Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu startar jag 50+!

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pommac:

Jag kommer att sakna dina eventuella inlägg! Hoppas du ändrar dig... Har du rätt så kommer tråden att dö ganska omgående...

Bäst att vara tydlig... jag har inget emot att det finns en TRÅD för saker som kan beröra 50+:are, det är tanken på ett låst separat forum för 50+:are som jag vänder mig emot, inget annat.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2005-11-24 13:05

Tanken på en låst tråd har väl ändå inte ens skymtat här, eller hur?

50+

Här är en till 50+ som gärna är med!

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2005-11-24 13:18

Välkommen!

Vad sysslar du med och i vilka program?

Ursprungligen av Pommac:

Tanken på en låst tråd har väl ändå inte ens skymtat här, eller hur?

Det kan ha varit en missuppfattning från min sida då du inledningsvis skrev:

Citat:

Forumet bygger på unga, duktiga och entusiastiska medlemmar

Det är just formuleringen "Forumet" som fick mig att reagera, för mig är ett "forum" en egen avdelning och mindre av en separat tråd. Hur sedan 50+ går ihop med att vara "ung, duktig och entusiastisk" är iof en gåta Måste då ställa mig frågan, ja om det nu skulle få bli ett eget *forum*, ska det då i rättvisans namn även få bli forum för de mellan 7 och 13 år... då kan man ju lika gärna skapa forum för de som är längre än 180cm. Ganske är jag grinig i överkant men varför ska 50+ ha en egen liten gräddfil där vi kan koketera med varandra?

Blir det inte enklare om man i närheten av forumena för köp & sälj lägger till ett forum som skulle kunna heta "Sökes", där kan man ha en annons liknande denna:

Äldre mogen och seriös mac-användare (50+) söker dito för den gemensamma trevnaden skull ( OBS: Skämt! )

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 17:40

Hallå där.

Från en som blir 57 nu i januari. Jag är programansvarig för Värnamo kommuns Datortek. Fn 11 st peze. Dessa ska nästa år utökas till 16 st. Vi använder MS-Office. Möjlighet att läsa in ECDL-körkort finns.

Detta har jag arbetat med sen 1996. Jag vet inte vad jag ska bli impad av i den världen!!!
Hemma, står det min 5:e mac, en iMac 20", första versionen. Det känns tryggt, stabilt, trevligt, säkert och JÄTTEROLIGT. Är det månne alltför djärvt, att dra till med KREATIVT, också!!!
INGA omstarter, här inte. Vilket sker dagligen på arbetet.

På lunchen härom veckan, dristade jag till att spela in en kort spexfilmsnutt, via min iSght. Klippte och klistrade lite med hjälp av QT-PRO. Skickade resultatet till till jobbet.

Visade det för pese-nördarna. Hetsade pese-nörden numero uno- hur lång tid tog detta att göra?
– Va´ f.. har du gjort detta?
– Mm, nu på min korta lunch. Fick dock först värma maten!
– snacka inte skit!
– Näe, det gör jag inte.
– Vilka program använde du?
– Standardprogramen i en Macintosh. Ok, där skarvade jag lite, PRO är ju inte det.

Han gick!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 23:26

"På lunchen härom veckan, dristade jag till att spela in en kort spexfilmsnutt, via min iSght. Klippte och klistrade lite med hjälp av QT-PRO. Skickade resultatet till till jobbet."

Så du menar att det finns ett speciellt QT för oss som är 50+ ?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-11-24 17:53

Kan tycka att det är lite trevligt att veta att vi är några stycken som vågar tycka och tänka fast vi är lite äldre. Nu är jag ju inte riktigt 50+ än jag heller, men jag har redan hunnit in i min 50-årskris. :/ Fast jag vet inte om vi har så mycket gemensamt pga vår ålder, men jag noterar med tillfredsställelse att flera av debattörerna här är sådana som jag redan tidigare hyser stor respekt för.

När jag läser detta så kommer jag på att vad kul det skulle vara om det fanns ett forum för lärare t.ex. Jobbar själv som gymnasielärare nu (obehörig!!!! fast på g att bli behörig). Jag tvingas nu leva i en fasansfull värld av win-datorer som strular och bråkar, och går med tankar hur jag ska gå tillväga för att införa macdatorer.

Jag trodde "50+" avsåg antalet Macar man äger!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 20:05

Blir det 50+ forum så platsar även jag (snart skulle jag platsa som 55plusare ...)

