Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel-Macar funkar inte i nätverk?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi kör ju mac på jobbet och häromdan fick jag höra att vi inte kan använda dom
nya Macarna med Intelprocessorer i vårt nätverk.
Det är skumt , göra en helt ny dator som inte funkar i gamla macnätverk.
Man tar sig för pannan!

Vaddå "inte funkar i gamla nätverk"?

Låter som en formulering från en kommunal it-enhet...

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Låter som en formulering från en kommunal it-enhet...

Haha – exakt vad jag tänkte

Ja jag vet inte , jag bara konstaterar att dataföretaget vi anlitar har sagt att dom nya macarna är inte att tänka på för då får vi byta varenda dator.
Vi kör Filemaker Pro för orderregistrering och sånt , ett helt antikt gammalt system.
Men så slits personalen ut därefter också.

Ursprungligen av sventa46:

Ja jag vet inte , jag bara konstaterar att dataföretaget vi anlitar har sagt att dom nya macarna är inte att tänka på för då får vi byta varenda dator.

Då är det nog dags att sluta anlita det företaget...

Vi kör Filemaker Pro för orderregistrering och sånt , ett helt antikt gammalt system.

Antikt gammalt system? I så fall så kan de ju mena att Classic-program inte funkar på intelmacar, vilket är helt sant.

Men att detta skulle betyda att de skulle blit tvungna att byta _alla_ datorer tycker jag låter lite väl tokigt...

Ursprungligen av irrelogical:

Antikt gammalt system? I så fall så kan de ju mena att Classic-program inte funkar på intelmacar, vilket är helt sant.

Men att detta skulle betyda att de skulle blit tvungna att byta _alla_ datorer tycker jag låter lite väl tokigt...

Ja, mycket tokigt. Om man sitter med en antik FileMaker som inte fungerar i OSX, och måste köras i Classic, så är det bara att uppgradera FileMaker. Nej, deras kommentar handlar nog om något annat än FileMaker-systemet. Eller så vet de helt enkelt inte vad de pratar om... och det är ju skrämmande om den här sortens Mac-fördomar fortfarande lever...

Förtydligade rubriken i tråden (tidigare "Djäkligt märkligt!").

Det funkar fin fint.

Det var kanske det mest korkade jag hört på länge.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-27 22:50

Berätta gärna för oss andra vilket företag som vi inte ska outsourca till...

Ja Niklas , det tyckte jag också!
Ändå är det ett välkänt macföretag eller vad man ska kalla det som sagt det.

Kan det vara det faktum att utöver den vanliga nätverksfunktionaliteten så har intel-Macarna också stöd för 802.11a som inte är kompatibelt med 802.11b/g (som är de i särklass vanligaste protokollen)?

Men.. men.. är det verkligen någon som jobbar professionellt med datorer och Mac som har sagt detta ?! :eek:

Vi borde alla genast ta oss fram till den människan och springa rakt in och ge denne person ett dumslag på skallen och springa ut igen och åka hem...

Dom måste ju mena något annat än vanlig nätverksåtkomst? Kan du få ett förtydligande tro?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-28 09:35

En orsak, men knappats en anledning, är att supportföretaget tar en rövare och hoppas på att kunden ska tro att PPC och Intel inte kan samexistera av den enkla anledningen att dom inte har samma byte-ordning, sk. endian. Men här kommer det enkla svaret på det påstående: det tänkte man på redan tididigt i nätverkssammanhang och införde begreppet network byte order. Alla plattformar har makron som gör att skrivning och läsning mot nätverket sker i den (ska man säga neutrala) network byte order.

Men det här är som sagt bara en gissning angående ursprungsinlägget.

om dom smörar lite baconfett på routern så kommer det att funkar fint, det är pga av de nya macarna har för lite glid i nätverksporten.

Ursprungligen av johan dansk:

om dom smörar lite baconfett på routern så kommer det att funkar fint, det är pga av de nya macarna har för lite glid i nätverksporten.

intelmacarna har alltså slöa nätverksportar?

surt...

Ursprungligen av irrelogical:

intelmacarna har alltså slöa nätverksportar?

