Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimeringar och annat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 10:57

Jag håller på att sätta ihop en smärre föreläsnig för mina kollegor och våra kunder vad gäller komprimering av digitalvideo. Därför undrar jag lite saker från folk "ute på fältet".

Till samtligga frågor är jag intresserad av "allt": uppspelningsprestanda, komprimeringsprestanda, kompabilitet, flexibilitet etc.

1. Vet ni några sidor på nätet som gjort undersökningar där QuickTime, MPEG, Real Media och Windows Media undersöks och jämförs?

2. Vi någon en sidan som tar upp lite "basfakta" om komprimering, gärna lite småavancerat. Det ska dock kunna översättas till dagligt språk.

3. Vad har du för erfarenheter av olika format?

(QuickTime, MPEG1, Real Media, Windows Media - även DVD-skivor skapade med iDVD/DVD Studio Pro)

4. Vad krävs för att få en fungerande QuickTime-uppspelnings på PC?
(Vi har många, många kunder som inte kan spela upp filmer vi komprimerar.)

Fallet är så att jag är trött på att göra omkomprimeringar av filmer ett antal gånger bara för kunden inte har QuickTime installerat. I slutändan blir det oftast MPEG - ett format som verkar fungera BÄST vad gäller kompabilitet. Dock är detta ett extremt oflexibelt format som tar stor plats om man vill ha god kvalité.

Jag vill höra ALLAS erfarenheter och kommentarer. Gärna från folk som använder PC då slutanvändaren ofta kör på denna plattform.

[ 09 Juli 2002, 15:11: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

hej erik

Basfakta om komprimering:
testa http://www.streamingmedia.com/tutorials . Det handlar mest om Cleaner, men de finns rätt mycket matnyttigt på en ganska basic nivå... om man letar lite...
Vad använder du för program att komprimera med ?

Komprimera på Mac - få det att funka på Pc:
Förutsatt att de verkligen har QT installerat... skulle det kunna ha med Flatten att göra. Ska filmerna spelas i både Pc o Mac måste man använda Flatten i komprimeringen. Det gör filen till en "single fork file" vilket gör att den funkar på båda plattformarna.
Ibland ligger Flatten inbakat i Fast Start...beror på vad man använder för program... eftersom Flatten även optimerar filmen för playback genom att lägga header och fil data först i filen - vilket är det som gör att Fast Start funkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 12:39

Jo, vi kör Cleaner 5.1 med Sorenson video 3.1, QDesign Music 2.1 Pro samt MPEG Charger. Hela kittet alltså.

Skall se om jag använder flatten i flimerna (antar jag gör det). Problemet tror jag ofta ligger i att PC-användare, om de har QuickTime, kanske bara har version 4 eller dyl. Många kan öppna filmen, men får endast vit-videobild och ljud vilket tyder på att en nödvändig codec saknas.

Sorenson 3.1 går inte att spela upp med QT4. Du måste ha minst QT 5.0.2.. Fattar inte varför inte dom uppgraderar.. det var ju hundra år sedan den kom..

Ska komma med lite utförligare svar på resten av frågorna senare.. *är liiite trött just nu

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
"Flatten" försvann väl när QT 4 kom? Eller var det 4.1? Eller rentav med version 5? Det var ett tag sen i alla fall.

..ja precis, med tanke på Pc människors ovilja att uppdatera QT bör man använda Flatten...

1
Bevaka tråden