Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blandade Mac-frågor.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 18:23

Hej!

Har lite blandade macfrågor att fråga om.

Första frågan:

Jag har en stationär pc och ett BBB Xavi modem samt min iBook G4. Det är kopplat så här:
Från Xavi modemet (modemet har 4 portar baktill, det är någon slags router inbyggt) till Pc´n, en annan port går till min AirPort Express som fördelar ut signalen trådlöst till min iBook G4.

Problemet är att Xavi modemet har något slags router inbyggt som gör att man inte kan se sina datorer i nätverk hemma utan enda sättet att se sina datorer är via msn eller liknande. Hur ska jag göra för att via internet eller trådlöst hitta min pc så att jag kan flytta filer mellan datorerna?
(Pc´n har ett trådlöst nätverkskort som jag kopplat ur, ifall det kan vara en lösning med)

Fråga två: Vad kostar en lös superdrive som passar i iBook G4 12" 1.2Ghz? Kommer kullander att installera en sådan om jag ber dom? Ryker garantin då?

Fråga tre: Är det en lönsam idé att köpa aktier i Apple?

Fråga fyra: Kan man hitta alla Apple expo-filmklipp från 2 år tillbaka fram tills nu som man kan se live eller ladda ner?

Fråga fem: Varför är min iBook G4 segare med Tiger än med Panther? Är panther det enda snabba alternativet till Ibook G4? Jag har 768mb Ram

Fråga sex: "Front Row" som Apple lanserade med nya iMac G5, finns det eller går det att använda med iBook G4?

Fråga sju: Finns det något program till OSX som motsvarar Daemon Tools til Pc?

Fråga åtta: Finns det något ball OSX eller Apple baserat tema att ladda ner till min Sony-Ericsson T610?

Fråga nio: finns de någon ball ringsignal till ovanstående telefon som har nåt med apple att göra?

Några svar iaf...

Citat:

Första frågan:

Jag har en stationär pc och ett BBB Xavi modem samt min iBook G4. Det är kopplat så här:
Från Xavi modemet (modemet har 4 portar baktill, det är någon slags router inbyggt) till Pc´n, en annan port går till min AirPort Express som fördelar ut signalen trådlöst till min iBook G4.

Problemet är att Xavi modemet har något slags router inbyggt som gör att man inte kan se sina datorer i nätverk hemma utan enda sättet att se sina datorer är via msn eller liknande. Hur ska jag göra för att via internet eller trådlöst hitta min pc så att jag kan flytta filer mellan datorerna?
(Pc´n har ett trådlöst nätverkskort som jag kopplat ur, ifall det kan vara en lösning med)

Jag har en liknande konfiguration, dvs ett bbb xavi modem och en pc och en mac inkopplad. Det har inte varit några problem för mig att nätverka mellan dessa. Har du kollat att det inte är inställnigar (brandvägg) eller liknande som spökar?

Citat:

Fråga sex: "Front Row" som Apple lanserade med nya iMac G5, finns det eller går det att använda med iBook G4?

Inte frrån Apple, men det finns en hackad version som funkar hyggligt. Men den är alltså inte laglig.

Citat:

Fråga sju: Finns det något program till OSX som motsvarar Daemon Tools til Pc?

Det är inbyggt i OSX, bara att dubbelklicka på en imagefil så monteras den på skrivbordet.

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 19:28
Ursprungligen av bjorn.schlingmann:

Några svar iaf...

Jag har en liknande konfiguration, dvs ett bbb xavi modem och en pc och en mac inkopplad. Det har inte varit några problem för mig att nätverka mellan dessa. Har du kollat att det inte är inställnigar (brandvägg) eller liknande som spökar?

Inte frrån Apple, men det finns en hackad version som funkar hyggligt. Men den är alltså inte laglig.

Det är inbyggt i OSX, bara att dubbelklicka på en imagefil så monteras den på skrivbordet.

Mina datorer hittar inte varandra alls.

Har provat ALLT.

Pc´n sitter med sladd till modemet, ap´n sitter med sladd från modemet, sambons stationära pc går på sladd till modem och hennes laptop (pc) går på ap´n. Ingen av datorerna hittar varandra. tror jag hade en rejäl diskussion om detta på sweclockers där de sa att BBB hade gjort så att man inte skulle kunna hitta varandras datorer via "router"-modemet. Men min pc har ett trådlöst nätverkskort också, man kanske kunde kopplat in det så att den går via ap´n då borde det väl gå?

Ok, då vet jag inte vad som kan vara problem. Kanske är det ett annat modem. I övrigt så borde det funka att ansluta de två datorerna trådlöst till AP'n.

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 21:09

Ok, då vet jag inte vad som kan vara problem. Kanske är det ett annat modem. I övrigt så borde det funka att ansluta de två datorerna trådlöst till AP'n.

oki. Hur gör jag då på macen för att hitta pc´n och vice versa? Ska de vara inställda på nåt speciellt vis?

Bör räcka att du aktiverar windows delning i systeminställningar, fildelning. Sen brukar nog det bästa vara att i finder välja Gå, Anslut till server och skriva in "smb://192.16.8.x.x".

Det kan ibland vara ett härke att få igång det här, så det är bara att önska lycka till. För övrigt hade nog macworld en artikel om detta för nåt nummer sedan som kan vara intressant.

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 22:59

Bör räcka att du aktiverar windows delning i systeminställningar, fildelning. Sen brukar nog det bästa vara att i finder välja Gå, Anslut till server och skriva in "smb://192.16.8.x.x".

Det kan ibland vara ett härke att få igång det här, så det är bara att önska lycka till. För övrigt hade nog macworld en artikel om detta för nåt nummer sedan som kan vara intressant.

Hur ska jag göra nu för att se mappen jag delar ut på pc´n? Har satt på fildelning och delar ut en mapp nu. Hur ska jag kunna hitta den via macen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 23:36
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!
Fråga fem: Varför är min iBook G4 segare med Tiger än med Panther? Är panther det enda snabba alternativet till Ibook G4? Jag har 768mb Ram

Verkligen inte. Hur uppdaterade du din iBook? Finns flera val. Körde du "Uppgradera" eller "Arkivera och Installera".

Ursprungligen av Elajtenworld:

Kommer antagligen i iLife -06. Annars har det poppat upp liknande program. iTheatre http://www.itheaterproject.com/ och MediaCentral http://www.mh1.de/page5/page5.html

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 23:37
Ursprungligen av acke:

Verkligen inte. Hur uppdaterade du din iBook? Finns flera val. Körde du "Uppgradera" eller "Arkivera och Installera".

Kommer antagligen i iLife -06. Annars har det poppat upp liknande program. iTheatre http://www.itheaterproject.com/ och MediaCentral http://www.mh1.de/page5/page5.html

helt ren installation

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-28 18:20

Elajtenworld, prova hårdvarutestet som ligger på originalinstallationsskivan (är det där ens ett ord? ), för Tiger SKALL gå snabbare på iBook än Panther gjorde. Kolla även så att du inte har något sheit installerat i form av Virex, samt prova att göra om installationen.

1
Bevaka tråden