Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skillnad i storlek på mysql-databas

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller som bäst på med att flytta en mysql-databas från ett webbhotell till ett annat. Allt har gått bra hittills och flytten har praktiskt sett gått till så att jag gjort en backup på databasen och sedan "restorat" den på det nya stället.
En sak som är lite konstig dock är att det skiljer en del i storlek mellan databaserna (trots att de ser likadana ut på alla sätt). Den ena (åp gamla webbhotellet) väger 132MB, medan den nya är uppe i nästan 140. Kan någon ge en bra förklaring till hur detta kan inträffa?

• Oregistrerad
  • 2005-11-28 12:53
Ursprungligen av hallgren:

Jag håller som bäst på med att flytta en mysql-databas från ett webbhotell till ett annat. Allt har gått bra hittills och flytten har praktiskt sett gått till så att jag gjort en backup på databasen och sedan "restorat" den på det nya stället.
En sak som är lite konstig dock är att det skiljer en del i storlek mellan databaserna (trots att de ser likadana ut på alla sätt). Den ena (åp gamla webbhotellet) väger 132MB, medan den nya är uppe i nästan 140. Kan någon ge en bra förklaring till hur detta kan inträffa?

Kan det kanske ha att göra med olika storlek på diskarna?
En större disk har väl annorlunda storlek på blocken? Storleken som normalt visas anger väl hur många block som ockuperas, oavsett att det sista endast upptas till en liten del.

När jag tittar lite närmare på det nu så ser jag att för en specifik tabell ser det ut såhär:
Gammal:
Data 39 335 kB
Index 20 852 kB
Totalt 60 187 kB

Ny:
Data 39 313 kB
Index 24 141 kB
Totalt 63 454 kB

dvs data tar något mindre plats, medan index tar ungefär 20% mer plats på den nya databasen. Håller förklaringen med block-storlek fortfarande, eller är det nåt annat?
Egentligen är det inget stort problem det här, jag förstår bara inte varför det blir så och vill veta.

• Oregistrerad
  • 2005-11-28 14:22
Ursprungligen av hallgren:

När jag tittar lite närmare på det nu så ser jag att för en specifik tabell ser det ut såhär:
Gammal:
Data 39 335 kB
Index 20 852 kB
Totalt 60 187 kB

Ny:
Data 39 313 kB
Index 24 141 kB
Totalt 63 454 kB

dvs data tar något mindre plats, medan index tar ungefär 20% mer plats på den nya databasen. Håller förklaringen med block-storlek fortfarande, eller är det nåt annat?
Egentligen är det inget stort problem det här, jag förstår bara inte varför det blir så och vill veta.

Datat är ändrat ser det ut som. Är poster raderade och/eller ändrade/tillagda?
enligt min erfarenhet av index i databaser (dock ej MySql) behöver man ibland bygga om index/indexera om för att frigöra ledigt utrymme.
kan det va nåt?

Ursprungligen av kjelle:

Datat är ändrat ser det ut som. Är poster raderade och/eller ändrade/tillagda?
enligt min erfarenhet av index i databaser (dock ej MySql) behöver man ibland bygga om index/indexera om för att frigöra ledigt utrymme.
kan det va nåt?

Tror inte det. Det är rätt att datat är ändrat lite grann, men det var en nästan likadan skillnad i storlek när datat var nykopierat (dvs samma).

• Medlem
  • 2005-11-28 13:53

Det är inte så enkelt att du har mer overhead på den nya databasen?

Ursprungligen av SirN:

Det är inte så enkelt att du har mer overhead på den nya databasen?

Inget som jag medvetet har skapat iallafall. Som sagt ser de likadana ut strukturellt, och innehållet är nästan samma på båda (lite mer data i den nya, men inget som borde göra någon större skillnad).

1
Bevaka tråden