Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pc ni vet..LOL

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-08-22 14:11

jag gissar att dom inte kommer att heta så nästa vecka....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-22 14:15

Gamla nyheter...

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=001759

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-22 14:17

Problemet är väl bara att Apple måste veta om det först, och de har säkert annat för sig än att surfa runt på dylika sidor.

Men så fort det kommer till kännedom för Apple så tar det nog inte lång stund...

Jag har skickat mail och frågat.

/Ola

  • Avstängd
  • 2002-08-22 14:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
http://www.idot.com/TheStore/Peripheral/barebone/Default_ibox.asp?Cate.id=3

patent på namn?

Apple äger inte namnet iBook utan det ägs av ett företag som heter Family Systems Ltd. De har en produkt som säljs under namnet iBook. Och Apple håller med dem om det. Om ni tittar längst ner till vänster på Apples iBook-sidor så finns där en länk till Family Systems iBook.

"ibook is a registered trademark of Family Systems Ltd"

Men vad tycks om den här produkten från iBox? iBox MiniBook, en komplett PC som är 156 x 146 x 56 mm stor och väger 860 gram.

iBox iBook är större men är fortfarande bara hälften så stor som en vanlig desktopdator.

[ 22 Augusti 2002, 14:30: Meddelandet ändrat av: S_W ]

  • Avstängd
  • 2002-08-22 15:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
jag gissar att dom inte kommer att heta så nästa vecka....

En sak jag inte förstår är varför ni var flera stycken som bara direkt förutsatte att det är Apple som äger namnet, och det rör sig om varumärkesintrång, istället för att kolla upp det. Det tog mig bara ett par minuter att få fram informationen i mitt inlägg.

PC-tillverkaren iDot har funnits i flera år och har tydligen tillverkat "mini-PC" under namnet iBook under en längre tid. Så jag är övertygad om att Apple känner till dem.

  • Medlem
  • 2002-08-22 15:17

Kolla texten på Mini Book kartongen..

Garamond light condensed.. Väldigt lik Apple Garamond..

förövrigt tycker jag den liknar en Cd-spelare och inte en dator...

Hette inte den där MiniBook-saken grejer som Cappucino och Piccolo och sådant tidigare?

Om det är samma är den ju lite knölig. Man måste hitta en skärm att koppla den till, etc, etc.

Bättre med en Compaq iPaq isåfall, om man vill ha små, snabba saker.

  • Avstängd
  • 2002-08-22 15:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Hette inte den där MiniBook-saken grejer som Cappucino och Piccolo och sådant tidigare?

Det gör de fortfarande. Den minsta i inlägget en bit upp heter MiniBook Cappucino. Den här nedanför heter MiniBook Espresso. Namnet iBook används för mellanstorleken, de som ligger mellan MiniBook och en vanlig desktop i storlek.

Titta på portarna på bilden av MiniBook Cappucino. Det är inte mycket som fattas trots att den inte är större än fem vanliga CD-fordral (diamond cases) lagda ovanpå varann.

[ 22 Augusti 2002, 15:32: Meddelandet ändrat av: S_W ]

Förvirringen är ju ändå total. Hey, vill du köpa min iBook? Javisst. Ja ni ser..

Sen var det nog den fulaste stationen jag har sett på länge. Även om den var liten och featurerik.

Alltså desktop versionen..

[ 22 Augusti 2002, 15:42: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Avstängd
  • 2002-08-22 15:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Förvirringen är ju ändå total. Hey, vill du köpa min iBook? Javisst. Ja ni ser..

Sen var det nog den fulaste stationen jag har sett på länge. Även om den var liten och featurerik.

Alltså desktop versionen..

Nej desktoplådan var inget vidare. Men MiniBook Cappucino vore inte helt fel. Den är 156x146x56 mm (volym 1,27 liter), och då har de fått in en komplett persondator inklusive CD-spelare/-brännare, hårddisk och alla portar man kan tänka sig (inklusive inbyggd Ethernet, två FireWire-portar, USB-portar, VGA med TV-out osv osv).

Apples iCube är/var 195x195x249 mm (9,46 liter, cirka 7,5 gånger så stor i volym räknat som MiniBook Cappucino).

Jepps, den var grym. skulle inte ha något emot att ha den i köket som "Köksdator".. Vill ha en burk i varje rum hemma

Jämnför själv inte med kuben dock. Dels för den inte tillverkas, dels för att den känns som den riktades till ett annat håll (av användare, t.e.x reklamfolk vilket vi alla vet inte fungerade)

  • Avstängd
  • 2002-08-22 16:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jepps, den var grym. skulle inte ha något emot att ha den i köket som "Köksdator".. Vill ha en burk i varje rum hemma

Plus en matchande MultiQ-monitor. Inte helt fel som köksdator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 17:43

Den här tråden börjar balla ur. S_W, varför skriver du hela tiden om pc? Det kan du väl göra i ett pc-eller Windows-forum? Vad gör du här i ett Mac-forum förresten?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-22 18:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Den här tråden börjar balla ur. S_W, varför skriver du hela tiden om pc? Det kan du väl göra i ett pc-eller Windows-forum? Vad gör du här i ett Mac-forum förresten?

