Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nya frågor om InDesign-workflow

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 00:27

Jag frågar ju då & då om saker som jag hakar upp mig på när jag som gammal quarkanvändare plötsligt fastnar i en InDesign-grej.

Kommer säkert komma fler såna här trådar eller nått, men vi börjar här:

1) Kan man göra så att istället för att varje gång man öppnar ett dokument slipper trycka ?+[K] gå in i inställningar och välja "måttenheter & skalsteg" och där skriva 0,5 på storlek/radavstånd (det är alltså de måttstegen jag behöver - 2 pt är för stort).

2) Varför andras markören från textverktyget till markören när man skriver en text och texten blir för lång... Det är sjukt störigt.
Då måste man ju flytta handen till musen och dubbelklicka. drygt.

vilket leder till nästa fråga:
3) om man har ett textblock markerat med markeringspilen (den svarta), kan man fixa till ett kortkommando som gör att man får textverktyget samt textmarkören aktiverat i det aktuella blocket (dvs utan att behöva röra musen...)
(jag vet att man kan dubbelklicka med musen, men jag vill inte behöva flytta händerna från tangentbordet.

4) kan man automatiskt läsa in vissa mallsidor, ungefär som man läser in "alla format" i stycke- och textformat? Som det är nu så öppnar jag edd dokument där mallarna finns och drar in dom i det aktuella dokumentet... Funkar, men jag inbillar mig att det kan göras smidigare (som tur är är det bara 2 vi snackar om)

5) I quark kan man ställa in radavståndet som t ex "-1" vilket gör att quark tolkar det som typ "Auto fast minus 1 snäpp" vilket är väldigt praktiskt när man inte är nöjd med det det automatiska radavståndet. går det att göra liknande i InDesign?
Som det är nu har jag flera fonter där det automatiska radavståndet är för sstort, men jag vill kunna gå upp och ner mellan storlekarna och att radavståndet ska följa med - fast som "-1" istället för auto.

6) Kan man "hoppa" mellan dokument utan att behöva gå in under fönster och sen gå längst ner och klicka på det man vill ha fram.
I Quark kunde man hålla nere [shift] och klicka på en fönsterlist för att få upp en lista med öppna dokument. mycket smidigare, men det hade varit nice om man kunde ha hoppat mellan dokument som man hoppar mellan program i med [?] + [tabb].
Går det?
(jag vet att man kan använda "överlappande" eller "sida vid sida" men det tar lite tid och är inte heller helt smidigt enligt min mening...)

7) kan man få biblioteken att alltid vara öppna? som det är nu måste jag öppna mina bibliotek manuellt varje gång jag startar upp InDesign (behöver väl inte påpeka att "det slapp jag minsann i quark". Shit, jag känner mig nästan som en gammal gubbe... Men bara så ni vet - jag gillar jättemycket med indesign!)

Vi nöjer oss där till att börja med.
Tackar!

Bara för att göra det tydligt: Grejen är att jag får Indesign-dokument från andra länder som ska "försvenskas" det är därför jag inte bara kan börja jobba från det färdiga malldokumentet, utan måste "göra om" redan påbörjade...

Jag ska svara på dina frågor, men på några ställen tänker jag som gammal InDesign-användare också ifrågasätta dig med ett "varför då"

1) Japp, på samma sätt som man anger alla andra inställningar - genom att göra dem när inget dokument är öppet. De inställningar som görs i ett "non document state" blir standard för alla nya dokument (gamla dokument behåller sina tidigare inställningar)

2) Just här fattar jag inte vad du menar. Jag vet inte att InDesign någonsin byter verktyg av sig själv. Kan du beskriva exakt, steg för steg, hur du gör när det här uppstår?

3) Här kommer mitt "Varför då?" Om du har markerat textblocket så har du ju redan använt musen, så varför då inte bara dubbelklicka för att byta till textverktyg och sätta i isättningspunkten på önskat ställe på en gång? Men om du nu verkligen har något skäl för din önskan så har jag gjort ett skript som gör det åt dig. Du måste ange ett kortkommando för det (Redigera>Kortkommandon>Del av programmet>Skript) Därefter kan du markera ett antal sidobjekt, slå kortkommandot, så letar skriptet upp den senaste/översta textramen bland objekten och placerar isättningspunkten längst upp i den textramen.

4) Det finns inget hemligt menyval av typen "importera mallsidor" om det är det du menar, å andra sidan så har du ju redan hittat hur man ska göra, och det i sig är ju redan väldigt enkelt - öppna, dra och släpp - klart! Men kanske menar du något helt annat, att du vill kunna typ "prenumerera" eller "länka" till ett annat dokuments mallsida, så att om det dokumentet uppdateras så ändras alla andra dokument som "prenumererar" på sidan? I så fall är det en funktion som inte finns (ofta efterfrågad dock) Det kan uppnås för grafik och text, men blir bökigare om man pratar om övriga typer av objekt, sidinställningar etc.

