Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla dator till tv:n. Får bara grå bild på tv:n

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 21:53

Varför får ja frå bild på tv:n o inte färg när jag kopplar datorn till tv:n?

Kan bero på att dator och TV inte är inställda på samma system? Kolla att båda är inställda på PAL eller båda NTSC (eller vad det nu heter)...

Gå in på systeminställningar- bildskärm och kolla frekvensen. Om jag inte minns fel kan man vanligtvis välja mellan 50 el. 60 ?hz-nånting. Med ett av de två alternativen bör det fungera.

Vad använder du för dator? Vilken port kopplar du till TV:n och med vilken typ av kablar? Vad har du för TV?

Om du talar om detta så blir det lättare att svara.

Jag skulle tro att du har en S-video signal ut från datorn och TV:n stödjer inte det. Då blir det svart/vit bild. Ibland om det finns två scart på TV:n så har bara den ena kontakten stöd för S-video.
Är det en lite äldre eller en mindre enklare TV-modell så har du nog tyvärr inte möjlighet att få färg.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-27 10:58

Har haft samma problem med svartvit bild när jag försökt koppla in PB till flera teve-apparater...

Till slut tröttnade jag på allt bök med S-video, och köpte en compsit-kabel istället - Nu funkar det perfekt nästan överallt (och bild-kvaliten är helt OK)...

Jag fick det aldrig att funka med min helt nya tv för ett halvår sedan, även om jag fått det att fungera på andra TV-apparater tidigare... Dock fungerade det via komposit, men med kraftigt sämre bild, bl a är den bilden inte helt rak i marginalerna utan svängd en aning... :/

  • Oregistrerad
  • 2006-01-27 18:58

Tack så mycket för hjälpen. Men faktum är att ja löste det själv. satt o pillade ett tag så löste det sig. Men tack alla som ville hjälpa mig. Denna sidan e fan grym om man vill ha hjälp.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-27 19:58
Ursprungligen av mmdr:

Tack så mycket för hjälpen. Men faktum är att ja löste det själv. satt o pillade ett tag så löste det sig. Men tack alla som ville hjälpa mig. Denna sidan e fan grym om man vill ha hjälp.

Hur löste det sig? Vad var felet?

(Själv kör jag s-video PB > TV utan några som helst problem)

  • Oregistrerad
  • 2006-01-27 21:54
Ursprungligen av filuren:

Hur löste det sig? Vad var felet?

(Själv kör jag s-video PB > TV utan några som helst problem)

Jag gick in o pillade lite. ja hade tydligen inte tänkt på Hz:en förut en gång när ja var inne o pillade. Så då hade jag ändra till 60Hz istället för 50Hz. Så ja bytte den bara o så gick det fin fint.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-29 19:15

Jag använder S-video men får också svartvitt. Även med komposit. Frekvensen kan jag heller inte ändra på. Har även försökt med en VGA till Videokabel men då får jag ingen bild alls. Nåra förslag?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-29 20:35
Ursprungligen av e1ina:

Jag använder S-video men får också svartvitt. Även med komposit. Frekvensen kan jag heller inte ändra på. Har även försökt med en VGA till Videokabel men då får jag ingen bild alls. Nåra förslag?

NTSC-signal?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-29 21:07
Ursprungligen av e1ina:

Jag använder S-video men får också svartvitt. Även med komposit. Frekvensen kan jag heller inte ändra på. Har även försökt med en VGA till Videokabel men då får jag ingen bild alls. Nåra förslag?

om teven har s-video ingång betyder det inte automatisk får färg.
Man måste gå in i tevens menyer och ställa om till för s-video, då får man färg

1
Bevaka tråden