annons eller liknande för jag är rätt sugen på att testa det!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-13 13:58

Hej Hugg!

Har testat det där nu. Får inget förvridet perspektiv i spelet utan bara i vinjetterna osv. Det är iofs godtagbart men inte som det var från början. Fattar inte hur det bara kan ändra sig sådär utan vidare och sedan vara så svårt att finna tillbaka till ursprungsinställningen... Men detta är i alla fall bättre än att ha de svarta ramarna kvar!

Och United Offensive kommer jag att köpa om jag ramlar över det på annons eller liknande för jag är rätt sugen på att testa det!

Så vitt jag vet så finns det inget annat sätt att få upplösningen 1680*1050 i Call of duty än det jag skriver om, spelets meny inställningar för upplösningar ger alla svarta kanter.

Okidoki.

1
Bevaka tråden