Det vet jag ingenting om, däremot är mitt humör för närvarende skämtsamt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 11:29

Vi kör ju mac på jobbet och häromdan fick jag höra att vi inte kan använda dom nya Macarna med Intelprocessorer i vårt nätverk.
Det är skumt , göra en helt ny dator som inte funkar i gamla macnätverk.
Man tar sig för pannan!

Sventa,

Vad anger dina konsulter för skäl till att de inte skulle fungera i Ert nätverk!?

-Torkel

De kanske menade att Filemaker fungerar envart på PPC plattformen. De kanske syftade på mjukvaran. Kanske systemet är utvecklad enbart till PPC och ej Universal.

De får formulera om sig litegranna där.

Senast redigerat 2006-02-28 14:09
Ursprungligen av BosnianX:

De kanske menade att Filemaker fungerar envart på PPC plattformen. De kanske syftade på mjukvaran. Kanske systemet är utvecklad enbart till PPC och ej Universal.

Även om FileMaker inte är "Universal binary" ännu, så borde det fungera alldeles utmärkt att köra ändå (emulerat med "Rosetta"). Så det argumentet håller ju inte heller.

Väntar med spänning på att få höra vad de egentligen menar.

FileMaker 8 funkar fint med Rosetta.

Tack för denna tråd, den var kul!

Monumental okunnighet i vissa inlägg besvaras med lysande ironi i andra. En andra kategori är hörsägen som betraktas som absolut sanning i andra och bemöts som det senare. En tredje kategori är inlägg som använder obskyra tekniska referenser som "förklaringar". Skojigt!

Men för att inte förstöra någons nöje, så låter jag er avgöra vad som är vad. Tack till alla som skrivit. För övrigt är detta inlägg INTE menat som en förolämpning, så ta det inte som en sådan.

Ursprungligen av Taz_1999:

Tack för denna tråd, den var kul!

Monumental okunnighet i vissa inlägg besvaras med lysande ironi i andra. En andra kategori är hörsägen som betraktas som absolut sanning i andra och bemöts som det senare. En tredje kategori är inlägg som använder obskyra tekniska referenser som "förklaringar". Skojigt!

Men för att inte förstöra någons nöje, så låter jag er avgöra vad som är vad. Tack till alla som skrivit. För övrigt är detta inlägg INTE menat som en förolämpning, så ta det inte som en sådan.

Så länge du inte förklarar lite mer vad och vem du avser, så är det svårt att inte ta ditt inlägg som en förolämpning.

Ah, jag tänkte tvärtom Jesper. Genom att inte peka ut någon så inbillade jag mig att alla skribenter och de personer utanför tråden vars information återberättas i tråden skulle ha svårt att ta illa upp, då det ju naturligtvis är någon annan som avses.

Men är man på det humöret att man vill man ta illa upp så vet jag att det räcker att någon säger "God morgon" för att man skall göra det. Läsare som är så känsliga är det svårt att ta hänsyn till. Men jag ber om ursäkt i alla fall, jag hoppas detta är uppklarat nu Jesper.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-02-28 17:44

För att styra tillbaka tråden till ursprunget, så vore det intressant att höra varför man ansåg att Intel Mac:ar inte skulle fungera. Det verkar konstigt men det är inte möjligt att bedömma graden av kompetens utan att höra argumenten.

Ursprungligen av gpd:

För att styra tillbaka tråden till ursprunget, så vore det intressant att höra varför man ansåg att Intel Mac:ar inte skulle fungera. Det verkar konstigt men det är inte möjligt att bedömma graden av kompetens utan att höra argumenten.

Ja, det är många som har efterlyst en närmare förklaring vad de där konsulterna egentligen menade med sitt uttalande. Hoppas att trådskaparen snart återkommer med mer information.

Nu har jag kollat lite om anledningen till varför vi inte ska köpa nya intelbaserade macar.
Enligt datafirman så kommer Filemaker Pro exvis att gå med halva farten mot idag.
Samma med Apple works och liknande program.
Sen säger dom att drivrutiner saknas till våra skrivare dvs färglaserskrivare mfl.
Bara problem med andra ord.

Nån som vill kommentera.

Bevaka tråden