Hmm... kanske alla 50+:are med tillgång till bil skulle försöka träffas i sommar, ja under en helg kanske. Vore ju inte omöjligt att folk från Stockholm, Malmö, Göteborg, Norrköping etc. (ingen glömd) skulle känna för att dra ut på Visingsö, ja ön i Vättern skulle kanske vara ett rimligt resmål där vi kan ta med tanten, katten och barnen... många av oss har lite till och från varit på 99macs pubkvällar fast då i våra egna städer, så varför inte en superhelg tillsammans? Färjan som tar oss över med bilarna är lite dyr men det gör kanske inte så mycket. Man kan ju lasta några bilar fulla (max 5 personer i varje bil) och lämna några bilar i Gränna - URL:

[center]http://www.grm.se/turistinfo/index.htm

[/center]

Bestämmer vi oss i tid så finns det nog både stugor, vandrarhem och hotellrum att boka, det är ju 6-8 månader tills sommaren 2006.

Remmalagen

Upptäck ön med remmalag! Ett annorlunda sätt att uppleva Visingsö är att ta en tur med Remmalagen. Färden går i lugnt tempo och du kan njuta av både dofter och naturupplevelser. Remmalagen startar vid hamnen med jämna mellanrum. Den vanligaste turen, som tar ca 1 timme, går genom ekskogen till Kumlaby kyrka, där man gör ett uppehåll innan färden går tillbaka mot hamnen. Det finns också en längre tur som efter stoppet i Kumlaby fortsätter till Tempelgården längre norrut på ön, denna tur tar närmare 2 timmar. På Visingsborgs hästgård kan du också hyra ditt eget remmalag, modell mindre, och köra som du vill under en dag!

Olle

Olles idé´är inte dum. Vi kunde ju bjuda in någon intressant föreläsare och även ha lite kulturella inslag.

Själv 50 +2, jobbar med kursverksamhet och gör läromedel i Creativ Suite, administration i FileMaker 7 och så Office förståss. Ska dessutom fungera som IT-ansvarig för ett 20-tal macar.

Jag är väl inte så extremt insatt i diverse datorer, koncentrerar mig bara på vad jag ska redigera ( WinXP och diverse Avid redigerings system typ Adrenaline ) samt att jag filmar för Debatt. Är anställd på SVT i Göteborg, "Nyheter & Samhälle, dvs. Västnytt, Rapport och Aktuellt"... sitter vägg i vägg med Mediamagasinet och Uppdrag Granskning... ibland blir det även inhopp på andra redaktioner. Hemma är det mac som gäller, PB 12" och iMac 20" rev B... blir mest surfande, lite muik och webbsidor till den HSB-förening där jag bodde tidigare. Senaste leksaken ytterligare en iPod (video). Just nu är det viktigare med att ha blivit husägare och att borra efter bergvärme nu i januari och att vårda en ny relation... träffade en görgo lantbrevbärerska uppe på Varaslätten

"träffade en görgo lantbrevbärerska uppe på Varaslätten "

Hörru Olle... din gamle k*tb*ck...

och

"kanske alla 50+:are med tillgång till bil skulle försöka träffas i sommar dra ut på Visingsö"

Jeeeeevligt superb idé!!!
Glimrande! Fenomenal! Obeskrivligt bravo!!!

Du fixar...! Vi kommer... !!!

GARANTERAT!!!

  • Medlem
  • 2005-11-24 23:10

Kul idé när det mesta handlar om hur man ska knyta de unga till sig innan det är för sent.

Men man kanske skulle kunna ha ett forum för vuxna i stället? Jag är blott 34 bast, men är hellre vuxen än barn. Jag blir leds på alla som så snablarns gärna vill "ha barnasinnet kvar", "ha ett ungt sinnelag" och allt vad fanken det heter. Jag begriper mig inte på de 35-40-åringar som inte "är mogna att skaffa barn än", som måste "göra sin grej innan det är för sent" osv. Är man inte vuxen när man är så gammal kan man sluta hoppas på att nånsin bli det...

Jag vill fastna i ungdomen lika mycket som jag vill ha fjunmustasch och finnar. Kan inte vi som inser värdet av att vara vuxen också få vara med?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 23:35
Ursprungligen av Baron:

Kul idé när det mesta handlar om hur man ska knyta de unga till sig innan det är för sent.

Men man kanske skulle kunna ha ett forum för vuxna i stället? Jag är blott 34 bast, men är hellre vuxen än barn. Jag blir leds på alla som så snablarns gärna vill "ha barnasinnet kvar", "ha ett ungt sinnelag" och allt vad fanken det heter. Jag begriper mig inte på de 35-40-åringar som inte "är mogna att skaffa barn än", som måste "göra sin grej innan det är för sent" osv. Är man inte vuxen när man är så gammal kan man sluta hoppas på att nånsin bli det...

Jag vill fastna i ungdomen lika mycket som jag vill ha fjunmustasch och finnar. Kan inte vi som inser värdet av att vara vuxen också få vara med?

I morse hörde jag "My Generation" med The Who på radiolan. Det var uppfriskande. Jag vet att min valp på 17 bast har den på sin iPod, det är också uppfriskande.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-11-25 13:24
Ursprungligen av Baron:

Jag vill fastna i ungdomen lika mycket som jag vill ha fjunmustasch och finnar. Kan inte vi som inser värdet av att vara vuxen också få vara med?

