Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkraven bara ökar – men behövs det?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-19 02:48

System kraven på programen ökar hela tiden, men kom just på ifall det verkligen behövs i många fall. :eek:
Visst, det kommer nya funktioner, men att det kommer nya funktioner behöver ju inte betyda att system kraven måste öka (men dom verkar göra det endån!).
Känns som om system kraven bara ökar därför att datorerna utvecklas, inte därför att det faktiskt inte går att göra samma saker med mindre prestanda. Tycker det är väldigt tråkigt att det är så faktiskt.

Egenkligen borde ju ett företag som Apple kunna motverka det rätt bra egenom att inte utveckla antalet mhz på stationära datorer så mkt som dom gör (eh...iaf sett ur Apples perspektiv, gämfört PC tillverkare är dom ju sniglar) och istället kanske utveckla andra saker.
Antalet portar tx.e (det behövs!), ram, hastigheten på hårdisken, antalet ram man kan trycka i o liknande, men för allt i världen inte antalet mhz (då det helt enkelt är omöjligt att upgradera, iaf om man har bärbar och G5'a)!

Endel skulle säkert säga att utvecklingen skulle stanna upp, men det skulle den ju inte. Utvecklare skulle bara behöva optimera mjukvaran lite bättre, och ifall ännu fler datorer var ännu närmare varandra i hårdvaran skulle det ju vara ännu enklare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-19 06:36

Om du inte tycker snabbare datorer behövs så är det ju bara att låta bli att köpa dem... billigt blir det ju också...

Ursprungligen av ez0r4y:

Endel skulle säkert säga att utvecklingen skulle stanna upp, men det skulle den ju inte. Utvecklare skulle bara behöva optimera mjukvaran lite bättre, och ifall ännu fler datorer var ännu närmare varandra i hårdvaran skulle det ju vara ännu enklare.

Okej, det här kanske verkar läskigt.. men jag kan med 100% säkerhet säga att du INTE är programmerare. Nu kanske du undrar hur detta fantastiska trick gick till, hur visste jag det, egentligen? Är jag en magiker, eller är jag synsk, eller har jag några andra paranormala förmågor? Kanske har jag en kristallkula eller står i direkt kontakt med högre stående väsen? Nej, faktiskt inte. Jag begriper mig på detta lite bättre än du, helt enkelt. Förslag från min sida: om du ska teorisera om saker och ting så kan det vara bra att skaffa dig en grundförståelse för det du snackar om först.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-19 07:41
Ursprungligen av Jogin:

Om du inte tycker snabbare datorer behövs så är det ju bara att låta bli att köpa dem... billigt blir det ju också...

Okej, det här kanske verkar läskigt.. men jag kan med 100% säkerhet säga att du INTE är programmerare. Nu kanske du undrar hur detta fantastiska trick gick till, hur visste jag det, egentligen? Är jag en magiker, eller är jag synsk, eller har jag några andra paranormala förmågor? Kanske har jag en kristallkula eller står i direkt kontakt med högre stående väsen? Nej, faktiskt inte. Jag begriper mig på detta lite bättre än du, helt enkelt. Förslag från min sida: om du ska teorisera om saker och ting så kan det vara bra att skaffa dig en grundförståelse för det du snackar om först.

Hmm, ur ett konsumentperspektiv kan ju databranschen verkligen kännas genomrutten, i det håller jag med ez0r4y. Tills nu, eller tillsvidare?, har man kunnat bortförklara det med att produkterna ännu inte är färdigutvecklade. Det vilar fortfarande en sorts nyhetens behag över branschen. Frågan är hur länge konsumenterna kommer att låta sig förföras av ständiga och stora nyheter som förvandlar dina tidigare inköp till noll och intet värde.

