Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CDON bättre än ITMS i Sverige

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om vi ser till musikutbudet anser jag att CDON är flera gånger bättre än ITMS i Sverige. Detta baserat på min "mainstream" musiksmak. Dvs den musik som letar sig in på topplistorna. Väääldigt mycket av detta saknas på ITMS i Sverige men finns i USA och ibland även i andra europeiska länder. I Sverige hittar vi det på CDON.

Låt mig räkna upp lite av det som jag och min flickvän saknar på ITMS men som finns på CDON:
- Foo Fighters
- Backstreet Boys
- Darin
- Kent (Bara senaste skivan finns på ITMS. CDON har alla)
- Kelly Clarkson

Nu finns det ju säkert mycket på ITMS som inte CDON men det är då inget jag lyssnar på och inget som letar sig in på topplistorna (=det som säljer).

Vidare så har CDON kampanjer, album går att ladda ner för 69kr t ex. Nåt sånt ser vi inte mycket av i Sverige. I USA verkar det dock vara annorlunda.

Jag inser att allt inte är Apples fel eftersom skivbolagen är som de är. Men man får ju ändå en känsla att det skulle kunna vara bättre i Sverige om inte Apple var så j-a toppstyrda, präktiga och komplicerade.

Jag hade gärna sett att Apple licencierade ut FairPlay till andra som vill använda det. Det finns ju de i Sverige som uttryckt intresse för det men skulle Apple krypa till korset och göra det lär villkoren vara så kassa att ingen nappar på erbjudandet. Det vore väl bättre att licensiera ut det nu medans de är på topp än att vänta tills det vänder?! För vända kommer det göra. Det är jag övertygad om. Bara för att man ligger på plus nu innebär inte att det alltid kommer vara så. Apple kommer förstås inte tappa allt men de får ju bara fler och fler emot sig och det måste ju märkas av nån gång.

Vad tror ni? Varför är det på detta viset? Det hela måste ju gå att hantera bättre?!

Kommer Apple licensiera FairPlay eller vara tjockskalliga för all framtid?

  • Medlem
  • 2005-10-23 21:20

Cdon borde genast plocka bort Darin.

Jag upptäckte i går att Eva Dahlgren inte finns i iTMS. Det är väl ganska konstigt med tanke på hennes status i den svenska skivindustrin?!

Ursprungligen av Baron:

Cdon borde genast plocka bort Darin.

Jag upptäckte i går att Eva Dahlgren inte finns i iTMS. Det är väl ganska konstigt med tanke på hennes status i den svenska skivindustrin?!

När det gäller Darin kan jag inte annat än hålla med

Eva Dahlgren finns på ITMS men bara singeln från senaste skivan. Albumet finns inte där än. Men det finns på CDON

Svenska itms är tyvärr rätt begränsat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-23 22:06

jo men cdon har ju sina nackdelar också. Vad sägs om wma som format på de flesta låtarna...usch.

När det gäller villkoren på itms så är det nog snarare skivbolagen som tvingar apple till dom precis som cdon är tvingade till sina.

Ursprungligen av nr3:

jo men cdon har ju sina nackdelar också. Vad sägs om wma som format på de flesta låtarna...usch.

När det gäller villkoren på itms så är det nog snarare skivbolagen som tvingar apple till dom precis som cdon är tvingade till sina.

I det här fallet är ju WMA mer kompatibelt om man ser till antalet spelare det funkar till. FairPlay funkar till iPod och.....inget mer. Nu är ju iPod marknadsledare så ingen orkar riktigt bry sig om det.

Men skit i formatet. Valet av plattform spelar väl mindre roll när innehållet ändå inte finns!? Jag är väl medveten om att skivbolagen nog är de största bromsklossarna men när CDON lyckas med det Apple inte gör så måste ju en del av problemet ligga hos Apple. Jag tror Apple som vanligt mer eller mindre skiter i världen utanför USA och man vidhåller sin toppstyrdhet framför att göra nåt som gynnar konsumenterna. Sett till utanför USA tycker jag inte ITMS förtjänar sitt goda rykte. Alla lokala aktörer i Sverige verkar ju ha lyckats bättre med innehållet sett till vad som säljer.

