Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAUI-15 till Ethernet-adapter?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 20:56

Vet ni var jag kan köpa en sådan här? Det är en adapter för att koppla in gamla macar till en modern RJ45-Ethernetkontakt. Finns en del på eBay, men frakten är lite saftig.

Senast redigerat 2005-11-10 23:27

Jag bör ha någon AAUI-15 till ethernet adapter liggandes någonstans, säg till om du är intresserad så kan jag leta lite

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-11-10 21:20

Det där är inte den. AAUI-15 var en Apple-specifik kontakt (tror jag). Bifogar en bild på min adapter. Jag har fortfarande min gamla Powerbook 500 för att kunna använda min gamla LaserWriter så tyvärr kan jag inte sälja den...

Jag köpte den av en kille i Stockholm. Anders Strömberg tror jag han heter. Jag betalade den iförväg och det var inga som helst problem att få adaptern. Kolla om du kan hitta någon annons av honom, han hade mycket gamla Mac-prylar.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-11 00:13

Tack för tipset Johan, jag har mailat Anders och frågat. Markus, det låter intressant, men innan du börjar leta kan du väl berätta vad du tänkt dig för pris.

Ursprungligen av Macvarg:

Tack för tipset Johan, jag har mailat Anders och frågat. Markus, det låter intressant, men innan du börjar leta kan du väl berätta vad du tänkt dig för pris.

Ja, inte vet jag, inga fantasipriser dock, bud?

Jag har sett sådana fast med bnc-kontakt. Dessutom så finns det gamla hubbar med en sån kontakt på förutom de vanliga tp-kontakterna... (man kör alltså hubben som mediakonverter)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-11 14:40

ahh! Skulle man kunna koppla upp sin gamla powerbook 100 med en sån allså?

Ursprungligen av Wiberg:

ahh! Skulle man kunna koppla upp sin gamla powerbook 100 med en sån allså?

Den har tyvärr inte Ethernet, utan då måste du ha en SCSI-Ethernetbrygga. Tyvärr är sådana mycket svåra att få tag i och har dessutom ganska högt andrahandsvärde numera. Däremot fungerar de på Powerbook 500-serien och uppåt, de var de första med inbyggt ethernet som standard (sisådär en 10 år före flertalet pc-tillverkare, säger en del om hur långt framme 500-serien var).

Jag har också en liggandes någonstans i källarförrådet, kan nog tänka mig att sälja den till någon glad entusiast för ett facilt pris om jag kommer mig för att rota fram den. Skicka ett PM i så fall.

Ursprungligen av Samuel K:

Den har tyvärr inte Ethernet, utan då måste du ha en SCSI-Ethernetbrygga. Tyvärr är sådana mycket svåra att få tag i och har dessutom ganska högt andrahandsvärde numera. Däremot fungerar de på Powerbook 500-serien och uppåt, de var de första med inbyggt ethernet som standard (sisådär en 10 år före flertalet pc-tillverkare, säger en del om hur långt framme 500-serien var).

Jag har också en liggandes någonstans i källarförrådet, kan nog tänka mig att sälja den till någon glad entusiast för ett facilt pris om jag kommer mig för att rota fram den. Skicka ett PM i så fall.

Den var väl också den första Powerbooken med PPC. Jag tror den har två processorer men den första används bara vid uppstart och sedan kör man PPC (tror jag). Som sagt det är bra att ha den när man behöver köra något gammalt SCSI-tillbehör eller gamla skrivare mm.

Förutom att vi som vanligt flummar iväg från inläggets fråga, så hade 520 och 540 en 68LC040 processor och enbart det.
Jag har förövrigt en adapter liggande om den är av intresse.
/Richard

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Den var väl också den första Powerbooken med PPC. Jag tror den har två processorer men den första används bara vid uppstart och sedan kör man PPC (tror jag). Som sagt det är bra att ha den när man behöver köra något gammalt SCSI-tillbehör eller gamla skrivare mm.

  • Medlem
  • 2005-11-11 21:37

[onödigtinlägg]Jag har också en adapter som jag aldrig använt men jag säljer den inte, man vet ju aldrig... :rolleyes:[/onödigtinlägg]

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Någon som vad "å undersidan sitter en switch som det står SQE - On/Off." betyder?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 16:05

Oj, vad roligt med alla svar! Nu väntar jag bara på min Powerbook 520, så jag kan börja leka. Vilken webbläsare kan man köra på den egentligen?

  • Medlem
  • 2005-11-12 16:12

Netscape, IE (4.0 är extremt seg), iCab(?), Mosaic ( )

1
Bevaka tråden