Det är rimligt att anta att "marknaden" (dvs konsumenterna) någonstans når en punkt där man får nog helt enkelt. En väldigt utsuddad och utsmetad punkt säkerligen, men ändå något åt det hållet. Det finns ju annat i livet än datorer och med all säkerhet kommer vi få se en allt större grupp som på olika vis protesterar mot det ständiga och återkommande investeringstvång som utvecklingen av hårdvara och mjukvara för med sig. Det är faktiskt ett tvång eftersom hela samhället byggs upp runt denna nya företeelse och man kan inte välja bort det genom att köpa långsamma datorer, för då drabbas man bara ännu tidigare av ett nytt investeringstvång eftersom man då halkar efter snabbare.

Mobiltelefonbranschen kommer nog i och för sig att drabbas först av detta. En sketen telefon utan sladd är långtifrån så kompetent och lockande som en dator, ändå tar man ut en tredjedel till en fjärdedel av priset mot vad en dator kostar. Förr eller senare tröttnar nog folk, nya grejer är inte nya i all evighet.

Naturligtvis förstår jag att du tycker att ez0r4y argument är naiva ur ett teknisk perspektiv, men ez0r4y ger i grund och botten uttryck för just en sådan investeringsutmattning som jag beskriver. Någonstans kommer säkert branschen att ta hänsyn till detta om man har något sinne för ekonomi, men vi är inte där förrän tendensen blir än mer tydlig. Men den tiden kommer, var så säker.

Se tillbaka på andra stora tekniska omvälvningar, förr eller senare påbörjas en stagnation, det är det enda rimliga. Hur den stagnationen kommer att se ut inom databranschen kan bara framtiden svara på. En sak är dock säker, den som har en god näsa kommer att kunna tjäna pengar på förändringen med rätt produkter i rätt tid.

Tänk vad god världen skulle vara om vi alla satt med fartmonster som Performa 5270!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-24 11:24
Ursprungligen av Kristofer:

Tänk vad god världen skulle vara om vi alla satt med fartmonster som Performa 5270!

Nämmen ser man på, min första Mac!
Okey, tror inte det var just 5270 men var 52xx nånting eller nått.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-19 12:56

Fy fan. En sån har jag haft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-19 13:32

Vad skaparen av tråden inte inser är att det finns branscher där det finns ett stort behov av datorkraft och där man definitivt inte skulle uppskatta att utvecklingen stannade av.
Ser man bara till konsumenter så är det klart att folk blir frustrerade allt eftersom deras datorer blir omkörda av nya kraftigare modeller.

Men denna utveckling drivs som sagt fram av att det finns dem som behöver så kraftiga datorer som möjligt. (3d-design, musikproduktion, videobearbetning - HD-tv, vetenskapliga beräkningar, simulering och inte att förglömma datorspelarna! )
Att försöka stoppa denna utveckling av hänsyn till konsumenterna är alltså otänkbart. Hela branschen drivs av en vilja att bygga snabbare och snabbare datorer.

Och som Jogin försökte uttrycka det: det handlar inte heller om att optimera mjukvaran.

Alla delar i en dator är beroende av varandra. Har du en jättesnabb hårddisk, och massor med ram så hjälper det föga om din processor inte hänger med.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-02-19 13:17

Har inte Apple ändå tagit ett visst ansvar i den här frågan, jag menar osx funkar väll ganska bra på lite äldre maskiner så man inte måste investera i en ny dator för att den ska orka driva operativsystemet. Däremot när det kommer till datorkraft tycker jag redan att det har mattats av. Om man bara vill ha en dator att skriva mail mm på kan man välja något av de billigare datorerna. Om man är beredd att ha en pc kan man komma undan riktigt billigt. Jag tror faktiskt att de proffisionella konsumenterna fortfarande vill ha mer datorkraft. Jag sitter på en G5 2x2.7 och när jag gör beräkningar för mitt exjobb ligger datorn på 100% i två minuter, dvs för mig hade det varit bättre med en ännu snabbare dator.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-19 13:20

Jogin, jag måste säga att det jag har läst av dig ger en bild av en väldigt otrevlig person. Hela ditt inlägg i den här debatten verkar ju inte vara till för annat än att trycka till trådskaparen. Ett synnerligen okonstruktivt sätt att bedriva en diskussion på. Om du nu sitter inne med sådan stor kunskap, varför inte försöka dela med dig av den istället för att håna andra?

