Jag håller på att sätta ihop en smärre föreläsnig för mina kollegor och våra kunder vad gäller komprimering av digitalvideo. Därför undrar jag lite saker från folk "ute på fältet".
Till samtligga frågor är jag intresserad av "allt": uppspelningsprestanda, komprimeringsprestanda, kompabilitet, flexibilitet etc.
1. Vet ni några sidor på nätet som gjort undersökningar där QuickTime, MPEG, Real Media och Windows Media undersöks och jämförs?
2. Vi någon en sidan som tar upp lite "basfakta" om komprimering, gärna lite småavancerat. Det ska dock kunna översättas till dagligt språk.
3. Vad har du för erfarenheter av olika format?
(QuickTime, MPEG1, Real Media, Windows Media - även DVD-skivor skapade med iDVD/DVD Studio Pro)
4. Vad krävs för att få en fungerande QuickTime-uppspelnings på PC?
(Vi har många, många kunder som inte kan spela upp filmer vi komprimerar.)
Fallet är så att jag är trött på att göra omkomprimeringar av filmer ett antal gånger bara för kunden inte har QuickTime installerat. I slutändan blir det oftast MPEG - ett format som verkar fungera BÄST vad gäller kompabilitet. Dock är detta ett extremt oflexibelt format som tar stor plats om man vill ha god kvalité.
Jag vill höra ALLAS erfarenheter och kommentarer. Gärna från folk som använder PC då slutanvändaren ofta kör på denna plattform.
[ 09 Juli 2002, 15:11: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]