- Gäst
- Oregistrerad ●
Nästa Powermac kommer med hög sannolikhet inte heta "Power...."
Vad tror ni namnet blir?
"MacPro"? "ProMac"? Bara "Mac"?.... "MacMac"?
Jag vet, inte den mest intressanta tråden men är lite nyfiken på vad folk hittar på... och Apple för den delen.
Apple har registrerat namnet MacPro. Mycket mer vet vi inte.
Mac Pro, iBooken kommer säkert att byta namn till macbook.
Undrar vad som kommer att heta bara mac då? Kanske blir något kul lagom till 30-årskalaset?
(Sloganen kommer säkert att vara något i stil med "Cirkeln är sluten" eller nåt sånt...)
MacPro låter mycket lämpligt och macpro.se killarna kommer bli rika.
Men jag har en känsla av att det kommer att komma något som heter bara Mac...
Eller varför inte en MacBook Mini?
Men jag har en känsla av att det kommer att komma något som heter bara Mac...
Eller varför inte en MacBook Mini?
Det jag tycker saknas i Apples datorutbud är kanske i så fall en "standard"-Mac. Som är en vanlig stationär medelprestanda dator i 10.000-15.000 kr klassen. Ett billigare alternativ till en Mac Pro, som ändå är ganska kraftfull men för målgruppen som inte behöver full prestanda och har lite mindre budget. Det skulle rakt av vara en "Mac". Who knows?!
Det förklarar dock inte mysteriet med att de valde att behålla namnet iMac. Det blir liksom ingen naturlig koppling mellan namnen på de bärbara och de stationära konsumentdatorerna om iBooken döps om till MacBook.
Precis, jag tror Apple kommer att behålla "iBook". Jag ser inget mysterium med "iMac", Apple vill behålla namnen på konsumentprodukter med "i" och iMac är svårt att ersätta kan jag tänka mig, plus det funkar! Problemet är att produkterna med namnet "Power..." kopplas till PowerPC processorn och det vill de komma ifrån nu.
Precis, jag tror Apple kommer att behålla "iBook". Jag ser inget mysterium med "iMac", Apple vill behålla namnen på konsumentprodukter med "i" och iMac är svårt att ersätta kan jag tänka mig, plus det funkar! Problemet är att produkterna med namnet "Power..." kopplas till PowerPC processorn och det vill de komma ifrån nu.
Man kan ju alltid hoppas att dem behåller namnet iBook, för det är bra och bättre än om den kommer heta MacBook. Men frågan är ändå om dem inte vill ha med "Mac"-namnet i alla datorernas namn ändå. Den som lever får se!
iMac:en kommer nog få behålla sitt namn, det har blivit ett så pass starkt varumärke i sig självt.
IBook är inte lika känt och den kommer troligen få heta MacBook framöver... man vill ju som sagt ha "Mac" i produktnamnet.
Jag gick själv över till Mac i somras då jag köpte en iBook och jag har hört av många att det är en bra inkörsport till Apples värld. Eftersom många switchare har namnet iBook på hjärnan tror jag inte att Apple kommer att byta ut det. Ett känt varumärke är ju viktigare än ett som passar in bland de andra produkterna när man vill locka till sig nya användare.
Sensmoral: iBook lever vidare.
Jag gick själv över till Mac i somras då jag köpte en iBook och jag har hört av många att det är en bra inkörsport till Apples värld. Eftersom många switchare har namnet iBook på hjärnan tror jag inte att Apple kommer att byta ut det. Ett känt varumärke är ju viktigare än ett som passar in bland de andra produkterna när man vill locka till sig nya användare.
Sensmoral: iBook lever vidare.
Precis vad jag tror, "iBook" är mer känd än vi tror, det är ett starkt namn och att ändra det har sin kostnad. Varför ska Apple ha "Mac" på alla sina datorer, de har sålt bra med iBooks utan. Att iBook är en Mac, behöver inte förtydligas mer, Apple sätter ju sitt logo överallt de kan (lite tröttsamt ibland...). Och de har ju registrerat hur många "iXXXX" namn som helst, så att det är en del av varumärket nu.
