Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ritar jag linjer i Photoshop

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 20:16

Fullkomlig novis på Photoshop är jag. (Bäst att börja så)

Jag har en karta som jag vill rita in linjer med olika färger och tjocklekar. Eftersom jag är ganska kass på att rita så vill jag kunna rita raka linjer och inte på frihand. När jag använder pennverktyget så bildas bara en massa mysko figurer. Vad ska man ha för inställningar för att få vanliga raka linjer?

(Hjälp!)

K

Du råkar inte ha en manual liggandes?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 20:54
Ursprungligen av Alejandro:

Du råkar inte ha en manual liggandes?

Det är så gott som omöjligt för mig att avgöra om du är ironisk men svaret är nej. Programmet är på en hemlånad jobbdator och jag vet faktiskt inte hur det funkar.

Det vore bra om man skulle kunna ha olika lager med olika linjer i varje. Som det är nu så bildas nya lager för varenda streck man gör (shapes). Jag är ganska van vid AutoCad men att rita i Photoshop har jag aldrig gjort förut så hjälp uppskattas verkligen.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-25 20:58

Enklast är väl ändå att välja penna eller pensel, inställningar och färg för verktyget och sedan skapa ett nytt lager ovanpå kartan. Rita sedan raka linjer genom att klicka på den punkt där du vill att linjen ska börja, håll sedan in shift och klicka där du vill att linjen ska sluta.

Rita alla linjer du behöver i lagret och gör sedan ett nytt lager för nästa linjeuppsättning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 21:39
Ursprungligen av Kalle W:

Enklast är väl ändå att välja penna eller pensel, inställningar och färg för verktyget och sedan skapa ett nytt lager ovanpå kartan. Rita sedan raka linjer genom att klicka på den punkt där du vill att linjen ska börja, håll sedan in shift och klicka där du vill att linjen ska sluta.

Rita alla linjer du behöver i lagret och gör sedan ett nytt lager för nästa linjeuppsättning.

Skift-klicka med pensel funkar bra. Tack Kalle för hjälpen!

Går det att få en "preview" om var linjen kommer hamna om du förstår vad jag menar. När jag har färglagt hus, parkområden & dyl, så har jag använt "Polygonal Lasso Tool" och då ser man var "linjen" kommer hamna innan man klickar. Det är så jag helst skulle vilja rita dom.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-25 20:51

Jag hade ritat linjerna i Illustrator (med kartan som mall) och sedan plockat in linjerna till Photoshop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 21:49
Ursprungligen av filuren:

Jag hade ritat linjerna i Illustrator (med kartan som mall) och sedan plockat in linjerna till Photoshop.

Tyvärr har jag inte Illustrator.

Ursprungligen av svampmoln:

i PS7: välj verktyget som ser ut som en linje (eller kanske som en fylld rektangel från början).
ändra i inställningsrutan till "fill pixels", samt den figuren som ser ut som en heldragen linje.
kryssa i anti-alias, välj tjocklek och kör!

Det var rätt bökigt. Tack för tipset ändå.

• Oregistrerad
  • 2005-10-25 20:51

i PS7: välj verktyget som ser ut som en linje (eller kanske som en fylld rektangel från början).
ändra i inställningsrutan till "fill pixels", samt den figuren som ser ut som en heldragen linje.
kryssa i anti-alias, välj tjocklek och kör!

Photoshop har ju en inbyggd hjälp som funkar bra.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-25 22:29
Ursprungligen av Kambei:

Fullkomlig novis på Photoshop är jag. (Bäst att börja så)

Jag har en karta som jag vill rita in linjer med olika färger och tjocklekar. Eftersom jag är ganska kass på att rita så vill jag kunna rita raka linjer och inte på frihand. När jag använder pennverktyget så bildas bara en massa mysko figurer. Vad ska man ha för inställningar för att få vanliga raka linjer?

(Hjälp!)

K

Av frågan att döma så saknar Du manualen. Om Du envisas med att köra svart så får Du utröna själv hur Du ändrar pensel. Skäms.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-25 22:36
Ursprungligen av tannler:

Av frågan att döma så saknar Du manualen. Om Du envisas med att köra svart så får Du utröna själv hur Du ändrar pensel. Skäms.

Är svart = pirat? Isf ska du nog läsa hela tråden igen.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-25 22:41

Själv har jag aldrig kört PS på en mac, så jag tror jag håller tyst om hur funktionerna fungerar. Jag har dock lärt mig det mesta via www.webdesignskolan.se (klicka på photoshopskolan)

Fri form har ett linjeverktyg också om du har Photoshop 7 eller senare.

1
Bevaka tråden