Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknik: Vad innebär DDR2?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Processorerna blir allt snabbare och kraven på övriga komponenter ökar i samma takt. Nu är det dags för snabbare teknik för internminnet - DDR2 är senaste modeordet att lägga på minnet.

DDR står för "Double Data Rate" och innebar en dubblering av hastigheten från den traditionella SDRAM-tekniken. DDR innebar nämligen att man överförde data två gånger per klockcykel - därav namnet DDR. Idag hittar vi DDR-minnen i exempelvis Powerbook G4 och Power Macintosh G5. Den förstnämnda använder PC2700 vilket innebär 333Mbps/166MHz och den sistnämnda använder en snabbare PC3200 modell med 400Mbps/200MHz.

Nu tar Apple steget mot DDR2 som använder 1,8 volts spänning mot 2,5 volt på DDR. Skillnaden gör att strömförbrukningen sjunker och värmeutvecklingen minskar - välkommet hos alla datortillverkare. Genom interna förändringar har man dubblerat hastigheten utan att ändra klockfrekvensen på DRAM modulerna. I nya Powerbook G4 och Power Macintosh G5 hittar vi DDR2 PC4200 minnen som internt snurrar i 333MHz och levererar hela 667Mbps. Hastighetsökningen bör märkas i kommande prestandatester.

Läs mer om DDR vs DDR2 hos Overklocker Café

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-19 15:53

Riktigt intressanta artiklar Martin! Börjar nästan bli dags för Apple att dra igång eventet nu, innan vi har all info, eller?

Sweet! Skriv ngt trevligt om skärmarna: "Vad innebär HD?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 17:09
Ursprungligen av ill_chrill:

Sweet! Skriv ngt trevligt om skärmarna: "Vad innebär HD?"

http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV

Alltså, känns det som om Martin försöker säga oss något med dessa artiklar?

Senast redigerat 2005-10-19 17:10

Nya Power Macs och bärbara släpps om nån timme, det vet nog alla vid det här laget!

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Nya Power Macs och bärbara släpps om nån timme, det vet nog alla vid det här laget!

Jag vet, försökte bara vara lite halvrolig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 17:07

Ja, wikipedia är en teknikskribents bästa vän

http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2

Nu undrar jag bara - är det värt att satsa på ECC eller ska man nöja sig med icke-ECC, för att använda Apple Stores termer?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 15:53
Ursprungligen av Fikonhjul:

Nu undrar jag bara - är det värt att satsa på ECC eller ska man nöja sig med icke-ECC, för att använda Apple Stores termer?

Undrar jag också? Vad är skillnaden?

Jag hittar inte ens några ECC i webshopar, vanliga börjar på ca 1100 för 1 GB.

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag hittar inte ens några ECC i webshopar, vanliga börjar på ca 1100 för 1 GB.

Ahaaaaaaa!!! Ni snackar om PM G5? Jag syftade på PB, till dem finns väl inga ECC?

De här hitta jag på wiki:

Normal RAM has 8-bits per byte on the chip. Parity adds an extra bit (making it 9-bits per byte) to add some primitive checking for single-bit errors, and works in a similar way to parity checking on serial transfers (e.g. with even parity, the bit is set to make the total of the bits even. If it is odd that means there is an error). ECC also uses a 9-bit-per-byte system, but uses a different system that enables it to detect and correct single bit errors, and detect 2-bit errors.

jasså...

1
Bevaka tråden