Jag håller dessutom fullständigt med trådskaparen. Mästerprogrammeraren Jogin kanske kan upplysa oss mindre vetande om exakt hur förhållandet mellan produktivitetshöjande förbättringar i dagens GUI/OS och hårdvarans prestandautveckling ligger till. Jag är idel öra!
Ge oss en lista att drägla över!
Det var stort när WIMP introducerades för 25(30) år sen. Men sen? Vad har varit lika stort?
Ett argument du omedelbart kan utelämna är ju stabilitet. Det har ju inte ett skit med prestandan att göra utan beror på slapp kvalitetskontroll.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-19 13:29

bollman: Jag har låg toleransnivå när det gäller spekulationer angående saker man inte har den vildaste aning om hur det fungerar bara. Ignorans är inget jag respekterar; inte heller är det något som kan åtgärdas med kunskap eller information.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-19 16:07
Ursprungligen av Jogin:

bollman: Jag har låg toleransnivå när det gäller spekulationer angående saker man inte har den vildaste aning om hur det fungerar bara. Ignorans är inget jag respekterar; inte heller är det något som kan åtgärdas med kunskap eller information.

Vad fan är det att jaga upp sig över? Låt folk spekulera fritt - sprid din visdom och kanske är det någon som snappar nåt och spekulerar mer underbyggt nästa gång. Sprider du ditt sura etter bidrar du bara till dyngkastning, osämja och stryper folks lust att ställa frågor/redovisa funderingar som ibland utvecklas till intressanta trådar och ibland inte.

Jag har ingen toleransnivå för folk som känner sig nödgade att skriva sin egen begåvning på andras näsor. Om du på något sätt tog illa upp av det ursprungliga inlägget gör du bättre i att förklara varför än skriva överlägsen dynga som:

Ursprungligen av Jogin:

...jag kan med 100% säkerhet säga att du INTE är programmerare. Nu kanske du undrar hur detta fantastiska trick gick till, hur visste jag det, egentligen? Är jag en magiker, eller är jag synsk, eller har jag några andra paranormala förmågor? Kanske har jag en kristallkula eller står i direkt kontakt med högre stående väsen? Nej, faktiskt inte. Jag begriper mig på detta lite bättre än du

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-19 16:15
Ursprungligen av Wiberg:

Vad fan är det att jaga upp sig över? Låt folk spekulera fritt - sprid din visdom och kanske är det någon som snappar nåt och spekulerar mer underbyggt nästa gång. Sprider du ditt sura etter bidrar du bara till dyngkastning, osämja och stryper folks lust att ställa frågor/redovisa funderingar som ibland utvecklas till intressanta trådar och ibland inte.

För det första är jag inte uppjagad -- bara för att du sitter och fantiserar om hur uppjagad jag är så innebär inte det att jag faktiskt är det. Lär dig förstå skillnaden på fantasi och verklighet.
För det andra så har jag inte hindrat någon från att spekulera fritt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 16:26
Ursprungligen av Jogin:

För det första är jag inte uppjagad -- bara för att du sitter och fantiserar om hur uppjagad jag är så innebär inte det att jag faktiskt är det. Lär dig förstå skillnaden på fantasi och verklighet.
För det andra så har jag inte hindrat någon från att spekulera fritt.

Det är inget måste att leva i den här världen med någon slags målsättning att folk ska tycka om en, men de flesta av oss tycker det är trevligare så. Jag hoppas du är nöjd.

Den här tråden verkar ruskigt lik min gamla tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88544

Senast redigerat 2006-02-19 19:11
Ursprungligen av Stefan Swales:

Den här tråden verkar ruskigt lik min gamla tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88544

Jo, den är praktiskt taget identisk.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 16:29
Ursprungligen av Jogin:

bollman: Jag har låg toleransnivå när det gäller spekulationer angående saker man inte har den vildaste aning om hur det fungerar bara. Ignorans är inget jag respekterar; inte heller är det något som kan åtgärdas med kunskap eller information.

