Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterföljare till D70s på väg?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fotar endast analogt i brist på en digitalsystemare, har kikat nu sista tiden på lite olika kameror i Nikons föråd (kör F100 analogt så Canon är inte ett alternativ). D70s är en jäkligt kompetent kamera men den har hängt med ett rätt bra tag nu. D200 vore ju underbar att ha men känns lite overkill för mina ändamål och är kanske även i dyraste laget.

Så nu till frågan, vet någon någonting överhuvudtaget om Nikon kommer släppa en efterföljare till D70s inom närmaste halvåret, året? Eller är det D70s eller D200 som man ska kika på?

Har själv en D70 och är väldigt nöjd. D70s kom ju inte för så jättelänge sen, så jag är tveksam till en efterföljare inom en snar framtid. Men som alltid, kommer Canon med nånting snart så lär det inte dröja länge innan Nikon släpper något liknande (fast lite bättre då...)

Om D70s uppfyller dina behov – köp den. Det är en, precis som du säger, mycket kompetent kamera som uppfyller de flestas behov.
Förstår allvarligt talat inte denna "teknikhets" som är idag. Ut och ta bra bilder! Det är mycket roligare än att jämföra megapixlar

Nog uppfyller D70s mina behov, men man är ju lite av ett teknikoffer! Ärligt talat så skulle jag nog klara mig med morsans gamla Pentax ME och en negativscanner (som också kostar multum dessvärre) men man kikar ju alltid på något bättre! Desseutom vill jag ha något att växa i, jag har aldrig fotat digitalt (förutom med lånade kameror, 300D, 20D, D70) och räknar med att ha kameran många år framöver. Ni som fotar med D70s, hur har den kännts efter att ni har haft den ett år, känns den fortfarande tillräcklig?

Någon som haft D70/D70s och bytt upp sig till D200, vad säger ni om skillnaderna?

D70s må vara en kamera som bara har ungefär ett år på nacken, men den är ju till stor del identisk med D70 som ändå börjar få lite gråa hår. Jag vill bara inte gå och köpa en kamera för 10000 kr och sedan inse att det kommer en efterföljare nån månad efter. (Ungefär samma som när man kollar på nya macar ) Framförallt då man är fattig student och lär använda samma kamera en lång tid framöver.

Det jag har stört mig mest på hos D70 (kanske är bättring på D70s) är den lilla sökaren. Den har känts som en miniatyr i jämnförelse med F100an min. Testning av funktioner har jag inte haft tid med under den korta tiden jag lånat kameran. En annan sak jag funderat på är om kitobjektivet (AF-S Nikkor DX 18-70/3,5-4,5G) är värt sina pengar?

Övertyga mig!

(Antingen blir det en D70s inom närmaste månaderna, eller så sparar jag lite till och lägger pengarna på en eventuell efterföljare, alternativt D200 i slutet av året.)

• Medlem
  • Täby
  • 2006-02-14 18:20
Ursprungligen av pertoyra:

...Någon som haft D70/D70s och bytt upp sig till D200, vad säger ni om skillnaderna?...

Jag har en D70s och kommer med stor sannolikhet snart byta upp mig till d200. Jag är grymt nöjd med min D70s och det är framförallt många småsaker och att min sambo alltid tar den för mig (hon fotade analogt och jag trodde inte hon skulle bli så förtjust i den) som jag uppgraderar mig. Efter lite läsning på diverse sidor tycker jag att D200:s största fördelar är:
-10 megapixlar Vs 6. Ok megapixlar är inte allt men båda är bra kameror och då skadar det inte att ha fler pixlar.
-5 fps Vs 3. om man gillar när det går undan
-Större buffert för serietagning, D200 klarar 22 i RAW men D70s klarar bara 4
-Höljet på D200 är i magneseium medan D70S är plast
-D200 har packningar som gör att den klarar sig bättre i fuktiga och eller dammiga miljöer
-Möjlighet till batterigrepp med vertikalhållning (det finns tredjeparts batteripack till D70s men då förlorar man reglagerattarna)
-större (2.5 Vs 2.0) skärm
-histogram för varje färgkanal

jag är inte helt säker men jag tror att D70s kan ha snabbare blixtsynkronisering med den inbyggda blixten.
Det sägs att den ligger mellan D70s och D2x, tekniskt sett verkar den ligga närmre D2x medan den prismässigt ligger närmre D70s.

på pappret är båda bra kameror, och jag tror inte att nikon skulle släppa en kamera som är sämre än en billigare föregångare, så det är hellt upp till dig och dina krav om det är värt att lägga dom där extra tusenlapparna för att få D200:an

Ja, sökaren är liten. Har kollega som har en F4 och den har ju gigantisk jämfört med min D70-sökare.
Kitobjektivet till D70 är mycket bra! Skarpast är det vid bländare 9-11, men är mycket bra på de övriga också.

Om du är rädd för att missa någon nyhet den närmaste tiden så lägg ett bokmärke här: DPReview PMA2006 som bevakar Photo Marketing Association Annual Show.

Enkelt. Leta efter en begagnad D100, eller sträck dig lite längre och köp en begagnad D200. Med den teknikhets som råder idag är det inga problem att hitta fina, knappt använda exemplar till en bråkdel av priset för ett nytt ex. Alltid är det nån som förköper sig.

En klar fördel med Canon är att man uppgradera firmware själv..vilket jag har för mig att man inte kan hos Nikon?

Ursprungligen av ghost9999:

En klar fördel med Canon är att man uppgradera firmware själv..vilket jag har för mig att man inte kan hos Nikon?

Jodå, det går bra.

OK, tack för rättelsen. Det var tydligen D100 som hade en såpass stor uppgradering att man helst skulle gå till verkstan.

sommer: Du ska inte sälja din D70s då? Eller så skickar du mig ett mail när du tröttnat på din D200!

Men nu ser det ut att bli en resa istället för pengarna så F100an och en hög dia får hänga med på resan istället för en digitalkamera. Jag ska hålla utkik efter en begagnad D200 senare i sommar alternativt en D70s, de begagnade D200orna lär ju gå åt som smör...

• Medlem
  • Täby
  • 2006-02-19 01:07
Ursprungligen av pertoyra:

sommer: Du ska inte sälja din D70s då? Eller så skickar du mig ett mail när du tröttnat på din D200!

Men nu ser det ut att bli en resa istället för pengarna så F100an och en hög dia får hänga med på resan istället för en digitalkamera. Jag ska hålla utkik efter en begagnad D200 senare i sommar alternativt en D70s, de begagnade D200orna lär ju gå åt som smör...

det ska jag göra, kommer nog att hålla kvar dom ett tag så det blir inte snart...

• Medlem
  • Täby
  • 2006-04-19 15:48

Jag har äntligen fått min D200 och haft möjligheten att vara ute och testa den lite och jag är kär. D200 är en helt underbar kamera tycker jag. man får punga ut runt 8000:- extra om man jämför med D70s och har man inte dom pengarna är det inte mycket att göra men jag tycker tveklöst att den är värd dom pengarna.

D70 eller?

Jag har haft en D70 i ungefär ett år nu. Är mycket nöjd med det mesta. Jag bytte bort min D100 därför att den inte hängde med på serietagningar i RAW format. Något som var mycket irriterande när man gjorde jobb.
D70 är en bra kamera bortsett från sökaren som jag tycker är kass. Därför har jag nu beställt en D200.
Ett råd beträffande objektiv, kolla Sigmas gluggar dom är mycket billigare och ofta bra.
Man kan få mycket chatinformation på fredmiranda.com

hälsn t

1
Bevaka tråden