Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken font använder apple?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-19 23:57

Hej!

har nu undrat vilken font är de apple kör på sidan http://www.apple.com/aperture/specs.html alltså den vita texten och under namnet på porgramet också? Är de samma font?

Tacksam för ett svar!

Den här?

  • Medlem
  • 2005-10-20 16:24
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Den här?

Ja precis och fonten på resten av sidan i självaste html koden

Ursprungligen av icep:

Ja precis och fonten på resten av sidan i självaste html koden

Jag vet inte vad du menar med resten av sidan, men den fonten är Myriad Pro, som jag skrev ovan. (Myriad Pro Semibold skulle jag gissa.)

Apple brukar använda Myriad Pro nuförtiden.

Se tråden: Vad är det för typsnitt som Apple använder?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-20 00:19

Inte svar på frågan, men ett tips för den som vill veta vad ett visst typsnitt är:
http://www.myfonts.com/WhatTheFont
(funkar dock ej i detta fall då bilden är för liten)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-20 16:47

Myriad använder de på sina ställen ja. Men det tor jag inte används här. Jag moddade bilden i Photoshop lite, förstorade osv, och körde den i What the Font. Men den trodde att det var Trade Gothic, och det är det inte.

Annars används Lucida Grande mycket av Apple, men jag är inte säker på att det är det heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 20:29

Alltså, rubben och den grå texten under är Myriad (Pro), det kan jag sätta farmors gamla löständer på, "resten" av sidan ser ut att vara Lucida Grande, men det ligger väl i css:en? Så det vete håkan hur det skulle se ut om man inte har den fonten påslagen - ingen lust att testa nu, men...

Ursprungligen av Ree_Tab:

Myriad använder de på sina ställen ja. Men det tor jag inte används här.

Jodå, jag är rätt säker på att det är Myriad Pro Semibold. Kanske en specialritad som ohennig, men ändå.

Så vitt jag vet har Apple en specialritad variant av Myriad Pro. Hur pass mycket som modifierats vågar jag dock inte svara på.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-24 15:04

Apple använder Myriad och Lucida Grande till mycket, men jag tror fortfarande inte att detta är något av dem. Möjligtvis en specialritad version ...

Det som stör mig är "p":et. Det ser ut som att det har en aning till "klack" överst. Det kanske har något med bildstorleken att göra, dålig förminskning eller något, men kanske inte?

Ser ut som en sans serif för mig.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-24 23:01

Klart det är en Sans Serif, men kantutjämningen spelade mig ett spratt Jag tror mer och mer på att de använder ett specialritat typsnitt. Men det är så jäkla snyggt, så jag hoppas att någon kan luska reda på vilket de använder med hjälp av denna bilden ...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 23:11

Det är helt klart en småputsad Myriad. Längst upp ligger Myriad ovanpå Apples typsnitt och det är inte mycket som skiljer... I mitten originalet och längst ner endast Myriad Regular.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-25 09:37

Ja men det är ju för snyggt asså Men på nåt sätt så känns Apples variant stiligare ... men det är som vanligt när det gäller Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 03:23

Well, inte är det konstigt om Apple putsat till sin Myriad. I dessa sammanhang är det rätt vanligt - om inte för annat än att byrån bakom vill sätta sin "touch" på saker och ting. Ofta handlar det om att kerna och tillrikta de typsnitt man väljer åt kunden, men i vissa fall kan man ju modifiera och rita om vissa bokstäver. Själv har jag dock bara snyggat upp rubriktypsnitt, kan tänka mig att det är vanligast i Svedala med våra lite mindre budgetar (och också kanske mindre förståelse hos kunder för kostnader vid sådant pillande).

I Apple-Myriad-fallet handlar det i så fall om pyttesmå modifieringar, men vafan, jag håller med er, det är rätt kul att hålla koll på dem också, om inte annat så för att det är det man lever för

Tjipp tjipp

/N

1
Bevaka tråden