Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig kvalité på Apples tangentbord-jag blir galen på dubbla tecken!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-03 11:14

Är det bara jag som tycker att de senaste medföljande tangentborden vid datorköp från Apple är riktigt dåliga? Jag har redan returnerat det första som kom med min iMac G5 då det blev dubbla eller tredubbla tecken och mellanslag allt som oftast och det som jag fick istället är inte heller något vidare – sladdrigt och med tydlig plastkänsla där man noggrant måste kolla allt man skriver för att se om det smugit in några extra mellanslag. Jag föredrar faktiskt mitt gamla "lilla” tangentbord som hör till min iMac DV och de som finns på bärbara typ iBook. Är det någon mer som tycker att de senaste t-borden är mer än lovligt dåliga och kan man göra något åt den sladdriga känslan?

Håller med dig! Jag köpte ett apple-tangentbord till min mac mini, för att kort tid senare koppla in mitt gamla hp usb-tangentbord. Knapparna är inte lika mycket hårdplast. Kort sagt, det är skönare att skriva på det här tangentbordet.

  • Medlem
  • 2006-02-03 11:26

Jag tycker deras senaste tangentbord är helt ok, klart bättre än dell, hp mfl. Jag tvingade min chef att köpa ett apple tangentbord till mig till min HP burk på jobbet.

Har du inte funderat på att justera fördröjningen "Upprepa tangent" i systeminställningar istället för att returnera tangentbordet?

/M

Ett litet tips för den som är ute efter ett annat snyggt tangentbord: Macoteket säljer Perific Aluminium Keyboard för ca 600 kr. Tangenterna har kort anslag, alltså samma typ som på bärbara datorer. Personligen tycker jag att det är det skönaste tangentbord jag har skrivit på. Höljet är i aluminium, men tangenterna tror jag är av plast - det känns så i alla fall. Tangenterna har en mycket exakt känsla. De ger lite motstånd under första millimetern när man trycker ner dem, men "ploppar" sedan ner med mindre motstånd. Det är tystare än Apples tangentbord.

Som synes så är uppsättningen tangenter inte exakt den samma som på Apples tgb, men jag lyckades utan allt för mycket krångel anpassa det som jag vill ha det. Att byta plats på alt och cmd går via systeminställningarna, och jag har fixat så att jag höjer och sänker volymen med F7 och F8, samt matar ut mina optiska enheter med ett par andra tangenter.

Jag har haft tangentbordet i en vecka nu, och är än så länge mycket nöjd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-03 14:06
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ett litet tips för den som är ute efter ett annat snyggt tangentbord: Macoteket säljer Perific Aluminium Keyboard för ca 600 kr. Tangenterna har kort anslag, alltså samma typ som på bärbara datorer. Personligen tycker jag att det är det skönaste tangentbord jag har skrivit på..

Ahh, det ser fint ut! Påminner lite om ett Logitech som jag provat men tyvärr tror bara funkar på PC

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-02-03 15:44

Själv kör jag med följande setup:

+

Bästa tangentbordet nånsin - total kostnad 150kr

Senast redigerat 2006-06-17 00:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 22:06
Ursprungligen av oskich:

Själv kör jag med följande setup:

+

Bästa tangentbordet nånsin - total kostnad 150kr

Var köpte du iMate till det priset (utgår från att du inte pyntade något för tangentbordet)?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-02-04 01:07
Ursprungligen av Ylan:

Var köpte du iMate till det priset (utgår från att du inte pyntade något för tangentbordet)?

Vänligen, Ylan

köpte den beggad på Tradera...

Ursprungligen av oskich:

Själv kör jag med följande setup:

+

Bästa tangentbordet nånsin - total kostnad 150kr

Åh, jag är inte ensam! Jag kör exakt samma uppställning till min G5. En vinnare! Fast jag betalade nog 500 för min iMate. Tangentbordet är mitt gamla, från grå G3 eller ännu äldre, men jag har en backup också som jag hittade i en skrothög - ouppackat! Mint!:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-03 14:05
Ursprungligen av Martin Belak:

Har du inte funderat på att justera fördröjningen "Upprepa tangent" i systeminställningar istället för att returnera tangentbordet?

/M

Tro mig jag försökte allt i inställningarna men inget hjälpte nämnvärt förutom att det tog en evighet att navigera i texten med piltangenterna.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-03 11:46

Mja, måste motvilligt meddela mitt medtycke!

Köpte ett separat t-bord nyligen och dras mmed mmassor av dubbla m... mm... har förstås skruvat på lite inställningar ang upprepning/fördröjning osv men tror att det hela kokar ner till att tangentbordet inte riktigt trivs med min hemmasnickrade nedsättningmetod även om det inte ligger något nedsättande i det

Jag hade ett gammalt compaq-plasthärke tidigare som åkte ut av andra skäl med det trivdes utmärkt med min hårdhänta hammarhantering.

åååh, jo de där är sköna!!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 20:21

själv tycker jag att Perific Aluminium Keyboard inte är så snyggt med tanke på att man lägger 600 kr på det.

men men...smaken e som baken

"Bästa tangentbordet nånsin - total kostnad 150kr "
Det där var ett underbart tangentbord! Jag hade sådana länge till en massa gamla macar. Skriftinlägget var toppen på F-tangenterna. Nu har jag efterföljaren, det svarta. Utmärkt! Hur i hela friden kan man göra VITA tbd - ständigrengöring, ty de blir skitiga fortare än kvickt.
Väntar nu på det ryska tbd:et med bio-LCD.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 20:18

Jag kör min powerbook som stationär i hopfällt läge en del när jag är hemma och jag köpte ett applebord för att få rätt layout. Bättre tangentbord har jag nog skrivit på måste jag säga.

  • Medlem
  • 2006-02-04 22:54

Har problem att bestämma mig, Thinkpadens tangentbord är jättebra, Microsofts "delade" ergonomiska är jättebra, och Apples tangentbord från 1989 är jättebra! Fast på helt olika sätt... Man blir galen när man måste byta, men vänjer sig fort. De nya Appletangentborden ger jag inte mycket för.

Jag har ett Logitech cordless desktop mx till min PC och jag skulle antagligen behålla det om jag köpte en stationär mac. Annars är jag, liksom Vierdank, sugen på det kommande Optimus keyboard.

Jag tycker som andra här att Apples gamla t-bord sopar banan med det som följer med moderna Macar. Gissar att de flesta användarna inte reflekterar så mycket över tangentbordets kvalitet, varför Apple självklart försöker snåla in där.

Canadensiska Matias säljer ett modernt tangentbord som påstås vara efterföljaren till Apple Extended Keyboard, fast med USB och så. Har inte provat själv, men det låter onekligen bra. http://matias.ca/tactilepro/

Verkar inte finnas med svensk layout dock

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 20:41

http://www.macally.com/spec/usb/input_device/icekey.html
Det här Macally är rätt bra stuns i men är i fulaste laget.

1
Bevaka tråden