EDIT: Dessutom tror jag att Steve Jobs gillar iNamnen för mycket för att släppa dem... speciellt med tanke på iPods framgångar.
Precis vad jag tror, "iBook" är mer känd än vi tror, det är ett starkt namn och att ändra det har sin kostnad. Varför ska Apple ha "Mac" på alla sina datorer, de har sålt bra med iBooks utan. Att iBook är en Mac, behöver inte förtydligas mer, Apple sätter ju sitt logo överallt de kan (lite tröttsamt ibland...). Och de har ju registrerat hur många "iXXXX" namn som helst, så att det är en del av varumärket nu.
Håller med! Jag tror Apple tjänar på att ha en namnkoppling mellan iPod och deras konsumentdatorer. "Vem vill inte tillhöra den häftiga iGeneration?" iBook är dessutom ett j-t mycket bättre namn än MacBook. MacBook låter gammalt och trött, iBook lite mer häftigt och rebelliskt.
Sant, och iMacBook låter lite för krystat för att komma från Apple.
Iofs så har ju inte iBook heller någon koppling till Power-arkitekturen.
Fast det utesluter ju fortfarande inte nån 30th anniversary Mac...
BigMac?
Hamburgare, Dator eller snubbe som säljer stulna macar är vad jag kopplar det ordet till
Med andra ord så kan det fortfarande komma något "helt nytt", både MacBook och Mac är lediga.
Kanske en helt ny modellserie...
Jag tror att alla datorer kommer att heta "MacNånting", förutom iMac och iBook som kommer att ses som en speciell i-serie och därför fortsätta ha speciella namn.
Precis som tex Palm Zire-serien, kommer iMacarna att vara en egen del av sortimentet, med stark "livsstilskänsla" för konsumenter - främst unga. i-produkterna är lite häftigare, lite snyggare, lite mer underhållnings-inriktade, än resten av sortimentet.
"Mac Pro" låter väldigt torrt ... Jag tror det kommer finnas något i namnet som antyder att den är stationär. Kanske MacDesk Pro? MacTower Pro? Nja ... Inte alls speciellt bra namn ... Men logiska ... MacDuo Pro?
För att fortsätta logiken, borde det komma en "MacNånting Express" också. Då följer datornamnen samma mönster som deras program. Tex iMovie, Final Cut Express och Final Cut Pro.
iBook, MacBook Express (namnet på 12"?) och MacBook Pro (15" och 17"?).
Svårt.
Mac Pro är ju logiskt för en ny "PowerMac" iom. Macbook Pro och Mac mini.
iMac lär ju heta iMac ett bra tag till, det finns bara en modell och den är väldigt speciell (det är ju inte en serie, som "Mac" kommer bli med Pro- och mini-varianter).
iBook då? Tveksamt, om nya "PowerMac" kommer heta Mac Pro och nya "iBook" INTE heter Macbook / Macbook mini / Macbook express eller nåt i den stilen kommer det bli en jäkla oordning bland produktnamnen.
Mac Pro (proffs) och Mac mini (konsument)
Macbook Pro (proffs) och Macbook mini (eller något i den stilen)
Och då iMac som är väldigt speciell. iBook är ju bara en vanlig laptop, så att byta namn på den tror jag inte är några problem för Apple.
Att ha Mac Pro, Mac mini, Macbook Pro, iBook och iMac som namn blir nog väldig luddigt.
Så min "lösning" ovan tycker jag låter bra. Om de ska behålla iBook tycker jag de får ha en ny dator som "Macbook mini", för att bara ha en "Pro"-version av en dator är lite skumt. Kanske låta Macbook mini vara en 12/13"-widescreendator i PB12"-anda, och låta iBook vara det den är nu...
Man kan bara vänta