Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snapz Pro: Ljud blir förvrängt?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss börjat använda Snapz och gillar det hittills väldigt mycket. Tyvärr har jag ett problem med ljudet när jag spelar in i Movie-läge och också vill fånga "Mac Audio" (dvs ljud från systemet och programmen, inte mikrofonen). Ljudet blir förvrängt, det brusar och hackar sig fram på ett förvrängt sätt. I knappt två sekunder är ljudet normalt, sen kommer störningarna i en halvsekund, sen blir ljudet normalt igen osv...

Det märks redan när man börjar spela in (det är alltså inte efter att man komprimerat det till nåt speciellt ljudformat). Vad beror detta på? Jag spelar bara in med 12 fps, och använder ändå en iMac G5, så jag tycker inte det borde bero på för klen hårdvara.

Misstänker att inte många använder Snapz här, men om nån har en lösning på problemet skulle jag bli väldigt glad

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-07 18:35

Jag är då rakt ingen expert, men tar en Snapz då och då.

Har aldrig haft problem med ljudet, mer än att Snapz 2.0.2 vägrade spela in det över huvud taget för några dagar sedan. En ominstallation gjorde dock susen.

Men all filmrendering är ju oerhört CPU-slukande, så du borde kanske börja med att gå ner så lågt du kan i kvalité för att se om det blir bättre. När/om du hittar ett läge där det funkar, så får du väl höja ribban en liten bit i taget.

Men 12 fps säger ingenting eftersom du har en massa andra parametrar som kanske gör din inspelning extremt krävande i förhållande till vad din dator tål. Vad är filmens dimensioner? Tänk på att bara en "liten" ökning av bredd x höjd kan göra filen flera ggr större. Vad har du för kvalité? Hur många färger? Vilken filform (jag använder alltid "animering" och gör eventuellt om senare i t.ex. FPC)? Har du ljud, i så fall hur många kHz? 8 eller 16 bits? Stereo eller mono? Vilken kompressionstyp?

Alla dessa olika värden bidrar till filens storlek och hur mycket kräm renderingen tar fråna datorn. Har du t.ex. bara lite SDRAM, så kan det mycket väl ge störningar om du fläskat på för mycket.

Ursprungligen av Danne V:

Jag är då rakt ingen expert, men tar en Snapz då och då.

Har aldrig haft problem med ljudet, mer än att Snapz 2.0.2 vägrade spela in det över huvud taget för några dagar sedan. En ominstallation gjorde dock susen.

Men all filmrendering är ju oerhört CPU-slukande, så du borde kanske börja med att gå ner så lågt du kan i kvalité för att se om det blir bättre. När/om du hittar ett läge där det funkar, så får du väl höja ribban en liten bit i taget.

Men 12 fps säger ingenting eftersom du har en massa andra parametrar som kanske gör din inspelning extremt krävande i förhållande till vad din dator tål. Vad är filmens dimensioner? Tänk på att bara en "liten" ökning av bredd x höjd kan göra filen flera ggr större. Vad har du för kvalité? Hur många färger? Vilken filform (jag använder alltid "animering" och gör eventuellt om senare i t.ex. FPC)? Har du ljud, i så fall hur många kHz? 8 eller 16 bits? Stereo eller mono? Vilken kompressionstyp?

Alla dessa olika värden bidrar till filens storlek och hur mycket kräm renderingen tar fråna datorn. Har du t.ex. bara lite SDRAM, så kan det mycket väl ge störningar om du fläskat på för mycket.

Nej, det har du rätt i, men i detta fall var det 12 fps och ett väldigt litet fönster (mindre än 640x480). Jag har inga andra program öppna än Safari och Snapz, datorn har 1 GB RAM, fungerar bra i övrigt och så vidare... Och angående komprimeringsmetod och inställningar, det är väl ändå irrelevant? Det är ju inställningar man gör i efterhand? När man spelar in komprimerar man inte, det är ju först efteråt...

Struntsamma, men i alla fall, en update: Det verkar som att det är humörsberoende från Snapz sida Efter en omstart var problemet kvar, fast det dök bara upp en eller två gångar istället för ett tiotal. Provade att spela in igen, och plötsligt lyckades jag få en hackfri session... Så prova Snapz gott folk, det är grymt bra!

Håller med att Snapz Pro är grymt bra.

1
Bevaka tråden