Då får du litet kunskap och information i alla fall: De första spelen till PS2 såg ganska fula ut jämfört med de nuvarande. Det är större skillnad mellan tidiga PS2-spel och nya PS2-spel, än det är mellan nya PS2-spel och nya Xbox 360-spel (IMHO).

Således går det att skapa nya häftiga grejer till gamla trötta maskiner (vilket var vad trådskaparen syftade på, enligt min tolkning). Sedan att det inte är en optimal strategi för programmerare eller kanske ens kunder är en annan sak...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 16:11

Alltså, grundsituationen är ju den att vi människor hittar på behov åt oss själva och därmed "behöver" bättre datorer, flashigare mobiler, etc.

Datorer slits också och därmed byts de ut efter ett par år. När detta sker har snabbare datorer blivit lika billiga som de gamla, långsammare. Därmed får vi snabbare maskinpark på sikt och programmerare kan vara så fräcka att de lanserar spel med ökade systemkrav.

Sammantaget håller jag inte med om att det finns något stort problem. Om ett par år har vi väl datorer som är bättre på alla plan. Förhoppningsvis har de även "rätt" antal portar och dylikt... (Jag är för övrigt rätt nöjd med min iBooks två USB-portar, brukar använda noll av dem.)

Men borde det inte gå att lägga över t ex ännu mer utav gui:et på grafikkortet? Jag hade tyckt att det hade varit häftigt med ett _helt_ vektorbaserat gui.

Man hade kunnat göra tokhäftiga 3d-effekter till på köpet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-19 18:56
Ursprungligen av irrelogical:

Men borde det inte gå att lägga över t ex ännu mer utav gui:et på grafikkortet? Jag hade tyckt att det hade varit häftigt med ett _helt_ vektorbaserat gui.

Man hade kunnat göra tokhäftiga 3d-effekter till på köpet...

Det vore grymt, och det är nog i den riktningen vi är på väg, men det avviker lite från ämnet i denna tråd.

Ursprungligen av vanilj:

Det vore grymt, och det är nog i den riktningen vi är på väg, men det avviker lite från ämnet i denna tråd.

Gör det verkligen det? I mina ögon så innebär det ju en rätt rejäl optimering utav programvaran om den lämpar över sånt som processorn egentligen inte ska behöva göra på grafikkortet.

Tänk spelkonsol! Funkade inte amigan på liknande sätt? Jag är tyvärr för ung för att ha upplevt det själv, så någon mer erfaren i ämnet får gärna fylla i.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-20 15:06
Ursprungligen av irrelogical:

Funkade inte amigan på liknande sätt? Jag är tyvärr för ung för att ha upplevt det själv, så någon mer erfaren i ämnet får gärna fylla i.

Amigan (500 iaf som jag hade) hade en CPU Motorola 68000 och ett minneshanteringschip (Fat Angus), ett grafikchip (Denise) och ett ljudchip (Paula). Om jag minns rätt.

Lite som de gamla macarna med 68k-processorer där man kunde installera en matteprocessor (FPU) som tillval. Var inte det i Centris och Quadra?

Det där med att dela upp funktionerna på separata chip har väl reducerats till att man har grafikchip och CPU enbart nu för tiden?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-02-20 16:41
Ursprungligen av Kalle W:

Amigan (500 iaf som jag hade) hade en CPU Motorola 68000 och ett minneshanteringschip (Fat Angus), ett grafikchip (Denise) och ett ljudchip (Paula). Om jag minns rätt.

Lite som de gamla macarna med 68k-processorer där man kunde installera en matteprocessor (FPU) som tillval. Var inte det i Centris och Quadra?

Det där med att dela upp funktionerna på separata chip har väl reducerats till att man har grafikchip och CPU enbart nu för tiden?

Det där stämmer helt och hållet Kalle W. Dom där extra chipen du nämner tog hand om ljuduppspelning, grafiken, läste av serieport, paralellport, disk drive, musrörelser osv.

