Det där lät intressant.
Hur menar du med "en tydlig filosofisk grundtanke som får användarna att kunna använda de mer avancerade funktionerna på ett lättare och effektivare sätt."?
Med risk för att låta jätteluddig, men det har en grund i Wittgenstein och handlar om systemperspektiv. Har precis avslutat en D-kurs i interaktionsdesign och måste bara få skriva av mig. Är så lycklig för att jag på något vis förstått sambandet mellan medveteandefilosofi, systemvetenskap och psykologi.
Det finns flera olika sätt att se på hur en digital artefakt/tillämpning ska vara. I Skandinavien med vår industridesigntradition ligger tyngdpunkten på att det ska vara "som ett verktyg" vilket vi använder för att nå vårt mål.
Men det finns andra sätt att se på detta:
Till exempel att det är en plattform på vilken vi arbetar.
Eller att det är ett medie genom vilket vi arbetar med något.
Andra varianter kan vara förlängningar av specifika kognitiva förmågor.
Om designen håller sig helt och hållet till en specifik filosofisk grund så blir det lättare för användaren att sätta sig in i hur det hela verkligen fungerar. När två eller flera filosofiska inriktningar blandas i en tillämpning/artefakt får vi problem. Problemet är i princip det som i slutänden leder till inkonsekvens eftersom de som utvecklar produkten inte vet hur de ska modellera användarens konceptuella modell. (John Siracusa kommer i kontakt med det ang. Findern). Användaren lyckas helt enkelt inte strukturera någon god kunskap om tillämpningen/artefakten.
David Liddle som jobbade på Xerox Star (som sedan påverkade Mac OS) upptäckte detta redan innan det fanns en dator som hette Macintosh. Metaforer är helt enkelt icke-optimala för att bygga användarens konceptuella modell. Ett exempel på vad de gjorde var att plocka bort program-metaforen från systemet från användaren och istället låta denne redigera dokument på sin maskin [star], inte som vi idag gör, redigerar dokument i någon miljö [programmet] i någon annan miljö [operativsystemet] -- vad är lättast för användaren att hålla reda på?
För de/den som designar ett program/system är det viktigaste att vid varje beslut reflektera över hur användarens konceptuella modell formas.
Ett tankeexperiment: Sitt ett par minuter och fundera på hur Findern är organiserad. Fundera sedan på ditt favoritprogram -- hur det är organiserat. Desto lättare det känns att fundera och bygga upp en mental modell över detta desto bättre är den konceptuella modellen byggd in i artefakten/tillämpningen.
Hoppas det gjorde det hela lite tydligare. Jag utvecklar gärna ännu mer.