Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OPI-bilder i eps/pdf försvinner men går att montera

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-15 14:17

OM jag exporterar en sida som eps i ID försvinner de lågupplösta OPI-bilderna, de kan inte ses i Förhandsvisning eller Illustrator. Men monterar jag epsen i ID finns bilderna där. Hur får jag filerna att visas som de ska?
Jag kan lägga till att bilderna skrivs ut om jag monterar eps:en i ett ID-dokument, men inte om jag skriver ut från Förhandsvisning.

Hjälp mottages tacksamt!

Jag antar att inte Förhandsvisning stödjer OPI? Kom ihåg att låta bli transparenseffekter på bilder om du sitter i ett OPI-flöde.

Om du sitter med ett konverterat quark-dokument och leker, så kan det vara bra att vara medveten om att det finns (funnits?) en bugg med eps-bilder i konverterade quark-dok, som gjort att de får attributet "skriv inte ut". Markera bilden med direktmarkeringsverktyget och kolla attributpaletten för säkerhets skull.

Vad händer om du exporterar som pdf istället för eps? Pdf känns rent som spontant som en bättre lösning än eps när man jobbar i Indesign. Lite mer 2000-tal :).

• Medlem
  • 2005-11-15 14:38

Ingen transparens.

Det är inte ett konrterat qxp-dokument och bilderna är inte markerade att inte skrivas ut..

Exporterar jag som pdf fungerar det, men det är inte ett alternativ. Eps:en ska moteras i QXP 3.32 och rippas för tryck. (Jag och en till håller på att testa ID inför ett kommande systemskifte. Resten av redaktionen har fortfarande QXP 3.32 i OS9.)

På avanceratfliken i eps-exportdialogen finns ju lite att testa med.

• Medlem
  • 2005-11-15 15:25

Inget verkar hjälpa...

Jag använder inte opi själv, men testade att spara en bild som photoshop dcs 1 och sen montera den lågupplösta filen. Testade med opilänkarna både tillgängliga och borttagna. Jag kan inte få bilderna att *inte* synas i varken förhandsvisning eller illustrator, utan det ser ut som det ska.

Det här är inget InDesign-problem. Det är faktiskt inget problem överhuvudtaget. Det är enbart en fråga om felaktiga förväntningar.

OPI innebär att bilden infogas I UTSKRIFTSSTRÖMMEN, dvs de kan inte och ska inte infogas in något tidigare skede, utan enbart vid utskrift.

Förhandsvisning visar egentligen inte eps-filen, utan en temporär PDF-fil som den skapar, utifrån den information som är tillgänglig för stunden, alltså utan bild

Anledningen att det funkar i InDesign är att InDesign gör rätt och infogar bilden vid utskriftstillfället. Om du exporterar en EPS så skall dock OPI-kommentarerna bibehållas så att även Quark, vid utskriftstillfället kan infoga bilderna.

Å andra sidan är det ätt jäkla mek, och förutsätter att du gör rätt i flera steg och att det antika programmet QXP 3.32 gör rätt vid utskrift.

Försök att använda högupplösta bilder när du skapar EPS:er , länkade bilder i länkade bilder är aldrig någon särskilt bra idé.

• Medlem
  • 2005-11-15 16:34

Jag hade skaplig kläm på hur OPI beter sig, men visste inte att Förhandsvisning gjorde som den gör.

Vi som jobbar i ID kommer alltså att skapa eps:ar, är det tänkt, som ska monteras i QXP 3.32 och skickas till tryck. Nu visar det sig att QXP inte kan montera eps:ar skapade av ID4 så de (eps:arna) kommer visst att behandlas av nåt preflight-program (?) innan de monteras. Ser du några risker i det scenariot?

(Jag trodde nog att det inte var ett ID-problem och postade därför inte i ID-forumet... )

Jag börjar nästan gråta av att höra det. Det är nästan ett skolexempel på hur man INTE ska göra.

Säger du att det är ProScript som ni ska använda för preflight och konvertering kommer jag att tjuta oavbrutet i minst en vecka

• Medlem
  • 2005-11-15 16:53

Jag vet inte vad det heter.

*börjar bli gråtfärdig när du skriver så där...*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 16:28

Varför kan du inte exprotera PDF:er från InDesign av dina sidor och skicka dessa till trycket tillsammans med de sidor som kommer från Quark. Vore inte det enklare? Istället ber du om en hel rad av felmöjligheter.

Janne

• Medlem
  • 2005-11-16 18:14

Vi skickar i storleksordningen totalt 200 sidor om dagen. Vi som jobbar i ID skickar ungefär 40 sidor i veckan. Innan vi har bytt system kommer vi nog att få dras med den gamla utskjutningen.

Men opi:n är inte längre aktuell.

1
Bevaka tråden