Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker bra skrivprogram med bra rättstavning och grammatik kontroll.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hitta ett bra skrivprogram med bra rättstavning och grammatik kontroll.

Hi alla
Detta är mitt sista uppdrag som studentrepresentant innan jag slutar på Lunds universitet efter 5 år studier och en magisterexamen.

Jag har fått i uppdrag att hjälpa ett par studenter som är av olika grad ( dyslektiker ) med att hitta ett bra skrivprogram med bra rättstavning och grammatik kontroll på svenska. Programmet sig själv kan vara engelskt det handlar om programmet ska ha svensk rättstavning och grammatik kontroll.

Min första tanke är office 2004 för mac, men det är för dyrt menar många av studenterna.
Där med undrar jag hur är Nisus Write express är?

Jag söker ett enkelt och biligt skrivprogram, behöver alltså inte vara ett helt office paket!
Alla förslag är önskvärda, ge gärna hemsida adresserna till respektive program ni rekommenderar.
Ge gärna kommentarer om hur bra rättstavning och grammatik kontroll det finns i programmet. OBS rättstavning och grammatik bör vara aktiv så den kollar när man skriver.
Det får gärna vara program där man kan köpa till en bra rättstavning och grammatik ordbok m.m.

Finns det några tester på nätet mellan olika ordbehandlare så önskas gärna länkar till dem!

Tack för hjälpen i förhand

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 11:14

Nisus har väldigt bra stavningskontroll på svenska. Jag tror dock inte att NWE har grammatikkontroll, jag har inte märkt av någon iaf.

Okej några andra alternativ.

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 14:41
Ursprungligen av Hunter78:

Okej några andra alternativ.

Har för mig att Mariners programvaror (som jag tycker är MYCKET trevliga) numera har rättstavning etc. på svenska. Priserna ligger under tusenlappen ($70) tror jag.

http://www.marinersoftware.com/

Word är såvitt jag vet det enda program som har grammatikkontroll på svenska (och dessutom mycket bra rättstavning, synonymordlista osv)

Att priset skulle måste man väl anse som en prioriteringsfråga. Studentversionen av hela Office-paketet ligger väl på 1400 spänn, vilket ju inte är mycket för så bra redskap

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 21:27
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Word är såvitt jag vet det enda program som har grammatikkontroll på svenska (och dessutom mycket bra rättstavning, synonymordlista osv)

Mkt bra rättstavning, skall det vara Word 2004 eller vad nyaste versionen heter? Själv har jag "bara" Word X, och om man skall kalla denna funktion för bra gäller det kanske att hålla sig till "rätt" ämnesområde, eller att ha ett mer begränsat ordförråd, själv brukar jag mest skaka på huvudet åt alla rolig förslag som kommer upp, men visst, ett och annat slarvfel brukar ju hittas. Nu gäller detta iof engelska, men jag har svårt att tänka mig dess svenska skulle vara bättre än dess engelska.

Svenska är ett svårt språk för programmakare att hantera, i och med att vi har sammansatta ord och där har åtminstone inte jag sett något som är ens i närheten av Words förmåga. Facktermer har däremot i princip alla program svårt för, och så även Word, men något bättre har jag som sagt inte sett.

Okej tackar för all insyn och det får bli Office för de studenter med lite större plånbok och Nisus Write för Express för de som inte vill lägga lika mycket på ett program.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-09 07:27

Office är väl inte så dyrt om man har studentrabatt?

1
Bevaka tråden