Med förra veckans videorelaterade nyheter (iPod video och iTMS 6) ökade skillnaden ytterligare mellan utbudet i den amerikanska iTunes Music Store och övriga, inte minst den svenska.
Att rättighets- och royaltyproblematiken är värre för tv-produktioner än musik är väl bara att vänta, och att detta försenar/omöjliggör att samma innehåll på svenska iTMS är kanske inte konstigt.
Men Apple bör tänka över vad detta innebär för icke-amerikanska kunder. Det innebär t.ex att en svensk iPod inte har samma nyttovärde som en amerikansk, om ni förstår vad jag menar. Ju fler av Apples produkter som är sammankopplade med olika kringtjänster där Apple har monopolställning, desto viktigare att dessa tjänster görs globala. Den tid det t.ex tog att få iPhoto's alla kringtjänster i Sverige bådar inte gott...
Redan på musikområdet är det en stor skillnad på iTMS i Sverige och USA. Trots en viss uppryckning nyligen med mer svenskt material är den svenska affären fortfarande en blek kopia av den amerikanska. Hur ofta klickar man inte på en länk bara för att få veta att den artikeln inte finns i vårt land? Just nu snurrar t ex reklam för förhandsbokning av Madonnas kommande album . Följer man länken är det omöjligt att köpa (i skrivande stund).