- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2006-01-16 00:27
Jag frågar ju då & då om saker som jag hakar upp mig på när jag som gammal quarkanvändare plötsligt fastnar i en InDesign-grej.
Kommer säkert komma fler såna här trådar eller nått, men vi börjar här:
1) Kan man göra så att istället för att varje gång man öppnar ett dokument slipper trycka ?+[K] gå in i inställningar och välja "måttenheter & skalsteg" och där skriva 0,5 på storlek/radavstånd (det är alltså de måttstegen jag behöver - 2 pt är för stort).
2) Varför andras markören från textverktyget till markören när man skriver en text och texten blir för lång... Det är sjukt störigt.
Då måste man ju flytta handen till musen och dubbelklicka. drygt.
vilket leder till nästa fråga:
3) om man har ett textblock markerat med markeringspilen (den svarta), kan man fixa till ett kortkommando som gör att man får textverktyget samt textmarkören aktiverat i det aktuella blocket (dvs utan att behöva röra musen...)
(jag vet att man kan dubbelklicka med musen, men jag vill inte behöva flytta händerna från tangentbordet.
4) kan man automatiskt läsa in vissa mallsidor, ungefär som man läser in "alla format" i stycke- och textformat? Som det är nu så öppnar jag edd dokument där mallarna finns och drar in dom i det aktuella dokumentet... Funkar, men jag inbillar mig att det kan göras smidigare (som tur är är det bara 2 vi snackar om)
5) I quark kan man ställa in radavståndet som t ex "-1" vilket gör att quark tolkar det som typ "Auto fast minus 1 snäpp" vilket är väldigt praktiskt när man inte är nöjd med det det automatiska radavståndet. går det att göra liknande i InDesign?
Som det är nu har jag flera fonter där det automatiska radavståndet är för sstort, men jag vill kunna gå upp och ner mellan storlekarna och att radavståndet ska följa med - fast som "-1" istället för auto.
6) Kan man "hoppa" mellan dokument utan att behöva gå in under fönster och sen gå längst ner och klicka på det man vill ha fram.
I Quark kunde man hålla nere [shift] och klicka på en fönsterlist för att få upp en lista med öppna dokument. mycket smidigare, men det hade varit nice om man kunde ha hoppat mellan dokument som man hoppar mellan program i med [?] + [tabb].
Går det?
(jag vet att man kan använda "överlappande" eller "sida vid sida" men det tar lite tid och är inte heller helt smidigt enligt min mening...)
7) kan man få biblioteken att alltid vara öppna? som det är nu måste jag öppna mina bibliotek manuellt varje gång jag startar upp InDesign (behöver väl inte påpeka att "det slapp jag minsann i quark". Shit, jag känner mig nästan som en gammal gubbe... Men bara så ni vet - jag gillar jättemycket med indesign!)
Vi nöjer oss där till att börja med.
Tackar!
Bara för att göra det tydligt: Grejen är att jag får Indesign-dokument från andra länder som ska "försvenskas" det är därför jag inte bara kan börja jobba från det färdiga malldokumentet, utan måste "göra om" redan påbörjade...