Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pipande ljud från ac-adaptern i vila?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev detta på apples discussions, förlåt, jag orkar inte översätta det.

When my Mini is put to sleep, I can hear a very gentle whining high frequency noise from the power supply. Its waveing up and down in intensity and a bit in frequency as the LED on the front of the Mini dims in and out.

I don't think everyone will hear this sound since it is very light and hi-frequent. And most of you won't hear it without putting your ear to the power supply.
But this sound actually prevents me from sleeping! The power supply, and the rest of the set up is about 2 metres from my head when I'm lying in bed.
Is there anyone out there who can surely tell they dont have this problem, or "phenomenon"? Or is there anyone who knows about a solution to my problem? I have a drawer nearby which i've thougt about putting the PS in with som clothing to dampen the sound, but I'm afraid it will get too hot. Please help me with this my biggest life issue!

Jag tror inte att detta är ett fabrikationsfel utan bara något som jag (min hörsel blir på helspänn när jag ska sova) lyckas störa mig på. Så jag vill mest dela mina tankar och är nyfiken på om någon annan också hör eller stör sig på detta ljud.

Mvh
Johan

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-08 13:28

Vet inte, ska lyssna på min..

däremot piper både min mini och min iBook när jag kör tptest....

Jag är också extremt ljudkänslig när jag ska sova (sover med öronproppar i, fast då får jag stå ut med att jag bara hör mitt kära tinituspip och hjärtat istället).

Senast redigerat 2005-11-08 14:22
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 00:05
Ursprungligen av bogg:

Vet inte, ska lyssna på min..

däremot piper både min mini och min iBook när jag kör tptest....

Jag är också extremt ljudkänslig när jag ska sova (sover med öronproppar i, fast då får jag stå ut med att jag bara hör mitt kära tinituspip och hjärtat istället).

Min Mini piper också när man kör tptest...

Har med nätverksbelastning för jag hör det lite också när jag kopierar mycket filer från min lokala server via routern.

Any ideas?

JA! Jag har också blivit störd av detta pipande ljud. Jag har dock trott att det kom från själva minin men du har rätt, det är från nätadaptern ljudet kommer ifrån. Precis som du skriver så förändras ljudet en smula i takt med att lysdioden på minins framsida sakta pulserar.
Om jag ska göra någonting i närheten av minin t.ex. läsa en bok eller göra nåt arbete så stänger jag av den helt eller så låter jag den stå på. Jag tycker faktiskt pipljudet är mer störande än ljudet som kommer från datorn när den är igång.
Jag sover ca 4 meter från minin och det är tillräckligt för att jag inte ska störas, men jag kan höra pipljudet om jag koncentrerar mig och det är helt tyst i rummet iövrigt.

Låter precis som för mig!
Nu har jag gömt adaptern i en låda i nattygsbordet som minin står på (inte brevid sängen men några meter ifrån) och ljudet hörs inte längre. Sedan igår har jag en termometer(sån där digital med sladd) i lådan så jag kan se om det skulle bli väldigt varmt. Har också gjort några små hål med en syl längst bak i botten så att luft kan sugas in underifrån och ut genom det lite större hålet högst upp på lådans bakre del. Sladdarna går in genom det hålet också, så lådan är helt stängd.
Det verkar inte som om temperaturen går över 29 grader. Den brukar ligga nånstans mellan 28,0 och 29,0 men det tar några timmar innan den kommer upp dit. Det är 22 grader i rummet utanför lådan. 35 grader är maximala rekommenderade arbetstemperatur för hela systemet, så det klarar sig fint. När datorn går i vila går också temperaturen ner eftersom adapern då inte får jobba så mycket.

• Oregistrerad
  • 2005-11-09 17:37

Jag har inte någon mini, så jag kan inte uttala mig om nätadapterljud där, men jag har haft liknande problem med nätadaptern till en halogenlampa. Och jag har en lösning som funkade för den.

Det rör sig alltså om ett obehagligt högfrekvent pipande som hördes från min nätadapter för en halogenlampa. Ljudet hördes för mig och andra i trettioårsåldern, men inte för mina äldre kamrater. Jag noterade att jag kunde få ljudet att upphöra genom att slå litet försiktigt på adaptern, och tänkte att det kanske var någon form av glapp. När man väl börjat tänka på ljudet är det oerhört irriterande, så en dag med få övriga aktiviteter provade jag att stoppa adaptern i olika uttag. Det visade sig att pipet kom i vissa uttag, men inte andra. Hittade en förlängningssladd som inte gav pip, och lever nu ett glatt pip-fritt liv!

Misstänker att min adapter pep för att den på något vis inte fick optimal kontakt i de tidigare uttagen, men jag har egentligen ingen bättre förklaring. Och jag vet inte om denna kunskap är direkt överförbar på nätadaptern till minin...

1
Bevaka tråden