5) Nej, InDesign jobbar med relativa avstånd dvs du kan gå från 20/22 till 30/33 eller 40/44 etc (grad/kägel) Quark jobbar med Absoluta avstånd, dvs 20/22 , 30/32, 40/42. Personligen har jag oerhört svårt att förstå varför man vill ha absoluta avstånd - det blir ju "fel" - men jag accepterar att det finns oförbätterliga typer så därför har jag gjort ett skript som åstadkommer det där:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90464&highlight=radavst%E5nd

6) Japp, på samma sätt som man gör i alla Mac OS X program, dvs Cmd+< (InDesign har ytterligare ett, men såtillvida att du inte jobbar även i InDesign Win så är det smartare att använda Mac-standarden)

7) Nej. Tidigare versioner av InDesign betedde sig så, men de flesta användare ville att biblioteken skulle stängas så därför ändrades det till det nuvarande beteendet. Jag tillhör också de som tyckte det tidigare beteendet var bra, men samtidigt är det väl iofs mikroskopiskt små tidsrymder vi talar om. Det är inte så att du håller på att skenrationalisera? Hur lång tid tar det att öppna ett par bibliotek - fem sekunder per dag? Om det mot förmodan verkligen är tidsödande så är mitt bästa tips är att du istället för att starta InDesign från dockan etc istället markerar de dokumenten du vill öppna (alla, inklusive biblioteken) och sedan öppnar alla samtidigt.

Ursprungligen av kimrin:

5) I quark kan man ställa in radavståndet som t ex "-1" vilket gör att quark tolkar det som typ "Auto fast minus 1 snäpp" vilket är väldigt praktiskt när man inte är nöjd med det det automatiska radavståndet. går det att göra liknande i InDesign?
Som det är nu har jag flera fonter där det automatiska radavståndet är för sstort, men jag vill kunna gå upp och ner mellan storlekarna och att radavståndet ska följa med - fast som "-1" istället för auto.

Du kan ändra det automatiska radavståndet till nåt annat i din formatmall, sätt den tex på 100% istället för 120 som är default.

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 12:36

Åååh, tack!
Dels för Richards svar som ju ALLTID är pedagogiska och väldigt bra och hjälpsamma.
ska prova scripten sen.
Björns svar verkar vara precis vad jag letar efter! Tack!!!

Nu svar på Richards fråga "varför?"

Så här är det:
Jag jobbar med en plugg som är specialskriven och som heter Exploding Ballons (vi snackar alltså serietidningar nu...).
Det innebär i korta drag att varje text-block är numrerat och så importerar man ett manus där det står typ

1
detta ska stå i block 1

2
detta ska stå i block 2

osv.

Då hamnar allting på sin rätta plats och m an behöver "bara" göra finjusteringar.
Det är inte helt fritt från strul, men ganska så praktiskt. t ex så finns det i plugginen ett par extra kortkommndon som "goto next ballon" so man slipper använda musen i princip. förutom då när man testar lite olika radfall och så hamnar ett eller flera ord "utanför" (dvs får inte längre plats i bubblan - det hamnar ju inte ordagrant utanför, utan försvinner) och då kommer det störiga - textmarkören försvinner i och blocket blir markerat.
skitstörigt!!!
Helst vill man ju att det inte ska hända alls, utan att man bara kan fortsätta backsteg- & enter-trycka, och jag kommer inte ihåg att det var så innan, så det är mycket möjligt att det är en biprodukt av hela Exploding Ballons-pluggen...

Måste på möte!
Undrar ni mer så kan jag svara sen.
Hej så länge!

(och nej, det tar inte så jättelång tid det andra, men lite tar det ju...och eftersom varje serie är ett seperat dokument så blir det en del malldragningar och sånt.
Att öppna biblioteken direkt istället för indesign hade jag redan kommit på faktiskt får lägga aliasen på skrivborden eller så.
Det ger sig!

Och tack för ctrl-tipset om att hoppa mellan fönster!
tyckte att det borde finnas i alla program, men visste inte. jättebra att veta ju!!!

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 12:42

hmm...
jag får inte rätt på det här med att byta fönster i programet...
ctrl+< sa du?
dvs på min ibook håller jag nere ctrl och trycker knappen precis över, eller?
funkar inte för mig!
inte så konstigt i Indesign eftersom just ctrl är knappen för alla EB-kommandon )mem ctrl + < är inte nått iofs) men det funkade inte för mig i safari eller finder heller

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 12:44

cmd stod det ju faktiskt, inte ctrl...
sorry!!!
det funkar i safari iallafall!!!

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 12:44

...och i indesign!!!
tackar!!!

• Oregistrerad
  • 2006-03-21 21:08

Det var specialpluggen vi använde oss av för att fixa de här jobben som orsakade buggen med att om text inte fick plats i ett dokument efter redigering (eller tvärtom -plötsligt fick plats) så blev rutan markerad istället för att textverktyget var aktiverat inuti och om man då snabbt tryckte på deleate för att få bort ett extra radfall eller nått så försvann det.
men det är fixat i senaste versionen av pluggen. har glömt att säga det.
Och så MÅSTE jag än en gång tacka Richard.
Scriptet som gör att jag med ett kortkommando kan aktivera textverktyget i ett textblock är UNDERBART!
tack vare pluggen och tack vare skriptet kan jag mer eller mindre klara mig helt utan musen och bara redigera allt kvickt och enkelt med kortkommandon och vanligt hederligt tangentbordsknackande!

UNDERBART SMIDIGT!
tack!!!

Kul att höra att det löste sig, och att man gjort lite nytta

1
Bevaka tråden