Orsaken till att jag är upprörd är att jag gillar min iPod och min mac och vill kunna köpa musiken via ITMS men det känns som att Apple inte överanstränger sig för att jag ska kunna det. Jag tror ITMS i Sverige skulle kunna bli hur bra som helst om det sköttes helt från Sverige av såna som förstår den marknaden. Nu känns det lite som Steve Jobs måste lyssna igenom varje spår innan det får komma på ITMS.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-24 10:44
Ursprungligen av Rickard A:

I det här fallet är ju WMA mer kompatibelt om man ser till antalet spelare det funkar till. FairPlay funkar till iPod och.....inget mer. Nu är ju iPod marknadsledare så ingen orkar riktigt bry sig om det.

Varför släpper inte skivbolagen musiken i mp3, då fungerar det på alla spelare, inkl. iPod?

Sedan måste Apple, som andra tidigare nämnt, förhandla med de lokala skivbolagsrepresentanterna i de olika länderna. I USA har väl iTMS något av det största utvalet. Att ITMS inte finns i alla länder, eller har olika utval beror på de lokala skivbolagsrepresentanterna.

Och, om du vill snacka om toppstyrdhet vad angår hemlighållandet av format, har vi en längre diskussion vad angår Microsoft's bidrag till den sidan av tingen, tex. diverse Office-format, och liknande tidigare historier.

Slutligen, hur skulle det vara om vi alla använde ett musik-format som var styrt av ett förtag med monopolistiska tendenser? Alternativ, är alltid bra. Och open source varianter på något så viktigt som dokument, av diverse art, är ännu bättre. (Och, jo fairPlay är också 'hemligt').

Ursprungligen av miska:

Varför släpper inte skivbolagen musiken i mp3, då fungerar det på alla spelare, inkl. iPod?

För att mp3 inte har någon DRM-teknik och inget av de stora skivbolagen vågar sälja musik utan DRM.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 13:43
Ursprungligen av Adrian B:

För att mp3 inte har någon DRM-teknik och inget av de stora skivbolagen vågar sälja musik utan DRM.

Tack för ditt svar till en retorisk fråga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-23 22:36

ja men sen så lyckas ju antagligen apple med några artister som inte cdon klarar. Jag tror inte vilka artister itms har styrs från USA, det är nog lokalt här i sverige med dom svenska skivbolagen. Och svenska skivbolag kanske är lite emot apple av någon anledning. Som att apple vill ha samma priser på alla låtar tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 23:16

Så här skriver Maximac:
"Som vanligt är vi i Sverige på efterkälken vad gäller de nya möjligheterna. Inga köpvideos och inga TV-serier så långt ögat når. Det riktigt tragiska är att Svenska Apple inte har någon enda liten person som har hand om iTunes Music Store! Allt sköts centralt ifrån Tyskland. Det är åtminstone den uppgift jag fått från Apple. Som föredetta skivhandlare tycker jag detta är en skandal. En skivbutik måste vända sig till sin lokala publik och skylta upp med det som är aktuellt just nu, just här. Skärpning Apple!"

http://maximac.se/nytt/index.php?item=200510032

Svenska skivbolag? Finns det?
De fyra stora är alla ägda utomlands ifrån med små lokalkontor här i Sverige, typ Apple Sverige, för att vara lite elak.

Tyvärr är Apple helt i händerna på vad skivbolagen ger dem och tillåter dem att publicera och det blir inte bättre av att det hela sköts från tyskland (med sin erkännt fina musiksmak hahahaha).

Allt handlar om rättigheter.
Jag misstänker att det är rätt hårda diskussioner mellan Apple och skivbolagen.

Det märkliga är att jag är helt övertygad om att de flesta musiker och studios i Sverige och även i resten av världen till största del använder sig av mac och jag är nästan än mer övertygad om att de inte kör wma.

Jag tycker det är lite sorgligt att svenska itms har så klent urval.

Svenska itms borde öppna upp dörren för mindre svenska independent skivbolag och göra så att de kan ge fler grupper och artister möjlighet att synas, detta skulle definitivt göra itms än mer intressant.

Jag undrar också vart de svenska talböckerna finns?