PC-taliban?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 18:15

Det är väl inget fel på pc-burkar egentligen. Bara man slipper Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 19:01

Det har nog kostat Apple en del eller så har de missat den här gången! Ska bli spännande att se fortsättningen.

PS Fan va ni(mondo&ibjorn) hackar på sw! Oförskämt och dålig stil! Lägg av med det!

Det har varit fruktansvärt mycket PC-dravel på sistone, vad har hänt egentligen?

  • Medlem
  • 2002-08-22 19:06

Håller med... 99% mac är det ju verkligen inte.

Rättning i leden!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 19:29

Man får aldrig glömma att detta är ett macforum, och därför skall sådana diskussioner premieras. Om det skulle råka bli lite PC snack så är det helt ok för mig, men det får aldrig ta överhanden.

Jag lovar att det finns liknande forum för PC-folk, eller hur?

Har jag fel???

PS: Glömde säga att alla är välkommna att snacka mac här, oavsett vilken plattform man föredrar.

[ 22 Augusti 2002, 19:35: Meddelandet ändrat av: MrT ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 19:34

Problemet med många pc-forum är att det används en hel del könsord, och nivån på diskussionerna är så att säga på en lägre nivå än här...

  • Avstängd
  • 2002-08-22 19:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Den här tråden börjar balla ur. S_W, varför skriver du hela tiden om pc? Det kan du väl göra i ett pc-eller Windows-forum? Vad gör du här i ett Mac-forum förresten?

Nu hade jag och Christopher ett litet utbyte som intresserade oss båda, och allt var lugnt och stilla här, men sedan kommer du hit och skall tala om för oss vad vi får och inte får skriva om. Vad har du egentligen med vår diskussion att göra? Om det inte intresserar dig så fanns det ju ingen anledning att kommentera det, eller hur?

Och sedan när är det du som avgör om jag får vara här eller ej?

  • Avstängd
  • 2002-08-22 19:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
PS Fan va ni(mondo&ibjorn) hackar på sw! Oförskämt och dålig stil! Lägg av med det!

Jag bråkar inte med någon här utan skriver lugnt och sakligt, men blir ständigt påhoppad av ett litet antal fanatiker. Men skyll inte eventuella bråk på mig, skyll på de som hela tiden startar det....

Oj oj oj, nu är tråden verkligen på väg att spåra ur från sitt huvudämne.

Har de laglig rätt att döpa sina datorer till iBook eller ibook eller vad de nu vill, så skall de självklart få göra det. Gör inte mig något. Bara jag ser att det står Apple framför så vet jag ju att det är "rätt" företag som har tillverkat den

S_W, vi förutsätter att Apple äger produktnamnet för att det är Apples produkt som är mest känd med det namnet. Jag hade ingen aning om att det fanns en PC med samma namn. Men man lär sig nya saker varje dag tydligen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 19:53

Nej S_W du börjar verkligen springa på mina nerverna. Hela ditt besserwisserkoncept och din tråkigt fientliga ton.

Du verkar veta en hel del och verkar inte gilla Mac nämnvärt eller ha nån respekt för oss som tycker om att vara här. Så gör oss en tjänst och leta upp ett annat forum där du kan förkunna dina tråkiga kunskaper och dissa medlemmarna!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 19:53

OK, formuleringen "Vad gör du här i ett Mac-forum förresten?" var klumpig. Vad jag menar är - varför skriver du om pc i ett Mac-forum? Det är ungefär som om du skulle skriva om Volvo-bilar i ett forum för BMW-användare.

  • Avstängd
  • 2002-08-22 19:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
OK, formuleringen "Vad gör du här i ett Mac-forum förresten?" var klumpig. Vad jag menar är - varför skriver du om pc i ett Mac-forum? Det är ungefär som om du skulle skriva om Volvo-bilar i ett forum för BMW-användare.

Jag skrev ett inlägg om vem som äger rätten till namnet iBook, och visade samtidigt en bild på en PC-iBook och en annan produkt från samma firma (iDot iBox). En annan skribent här blev intresserad av bilderna och vi hade en liten diskussion om det. Så enkelt var det.

Vilket du lätt hade kunnat konstatera själv om du hade besvärat dig med att läsa tråden innan du klampade in med dina dumheter.

EOD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 20:02

Om företaget iDiOT säljer en dator med namnet iBook lär de snart få påhälsning av Apples advokater. Nog om pc nu. Det hör inte hemma på 99mac anser jag, på samma sätt som vi undviker religionskrig och politiskt svammel.

*Zzzzzzzzzzzzzzzz*

:rolleyes:

Bevaka tråden