Har fått problem med min relativt nya PB G4 1,67 med 1,5 G RAM efter uppgradering till 10.4.3. Lite då och då får datorn fnatt och går i vila utan anledning. Efter jag väcker den går den i vila igen, och igen osv... Sen kan den fungera ett tag och sen dags igen. Irriterande!
Har vidtagit följande åtgärder:
1. Reparerat alla filrättigheter
2. Kollat Energispar-inställningarna, men datorn går i vila även om jag satt det till att ALDRIG gå i vila...
3. Nollställt PRAM, PMU och NVRAM
4. I system-loggen hittar jag:
kernel[0]: System Sleep
kernel[0]: System Wake
på en massa ställen, men ingen indikation på vad som triggade datorn att gå i vila...
5. Installerade t o m ett temperaturprogram (Temperature Monitor) för att se om datorn var för varm eller om någon sensor var trasig, men hittade inget konstigt, och datorn går i vila även om den är kall.
6. Har ominstallerat systemet två gånger, och problemet dök upp även med system 10.4.0, innan jag ens hann uppdatera.
7. Kört Apple Hardware test, inget hittades.
Efter detta lämnade jag in den till LAN-master. De hittade inget heller. Föreslog att det kunde vara den extra 1 G RAM-modulen från Macoteket. Tog bort den och allt verkade funka, men givetvis ropade jag hej för tidigt, nu är problemet tillbaka igen...
Har också testa att skapa ett nytt konto, men felet kommer även då jag är inloggad på det kontot.
Börjar få slut på idéer... Kanske är det original-minnet på 512 MB som sitter dåligt? Eller är det hårddisken som börjar falla ihop? (Jag har inga tillbehör anslutna till datorn via USB eller Firewire förresten).
Är det ingen annan som känner igen detta problem? Har någon förslag på vad det kan röra sig om? Nåt jag missat att testa?
Tack på förhand!