Det verkligt positiva idag är podcast som är kung eller drottning i itunes. Nu kan jag lyssna på radio på bussen och välja vad jag vill lyssna på. Ruskigt bra.

Hur är det med podvideo,, hur gör man för att få upp detta i itunes (itms)?

Apple Sverige måste skärpa sig gällande itms och om vi vill att de ska skärpa sig varför inte göra mer påtryckning direkt till dem, här kan man gapa o klaga men antagligen så händer inte ett dyft.

Sen ang. det urval som du skriver om Rickard A och typ maintream så kan man kika på hur exempelvis den svenska trackslistan ser ut:

Trackslistan: CDON ITMS

1. Laleh-live tomorrow ja ja
2. Cardigans-i need some fine ja ja
3. James Blunt- you´re bea.. ja ja
4 t.A.T.u - all about us ja ja
5. Sugababes-push the B ja ja
6. Robbie Williams-tripping ja ja
7. Darin-stepup ja nej
8. Depeche mode-Precious ja ja
9. Kelly clark - Behind these ja nej
10. Green day- wake me up ja ja
11. Gwen Stefani-cool ja ja
12. Mauro Scocco-Kall stjärna ja ja
13. Franz Ferdinand-Do you want ja ja
14. Kent - Den döda vinkeln ja ja
15. September- Looking for love nej nej
16. Bodies without - Sunshine in ja ja
17. Coldplay- fix you ja ja
18. Alf-Söttsalt ja ja
19. Rammstein-Benzin nej ja
20. Gavin Degraw-chariot ja nej
21. Xavier-give me the night ja ja
22. Advance Patrol-Ett land ja nej
23.Röyksopp-what else is there ja ja
24. Turbonegro-city of satan nej ja
25. Editors-Bullets ja ja
26. Anna+idde-Öde stranden nej nej
27. lars bygden-dream on nej ja
28. Danielle - la poupee nej ja
29. similou-play with us nej ja
30. MS Dynamite- Judgment day ja ja
31. Damian-Welcome to jamrock nej nej
32. Akon-Belly Dancer ja ja
33. Westendgirls-dominodancing ja nej
34. Andreas Johnsson- show me ja ja
35. Hellacopters- im in the band ja ja
36. Velvet- dont stop movin ja nej
37. Mattafix-big city life ja ja
38. Daniel Powter- Jimmy gets high ja ja

Så på CDON saknades 8st och på itms 9 st

Och på vissa av artisterna så fanns det betydligt mer på itms och på andra mer på cdon.

Sen om jag tittar på några av de artister som jag lyssnat mest på enligt itunes den senaste tiden:

cdon itms
1. Antony & the jonson nej ja
2. Stina Nordenstam njae ja
3. Tiga njae ja
4. Buena vista soc. nej nej
5. Astrud Gilberto ja ja
6. Gillian welch ja ja

Så visst kan itms i sverige bli bättre men när man kikar snabbt på utbudet så kan man inte klaga om man vill kunna spela det som spelas som mest på radio eller som maintream ungdomar lyssnar på.

Ursprungligen av Rickard A:

Om vi ser till musikutbudet anser jag att CDON är flera gånger bättre än ITMS i Sverige. Detta baserat på min "mainstream" musiksmak. Dvs den musik som letar sig in på topplistorna. Väääldigt mycket av detta saknas på ITMS i Sverige men finns i USA och ibland även i andra europeiska länder. I Sverige hittar vi det på CDON.

Låt mig räkna upp lite av det som jag och min flickvän saknar på ITMS men som finns på CDON:
- Foo Fighters
- Backstreet Boys
- Darin
- Kent (Bara senaste skivan finns på ITMS. CDON har alla)
- Kelly Clarkson

Nu finns det ju säkert mycket på ITMS som inte CDON men det är då inget jag lyssnar på och inget som letar sig in på topplistorna (=det som säljer).

Vidare så har CDON kampanjer, album går att ladda ner för 69kr t ex. Nåt sånt ser vi inte mycket av i Sverige. I USA verkar det dock vara annorlunda.

Jag inser att allt inte är Apples fel eftersom skivbolagen är som de är. Men man får ju ändå en känsla att det skulle kunna vara bättre i Sverige om inte Apple var så j-a toppstyrda, präktiga och komplicerade.