Gärna för mig, men absolut inte de där som vill verka så där himla insatta, världsvana och bessewissrar, och är 17 år! :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 13:47

Roligast hittills i den här tråden: Att 50+ är beteckningen för hur många macar man äger

F ö har jag själv varit i på fel sida strecket ett bra tag nu, utan att känna mej vare sig gammal och "oteknisk" eller avundsjuk på "spolingarna". Och får en känsla av att kunskaperna här på 99mac är förvånansvärt jämnt fördelade. Åldersmässigt.
Förresten är jag Olles chef. Så jag måste gå in då och då och kolla vad han skriver

Ursprungligen av Larsal:

Förresten är jag Olles chef. Så jag måste gå in då och då och kolla vad han skriver

Suck, ja ni förstår säkert varför jag ALLTID har en så låg profil, hmmm.. he he

  • Medlem
  • 2005-11-26 17:10
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Gärna för mig, men absolut inte de där som vill verka så där himla insatta, världsvana och bessewissrar, och är 17 år! :rolleyes:

Syftar du på mig, eller...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-26 23:08

Fördelen med forum och internet överlag är ju att folk ifrån 10-80 diskuterar hej vilt utan att ha den minsta tanke om ålder på den han diskuterar med eller dömma ut personen p.g.a han/hennes ålder.

Ursprungligen av ez0r4y:

Fördelen med forum och internet överlag är ju att folk ifrån 10-80 diskuterar hej vilt utan att ha den minsta tanke om ålder på den han diskuterar med eller dömma ut personen p.g.a han/hennes ålder.

Äh låt gubbarna prata i fred om dom vill

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-26 23:25

Stackars mig, det dröjer ett tag innan jag når upp til 50+ (jag är 14år)

Ett forum för 50+ bra idé :)

Ursprungligen av Pommac:

Forumet bygger på unga, duktiga och entusiastiska medlemmar. Jag har hela tiden ovärderlig hjäp av er. Men så finns vi, en utrotningshotad grupp, som inte är lika tekniska som ni men som har en o ä n d l i g livserfarehet. Min förhoppning är att vi som passerat tröskeln kan diskutera här. Vi är ju, trots allt, hängivna Macanhängare och kan en hel del om kommunikation. Hör av er om ni tycker det kan vara en god idé! (annars dör ju tråden).

Hej Pommac,
Bra idé det här. Är skönt att kunna utbyta frågor och tankar med någon i sin egen ålder...även när det gäller datorer. Åldern skall inte ha någon betydelse kan man tycka men idag använder den yngre befolkningen ett helt nytt språk..... då är det bra att kunna prata med någon som pratar svenska om inte annat. :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-27 18:02

Ni kanske ska starta 50mac.se???

Yes!!

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2005-11-27 18:28

Har varit borta några dagar och inte följt upp tråden. Trodde att den kanske dött... Det har varit så många reaktioner men ännu ingen verklig diskussion. Jag kastade ur mig ett debattämne: Vad använder ni era Macar till? Häng på om ni har något att berätta. Det är klart att "tanterna" är välkomna. Kom på mig själv med ännu en fördom... Varmt välkomna! Min främste kritiker Olle kom med en lysande idé om att träffas på Visingsö. Klart vi ska besöka denna oas i Vättern! Ska bara fundera lite över hur vi kan fördela organisationen så att inte en behöver fixa alltihop. Slutligen – Förlåt mig Tanten!

Ursprungligen av Pommac:

Min främste kritiker Olle kom med en lysande idé om att träffas på Visingsö.

Mnja... "min" kritiker är nog att ta i lite... jag gillar att röra om i grytan lite, tror att det finns en nytta i att agitera lite för att få alla på sofflocket att vakna. Nog om detta, vad sägs om att på något sätt sondera intresset för ett *get-to-gether" på t.ex Visingsö... på något sätt behöver vi/du nog utröna hur stort intresse det finns... ja ingen kan ju våga sig på att förboka en massa stugor eller annan bostad. Tror att en väg att gå är att när/om intresset finns ja då bokar varje grupp/medlem sitt lilla krypin, sedan kan vi ju planera olika aktiviteter typ sådant som turisbyrårena kan tipsa om och var vi möts. Skulle tro att ingen i dagsläget har minsta aning om NÄR vi får våra semestrar beviljade.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-27 12:46

Vi kan ju också spela lite Raven Shield eller något dylikt.

Ursprungligen av Sten_n:

Vi kan ju också spela lite Raven Shield eller något dylikt.

Vad är det för fel på IRL, man kan ju spela krocket och hoppa bock

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-27 20:46
Ursprungligen av Olle@mac:

Vad är det för fel på IRL, man kan ju spela krocket och hoppa bock

Hoppa bock? Då blir ni inte många!

Bevaka tråden