Dom chipen delade tillsammans med processorn på chip ram. Iom att alla dom chipen delade på chip RAM samtidigt så kunde det ibland bli lite trögt då alla var inne och läste och skrev samtidigt. Därför mådde datorn mycket bättre om man hade fast ram(som bara 68k processorn hade tillgång till). Så på sätt och vis var det samma princip som i dagens datorer med en grafikprocessor och en huvudprocessor. Detta var anledningen till att amigan för sin tid kunde multitaska väldigt bra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-02-20 11:55
Ursprungligen av irrelogical:

Men borde det inte gå att lägga över t ex ännu mer utav gui:et på grafikkortet? Jag hade tyckt att det hade varit häftigt med ett _helt_ vektorbaserat gui.

Man hade kunnat göra tokhäftiga 3d-effekter till på köpet...

gör inte Core Image just det??

Ursprungligen av sommer:

gör inte Core Image just det??

Jo, men inte så mycket som det skulle kunna göra. Tänk dig att du definierar allt helt vektorbaserat. Ett fönster = en rektangel. Sen så är titellisten en rektangel som sitter i överkanten utav den, osv...

Det är lite knepigt att förklara, men i mina ögon så sparar det här massor med systemresurser.

  • Medlem
  • 2006-02-24 13:56

Det är väl ingen hemlighet att programmerare struntar i att optimera sin kod? Det går att skriva extremt snabba program om man har det som huvudsyfte. OS X har ju faktiskt blivit snabbare för varje uppdatering bortsett från den senaste, och det beror ju på att man har rätat ut buggar och optimerat.

Jag tycker att andra, som t ex Adobe, skulle följa efter och göra en "optimeringsrelease". Inga nya funktioner, ta bort skit som ingen använder. Rensa upp och gör programmen dubbelt så snabba. Jag tror faktiskt att det skulle gå att sälja.

Fortfarande är det så att för t ex officeprogrammen som många använder så går office 98 mycket fortare på min gamla 300MHz iBook än vad 2004 går på min PB 1GHz. De ev extrafunktioner som finns kan inte motivera hastighetssänkningen.

Programmerare optimerar inte koden och varför skulle de då de är med i cirkusen nya program – nya operativ – nya datorer – nya program.
Med bättre optimerad kod skulle vi sluta och köpa nya datorer. Vem förlorar på detta?
Apple som lever på att sälja datorer eller Microsoft som lever på att sälja licenser till nya datorer.
Pengar styr.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Med bättre optimerad kod skulle vi sluta och köpa nya datorer. Vem förlorar på detta?

Optimera AfterEffects och kör det på en SE/30 du..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-24 17:32
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Programmerare optimerar inte koden och varför skulle de då de är med i cirkusen nya program – nya operativ – nya datorer – nya program.
Med bättre optimerad kod skulle vi sluta och köpa nya datorer. Vem förlorar på detta?
Apple som lever på att sälja datorer eller Microsoft som lever på att sälja licenser till nya datorer.
Pengar styr.

Skulle programmerare tjäna pengar på att producera dåligt optimerad kod? Det var nog det dummaste jag har läst sedan... ja, sedan det trådskaparen skrev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-24 14:28

Problemet med att vara alltför tydlig om att man optimerat koden är ju att det blir ett indirekt erkännande att produkten inte var så bra från början. Nya funktioner är intressantare än buggfixar.

  • Medlem
  • 2006-02-24 14:42
Ursprungligen av oskard:

Problemet med att vara alltför tydlig om att man optimerat koden är ju att det blir ett indirekt erkännande att produkten inte var så bra från början. Nya funktioner är intressantare än buggfixar.

Nja, det där håller inte riktigt. Microsoft har sedan Windows 98 sålt sina program med motiveringen att de är snabbare, säkrare och kraschar mindre. Dvs har de sagt att föregående produkt var långsam, osäker och kraschbenägen.

Bevaka tråden