Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spotlight vs quicksilver

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad använder du?
Förut använde jag qiucksilver men sedan jag la in tiger så har jag andvänt spotlight. Dock så testade jag qiucksilver idag då jag märkte att man kunde söka i bokmärken mm.

Daniel

Spotlight och Quicksilver har inte samma grundkoncept, men flera funktioner överlappar.

Spotlight är främst till för att söka bland dina filer.
Quicksilver är främst till för att starta program, script och manipulera redan öppna program.

Jag använder båda.

okej. Tack för förklaringen.

• Medlem
  • 2005-12-13 16:47

Sedan finns ju alltid oöverträffliga Launchbar. Iofs inte gratis men ett verktyg som faktiskt klår Quicksilver på fingrarna. Hanterar allt från smart albums i iTunes till att starta program etc. Använde tidigare Quicksilver men efter att ha testat Launchbar under någon dag köpte jag en licens.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-13 17:07

Jag använder följande koncept: QS för programstart och Spotlight för sökningar. I mina ögon är QS litet snabbare och när jag bara söker bland program går det definitivt blixtsnabbt att få upp det jag söker. Spotlight hittar däremot filer åt mig, vilket är den andra saken jag kan tänkas söka efter.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2005-12-13 21:29

Ett guldkorn i QS är ju att den har en 'Clipboard history' för vilken jag använde ett separat program för tidigare. När jag insåg att denna history kunde gömmas till höger och komma fram via en "aktiv skärmhörn" visade det ännu en av QS dolda talanger.

Att kunna köra "Text Manipulation Actions" är också något som jag börjat titta på. 43folders har mycket information i ämnet. Sen har jag också nukat andra program till förmån för QS som har det inbyggt. Tex "Triggers" som jag använder flitigt. Har mappat F1 till att AppleScript som plockar in den markerade texten i Safari + URLen jag står på, skickar detta till en ny sida (dagens datum) i VoodooPad och klipper in det lite snyggt.

1
Bevaka tråden