Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att testa prestanda

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi på MikroDatorn ska testa Imac med Intelprocessoer och jämföra med Imac med G5. Vi är på jakt efter program som finns både för G5 och Intel. Vi vill kunna köra G5-versionen på G5-Imac, G5-versionen på Intel och Intelversionen på Intel.

Det bör ju vara krävande program där prestanda kan mätas

Nu ber vi ödmjukt om tips från kunninga Mac-användare.

Hälsningar

Bo Nordlin

Här är ett par länkar...

versiontracker.com/macintel har en dagligen uppdaterad lista över program som finns för både PowerPC och intel.

Apples alla iLife-program är universella.

Xbench är universellt, men ska tydligen har några mindre buggar i intel-koden.

lmbench är plattformsoberoende (så länge man har ett UNIX-system).

Tack för hjälpen!

Om programmet är universelt hur gör jag då för att köra G5-versionen av programmet på Intelprocessorn?

Hälsningar
Bo Nordlin

Ursprungligen av bonordlin:

Tack för hjälpen!

Om programmet är universelt hur gör jag då för att köra G5-versionen av programmet på Intelprocessorn?

Hälsningar
Bo Nordlin

Du klickar på programikonen och väljer från menyn Arkiv > Visa info. Därefter klickar du i kryssrutan märkt "öppna med Rosetta". Då tvingar du programmet att köras i PowerPC-versionen via översättaren.

Hos Apple Developer Connection hittar du till och med en beskrivande bild för detta:
http://developer.apple.com/documentation/MacOSX/Conceptual/universal_binary/universal_binary_exec_a/chapter_7_section_5.html#//apple_ref/doc/uid/TP40002217-CH210-BAJDHEDD

I universalprogram kompileras G5- och intel-versionerna ihop i en och samma fil. Jag skulle tro att man behöver fråga den som gjort programmet efter det om dom vill vara snälla att hjälpa er. Är det för att testa hur väl Rosetta fungerar?

Vad sägs om att köra universiella program och sedan köra med icke-universiella när ni ska testa Rosetta?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Vad sägs om att köra universiella program och sedan köra med icke-universiella när ni ska testa Rosetta?

Jo, men vill alltså testa alla tre alternativ:

G5-program på G5, G5-program på Intel och Intel-program på Intel. Det är för att se vilket prestandafrölust som Rosetta innebär.

Om jag förstår det rätt behöver jag G5-version och en icke-universell Intelversion av ett och samma program.

Hälsningar

Bo Nordlin

[edit: vad jag kunde se gjorde Anandtech inte den typen av tester]

Ursprungligen av bonordin:

Om jag förstår det rätt behöver jag G5-version och en icke-universell Intelversion av ett och samma program.

Du behöver väl följande?

• Universell version att köra på G5 och Intel.
• G5-version att köra på Intel.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Du behöver väl följande?

• Universell version att köra på G5 och Intel.
• G5-version att köra på Intel.

Du har förstås rätt. Tack för att du redde ut det åt mig.

Vilka program finns både som universell och g5-version? Observera att det bör vara samma versionsnummer på programmen, för att jämförelsen ska bli relevant. Det vore fel att jämföra Iworks 06 (universell) med Iworks 05 (eller vad nu föregångaren heter)

Bosse/.

sidan 15 testar AnandTech Rosetta.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

sidan 15 testar AnandTech Rosetta.

Jag såg det, kanske läste jag slarvigt, men här är väl jämförelsen bara mellan G5-kod på G5 och G5-kod på Intel, jag vill ha med Intelkod på Intel i den jämförelsen för att se vilket prestandatapp som Rosetta ger.

Bosse/.

Om du letar runt lite på versiontracker så har jag för mig att jag sett ett program som extraherar en arkitektur (eller plockar bort de övriga) ur en universal binary. Borde gå att använda för att få endast PowerPC-appen, som sedan kan köras på Intel:en via Rosetta.

Ursprungligen av Hagelin:

Om du letar runt lite på versiontracker så har jag för mig att jag sett ett program som extraherar en arkitektur (eller plockar bort de övriga) ur en universal binary. Borde gå att använda för att få endast PowerPC-appen, som sedan kan köras på Intel:en via Rosetta.

Jag vill rikta ett stort tack för hjälpen till alla som har bidragit. Jag kikade på versiontracker opch letade efter "extract", "binaries" och "binary" men hittade inget.

Bosse/.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-02 15:29

Lyckades hitta TrimTheFat på Versiontracker. Ta ett UB-program och kör genom denna hjälpreda så strippar du bort Intel-koden, varefter du flyttar över resultatet till IntelMacen du skulle testa.

Ursprungligen av helmer:

Lyckades hitta TrimTheFat på Versiontracker. Ta ett UB-program och kör genom denna hjälpreda så strippar du bort Intel-koden, varefter du flyttar över resultatet till IntelMacen du skulle testa.

Ah, just det, det var TrimTheFat jag hade i bakhuvudet. Hur man nu kan lyckas glömma det namnet.

Lasta på några tusen objekt i OmniGraffle, vetja. Förvisso får ni lägga ut lite pengar för licens, men det kan det kanske vara värt? http://www.omnigroup.com

1
Bevaka tråden