Jag hade gärna sett att Apple licencierade ut FairPlay till andra som vill använda det. Det finns ju de i Sverige som uttryckt intresse för det men skulle Apple krypa till korset och göra det lär villkoren vara så kassa att ingen nappar på erbjudandet. Det vore väl bättre att licensiera ut det nu medans de är på topp än att vänta tills det vänder?! För vända kommer det göra. Det är jag övertygad om. Bara för att man ligger på plus nu innebär inte att det alltid kommer vara så. Apple kommer förstås inte tappa allt men de får ju bara fler och fler emot sig och det måste ju märkas av nån gång.

Vad tror ni? Varför är det på detta viset? Det hela måste ju gå att hantera bättre?!

Kommer Apple licensiera FairPlay eller vara tjockskalliga för all framtid?

Felet ligger säkert hos svensk skivindustri som inte kan se marknadspotentialen i iTunes. Hade de fattat skulle det finnas ett utbud.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Felet ligger säkert hos svensk skivindustri som inte kan se marknadspotentialen i iTunes. Hade de fattat skulle det finnas ett utbud.

Självklart kan det bli bättre men om man ser på de låtar som ligger på Trackslistan och som definitivt kan ses som Maintream så tycker jag inte att det är så dåligt som Rickard försöker få det att framstå som. Men jag kan hålla med om att det kan bli bättre.

Och då hoppas jag på mer independent.

Ursprungligen av draags:

Och då hoppas jag på mer independent.

Vem gör inte det?

Jag köper ganska mycket musik på magnatune. Där får man själv välja format (aac, mp3, wma, wav, flac och säkert något mer som jag har glömt), och det finns inga drm-prylar som sabbar allt. Helt underbart.
Man kan bara köpa sådan musik som magnatune har rätt att sälja (d.v.s inga artister signade av onda skivbolag som kräver exklusivitet), så det är inget för folk som vill ha sådant man hör på radion. Men för såna som jag är det perfekt.
Det är inte bara det att musiken inte är cripplad med DRM, utan man de ger sitt uttryckliga medgivande till att man använder musiken i diverse sammanhang som andra skivbolag definitivt inte skulle gå med på frivilligt.

Ursprungligen av Godzilla:

Jag köper ganska mycket musik på magnatune. Där får man själv välja format (aac, mp3, wma, wav, flac och säkert något mer som jag har glömt), och det finns inga drm-prylar som sabbar allt. Helt underbart.
Man kan bara köpa sådan musik som magnatune har rätt att sälja (d.v.s inga artister signade av onda skivbolag som kräver exklusivitet), så det är inget för folk som vill ha sådant man hör på radion. Men för såna som jag är det perfekt.
Det är inte bara det att musiken inte är cripplad med DRM, utan man de ger sitt uttryckliga medgivande till att man använder musiken i diverse sammanhang som andra skivbolag definitivt inte skulle gå med på frivilligt.

Låter intressant, betyder det att jag kan köpa musik där för användning i någon film

Ursprungligen av draags:

Låter intressant, betyder det att jag kan köpa musik där för användning i någon film

I princip, men om det inte är "non-commercial use" så behövs det fortfarande licens. citerar siten:

[
No paid license is required for non-commercial use.
You must meet the legal requirement for "non-commercial use" as defined by the Creative Commons License which governs all Magnatune MP3 files.
]

Creative Commons-länk:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/1.0/legalcode

Man får ha musiken gratis i sin podcast också, fast man får tala om var den kommer från. (om de inte har ändrat det nyligen)

Får nog hålla med om att iTMS inte är någon höjdare riktigt än, har själv sökt flera kända artister
utan större framgång. Nä, ett lite större register så ska nog även jag handla betydligt mer musik!

Ursprungligen av Buchwald:

Får nog hålla med om att iTMS inte är någon höjdare riktigt än, har själv sökt flera kända artister
utan större framgång. Nä, ett lite större register så ska nog även jag handla betydligt mer musik!

Framförallt trist när vissa artister finns på USA itms eller på UK men inte Sverige

Japp, något jag har svurit lite över också!

