Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommentera 99mac.com

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag har vi fått ungefär 30 nya medlemmar på 99mac.com - vi är dubbelt så många som igår - och därför är det viktigt att även ni nya får en möjlighet att påverka.

Vad är bra med 99mac och vad är dåligt?

Kommentera! :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2001-05-16 00:14

Nu funkar det ju!!

Jag fick ett mail av dig härom dan med uppmaning till betakör, å då var det bara svart...
Återkommer med mer input när jag har rasslat runt lite.

Snygg design förresten - lite macpower-retro.
/Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-16 00:15

Tja, det är väl ett enkelt smidigt och snabbt system som även verkar ha en del kraft bakom sig. Skulle vara skoj med en lite mer informativ första sida med kanske en nyhetsspalt eller liknande angående dom största händelserna inom Mac världen men såklart inom 99 världen

Tycker det är lite förvirrande med "Ny Diskussion" och "Nytt inlägg". Hade det inte varit bättre att ha "Besvara inlägg" eller nåt sånt så man vet att man klickar på rätt knapp?

Hej förresten, jag är en av dessa nya!

Ang. nyhetsspalt sa har vi en kategori som heter ´Dagens Nyheter´. 99mac ar i forsta hand tankt att fungera som ett diskussionsforum...nyheterna kommer just nu i andra hand.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-16 11:54

Snygg design, snabbt och enkelt system.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-16 12:15

Skulle vilja ha ett mail när nytt inlägg har skapats i forum man skrivit i. Går detta att anordna?

Om du är den som skapar en ny diskussion så har du möjligheten att kryssa i rutan "påminn mig via epost när någon svarar".

Du har inte den möjligheten när du skapar inlägg i en redan pågående diskussion

Kanon bra, det får inte bli för mycket olika forum bara det blir ganska lätt rörigt.

En funktion som skulle vara bra ( som kanske finns ) är senaste inlägg och diskussioner.

  • Oregistrerad
  • 2001-05-16 16:38

En idé:
Varför inte lägga "MIN PROFIL | REGISTRERA DIG | SÖK | FAQ | FORUM HEM" längst ned på sidorna oxxå så man slipper scrollla så hysteriskt i långa trådar. Eller är jag blind?!?

/Micke

Det känns som det är samma folk här som på macpressens forum.

Skillanden är bara att macpressens forum suger fet hängballe jämfört med detta... sorry mange - men så är det!

Får jag citera dig på Macpressens forum?

Far vi citera dig i nasta Macpressen?

Citera på ni bara men använd gärna mitt superhemliga alias - bigmac!

HEHEHE

Skulle man inte kunna göra textrutan där man skriver in meddelanden större? Ungefär dubbelt så hög och 1.5 gånger så bred. Jag vet att det är olika i alla olika browsers men höjden borde väl gå att fixa till...

Sedan vet jag inte om jag tycker om alla dessa smilies, måste man verkligen skräpa ner texten med dessa blinkande färgkluttar för att visa att man inte är alltför seriös eller Jag föredrar nog textvarianten framför bilderna men men, smaken är som baken.

/Gabbe

Exakt, det ar den. Men jag haller med till viss del. Fel smiley kan forstora ett helt inlagg. Men ibland passar det...

  • Oregistrerad
  • 2001-05-18 00:08

Så länge vi inte använder sådana här

smilies så är jag nöjd...

  • Medlem
  • 2001-05-18 00:44

Lite irriterande att http://99mac.com/ inte funkar medas www.99mac.com gör det, lika illa ställt är det med macpressen.se och volvo.com. prefixien www och http borde genast avsakffas.

det är ett bra tips! tack!

jag ska titta på den inställningen i servern

  • Medlem
  • 2001-05-18 00:48

kan inte förså varför ALLA forum skall ha så små textrutor, tex rutan jag nu skriver i kunde gott och väl varit dubbelt så stor..

Macnytt är värst i det avseendet

/nix
Naked and happy, (don´t ask why)

Jag använder Explorer 5.0 och där räcker det om jag skriver 99mac.com så lägger den till www framför!

  • Medlem
  • 2001-05-18 00:54

En annan lysande idé är ju att migrera alla foumen från webben till anslagstavlan på Ica.. kanske något förvirrande för dom som efterlyser en bortspungen katt..

/nix

varför inte visa i "min profil" vilka aktiva diskussioner jag är med i.. så slipper man glömma bort det... ?
:rolleyes:

Du kan alltid använda SÖK funktionen i menyn längst upp till höger.

Skriv in ditt medlemsnummer och klicka på sök.

Klart!

En framtida version av 99mac kommer erbjuda anvandarna att kunna folja tradar man ar intresserad av. 99mac kommer automatiskt att leta i alla diskussioner efter nyckelord du sjalv lagt till och presentera dessa tradar pa en special sida.

Bra : kul med ett bra forum för svenska macanvändare sen Macworld hamnat på dekis. Ser fram mot att lära mig mycket av alla här och förhoppningsvis kunna bidra med lite med mina Unixkunskaper i bagaget i kombination med MacOSX.

Saknar : fillänkar. Jag är ny på mac och letar efter en BRA tjänst där utvalda filer finns. Tycker de som finns idag känns röriga. Jag tror ordet jag söker efter är "portal".

[/LIST]

Lite mer kommentarer om gränssnittet.

Jag nämnde förut att jag inte direkt gillar alla blinkande färgglada smilies pga. att det blir lite plottrigt. Jag tycker att samma sak gäller den information som visas om användare. Vad har jag för "nytta" av att veta att någons IP-nummer är loggat? Varför skulle jag vid varje post ha glädje av att se när personen i fråga registrerade sig och varifrån han/hon kommer?

Om man drar det lite längre kan man fråga sig hur nödvändigt det är att ha ikoner för att skicka e-post, privata meddelanden, ändra/ta bort inlägg vid varje inlägg. Ändra i någons inlägg kan ju inte göra så den ikonen finns det ju ingen mening med (för oss vanliga dödliga) och de ytterst få gångerna jag skulle vilja maila inläggets författare så kan jag ju göra det via personens profil alternativt att personens namn är en mailto-länk.

Om man dessutom lägger profilikonen under användarnamnet till vänster så skulle man helt slippa allt plotter kring meddelandets innehåll. Det är möjligt att man måste ha lite större marginaler kring texten för att de olika meddelandena inte ska flyta ihop men det är ju lätt fixat och kanske inte ens behövs, vad vet jag?

Och så tycker jag att previous och next knapparna är lite väl små, deras klickbara yta skulle ju i alla fall kunna få vara lika hög som den cell de befinner sig i.

Detaljer jag vet men det är ju trots allt detaljerna som skapar helheten.

Annars är allting bra

/Gabbe

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-05-19 01:10

Inlägg till Macpressen och till 99MAC.

Det har varit diskussioner om 99MAC och Macpressen. Jag tycker det är bra att båda finns men visst var jag tveksam till att registrera mig på 99MAC. Det forumet är ju bara öppet för "proffs" medan Macpressen är öppet för alla. Jag är inget proffs så egentligen borde jag inte vara med. Rent spontant kan jag dock inte tycka att det känns mer seriöst på 99MAC.

Men som sagt, kul att båda finns.

Hoppas att jag inte åker ut nu när det framkommer att jag är amatör.

Bevaka tråden