Ursprungligen av Rickard A:

Jag inser att allt inte är Apples fel eftersom skivbolagen är som de är. Men man får ju ändå en känsla att det skulle kunna vara bättre i Sverige om inte Apple var så j-a toppstyrda, präktiga och komplicerade.

Det har inte med Apple att göra alls om de jag känner som jobbar med detta har förklarat det på ett sanningsenligt sätt.

Skivbolagen vill inte att Apple ensamma ska bli för stora och försöker därför så mycket de kan få andra butiker att lyfta. Många personer i toppkretsen på olika skivbolag och deras närstående har också satsat stora privata pengar, prestige och lagt ner mycket tid på lösningar som nu närmast blir överkörda av iTunes MSs framgång och de är förbannade, sårade och sura.

I Sverige borde det inte vara så svårt för någon journalist att gräva fram mer om detta och skriva en hyfsat intressant artikel om vems intressen som styr i den svenska musikbranschen, konsumentens, artisternas, skivbolagens eller anställda på skivbolagen och olika konsulter och it-konsulter.

Follow The Money.

Som tur är så ökar deras egna artister trycket för att bolagen ska öka sina alster på iTMS.

Igår fick itms och Apple mycket reklam i svensk television i programmet debatt.

Jag tror tyvärr att det säkerligen inte är enbart Apple Sverige som är problemet utan som tidigare skrivit de svenska skivbolagen, alltså de svenska filialerna i Sverige.

Jag förstår att de inte vill att itms ska få bli störst, eller vara ensamna på marknaden, detta är väl helt rättvist - ungefär som om enbart Åhlens skulle få sälja en viss artist. Men varför finns inte fler album från exempelvis Kent hos itms när det finns hos tex cdon, om detta beror på Apple så är det synd men om det beror på de svenska skivbolagen så är det korkat. Fler forum för att sälja musik borde vara en självklarhet i dessa tider.

Hur är det med de mindre skivbolagen i Sverige, hur svårt är det att få komma in på itms marknad?

Ursprungligen av Rickard A:

Jag hade gärna sett att Apple licencierade ut FairPlay till andra som vill använda det. Det finns ju de i Sverige som uttryckt intresse för det men skulle Apple krypa till korset och göra det lär villkoren vara så kassa att ingen nappar på erbjudandet. Det vore väl bättre att licensiera ut det nu medans de är på topp än att vänta tills det vänder?! För vända kommer det göra. Det är jag övertygad om. Bara för att man ligger på plus nu innebär inte att det alltid kommer vara så. Apple kommer förstås inte tappa allt men de får ju bara fler och fler emot sig och det måste ju märkas av nån gång.

Vad tror ni? Varför är det på detta viset? Det hela måste ju gå att hantera bättre?!

Kommer Apple licensiera FairPlay eller vara tjockskalliga för all framtid?

Jag kan verkligen hålla med om att Apple borde licensiera det, för konsumenterna skull, men jag tror de har goda affärsmässiga skäl att inte göra det, tyvärr.

Genom att vara ensamma på FairPlay så låser Apple in alla som köper musik hos dom (och det är ju över 600 miljoner låtar sålda hittills, en hel del med andra ord) att för all framtid vara tvingade att köpa Apples hårdvara. Du äger ju visserligen dina låtar köpta på iTMS, men du måste ha fungerande hårdvara från Apple för att kunna lyssna på det. Och Apple tjänar fortfarande sina pengar på hårdvara.

Sen att det skulle vända för Apple är jag inte så säker på. De har nåt ett slags momentum där framgång föder framgång så att säga. Det är lite som med iPod, många har spått att iPoden skulle börja tappa marknadsandelar under en längre tid, men det har bara ökat (och med iPod nano lär de knappast sjunka nu inför julen, om inte problemen med repor blir enorma).

Men som sagt, jag tycker fortfarande att Apple verkligen borde licensiera FairPlay (eller ännu hellre göra en öppen standard av det - men man kanske inte kan göra det av en DRM-teknik?) och på lång sikt kan det nog vara det smartaste affärsmässigt också. Men just nu så tror jag inte Apple känner att de har någon anledning att göra det eftersom de tjänar bättre på att inte göra det.

Ah, ok...

1
Bevaka tråden