Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget windows på intelmacar

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Väldigt vilken fart det blivit angående Windows på IntelMac.;)

OK att ren dualboot ev fördröjs men något liknande VirtualPC eller ännu hellre WINE är ju lösningen. Förstår inte varför man vill starta om burken, det är ju smidigare att kunna köra programmen parallellt med OS X-apparna.

Att starta om burken varje gång man vill köra Windows eller Mac OS X är inte vad jag kallar effektivitet. Kan man köra systemet i en virtuell maskin är ju det att föredra. Och om programmet är så pass krävande att man absolut måste krama ur maximal prestanda (och därmed ratar Windows under OS X) är det garanterat bättre att köpa en PC och i.s.f fjärrstyra den från Macen via Timbuktu eller liknande. Om man vill ha gemensam skärm, mus och tangentbord.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 20:58

Hur roligt är det att släpa omkring på två datorer eller ha två datorer/element/oväsenmaskiner under skrivbordet då?

>..fjärrstyra den från Macen via Timbuktu eller liknande.

Remote Desktop för Mac är förmodligen vettigaste valet, gjort av MS och kostar gratis.

Håller med. Det är först när vi kan köra systemen samtidigt som det blir bra på riktigt!

Vad jag menar med att köpa en separat PC om inte Windows under Mac OS X duger är p.g.a det enkla faktum att man då sannolikt vill ha maximal prestanda och då skulle i.a.f jag sett mig om efter en maxad burk. Att köra Windows- och Mac OS X-program på samma skärm är det mest eleganta, att hålla på och starta om för att byta system är helt enkelt opraktiskt. Då är det mer praktiskt att fjärrstyra dator A från dator B i det läget.

Så jag förstår inte varför det blivit sådant liv. Processorn är densamma, att köra Windowsprogram är inga problem, det enda som kräver särskild manöver är att starta burken med Windows. Och det förstår jag inte behovet av eftersom finessen bör vara möjligheten att köra Windowsprogram via OS X snarare än ständiga omstarter.

Tycker själv att många verkar gå över ån efter vatten. Om inte prestanda är livsviktigt så köp en tyst liten Dell eller liknande och en KVM-switch. Skulle kanske kosta runt 5000:- men då är frågan löst en gång för alla.

Eller också letar man upp en äldre Windowsmaskin som bara står, finns ganska många såna, och kopplar in via ovan nämnda KVM-switch.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-01 21:59
Ursprungligen av Hakro807:

Tycker själv att många verkar gå över ån efter vatten. Om inte prestanda är livsviktigt så köp en tyst liten Dell eller liknande och en KVM-switch. Skulle kanske kosta runt 5000:- men då är frågan löst en gång för alla.

Eller också letar man upp en äldre Windowsmaskin som bara står, finns ganska många såna, och kopplar in via ovan nämnda KVM-switch.

Som sagt. Det innebär att man ska släpa omkring på två datorer eller ha två brummande element under skrivbordet. Varför betala 5000 kr för en dålig lösning när man får en bra gratis?

Gamla datorer som står och dammar passar utmärkt för ftp/webserver/etc men vanligtvis inte för tyngre användning, det brukar vara orsaken till att dom bara står i hörnet.

reading is fundamental

Det var mycket "troligen" och "kanske" i den artikeln.... typsikt idg-grej.
Ingen lär veta förren Vista släpps.

• Oregistrerad
  • 2006-04-04 12:17

Men seriöst.. Vem fan vill köra ett hackat OS X på en ful PC?

Mac är mer än OS X.. Lite känsla för smak måste man ju ha också.

>Men seriöst.. Vem fan vill köra ett hackat OS X på en ful PC?

Det kanske finns de som vill kunna köra OS X på en praktiskt byggd maskin. Jag förstår inte varför Mac-användare måste vara så förbannat dryga, har ni kass självkänsla eller?

Sen att maskinen kan sluta fungera vid vilken systemuppdatering som helst är inget du tycker stör?

Ursprungligen av Johan S:

Sen att maskinen kan sluta fungera vid vilken systemuppdatering som helst är inget du tycker stör?

Dessvärre finns den risken även om man köper datorn av Apple...

>Sen att maskinen kan sluta fungera vid vilken systemuppdatering som helst är inget du tycker stör?

Jodå, det bästa skulle ju givetvis vara om Apple släppte OS X fritt liksom Windows är men att ladda hem en patchad patch är ingenting som stör mig överdrivet mycket.

Tycker mest att den här överdrivna fokuset på att datorn måste vara snygg är.. tja, löjlig? Inget fel om den är snygg, men funktionaliteten måste väl gå först?

• Oregistrerad
  • 2006-04-11 23:44

Jodå, det bästa skulle ju givetvis vara om Apple släppte OS X fritt liksom Windows är

Jag är av den bestämmda uppfattningen att jag tror att Gates & Balmer plus andra nissar hos Pytte Mjuk har en annan uppfattning om detta än vad du har:)

Iofs så är designen en del utav funktionaliteten, i alla fall i mina ögon.

Edit: Usch vad fyndigt det blev då!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-10 22:57

Det är väl bara trevligt med fler möjligheter. Det gör det mer flexibelt.. Framför allt för de som har användning för det. Om man nu inte har nytta av detta så är det väl inget att yvas över, eller.

>Jag är av den bestämmda uppfattningen att jag tror att Gates & Balmer plus andra nissar hos
>Pytte Mjuk har en annan uppfattning om detta än vad du har

De känner nog lugnet. Hade MS velat döda Apple hade de förmodligen inte haft några större problem med det. Möjligen att USA:s regering hade blivit inte så lite putt och spikat upp MS på väggen dock.

De känner nog lugnet. Hade MS velat döda Apple hade de förmodligen inte haft några större problem med det. Möjligen att USA:s regering hade blivit inte så lite putt och spikat upp MS på väggen dock.

Hur hade MS burit sig åt för att ta kål på Apple? Bidde lite nyfiken nu...

• Oregistrerad
  • 2006-04-12 18:42
Ursprungligen av irrelogical:

Hur hade MS burit sig åt för att ta kål på Apple? Bidde lite nyfiken nu...

Gates & Ballmer gör en driveby utanför "Jobbarns" hus...

Ursprungligen av DaPhox:

Gates & Ballmer gör en driveby utanför "Jobbarns" hus...

Inte för att vara sån, men jag tror att Stevan knockar Lille Bill och springer ifrån Ballmer utan problem. Det är ju inte svårt att hållasig undan honom heller, så som han skriker och kastar grejer och har sig. :rolleyes:

>Hur hade MS burit sig åt för att ta kål på Apple? Bidde lite nyfiken nu...

Byta nätverksprotokoll, fimpa Office för Mac, skapa massor av obskyra (ännu mer än idag) lösningar för internet. De skulle förmodligen även kunna fixa någon schysst deal med Adobe så att de slutade utveckla för Mac mot att Adobes produkter fick en mer framträdande roll än idag. Ni kan säkert komma på fler saker själva. Allt detta skulle givetvis kosta MS mycket.

Eller helt enkelt det som Apple ägnat sig åt i åratal - snackat skit om motståndaren. Men Apple är inget hot mot MS. Jämför tex. deras reaktion mot Linux vs mot Apple. Det är inget snack om vilken av dessa som MS ser som det största hotet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 08:00

Byta nätverksprotokoll, fimpa Office för Mac, skapa massor av obskyra (ännu mer än idag) lösningar för internet. De skulle förmodligen även kunna fixa någon schysst deal med Adobe så att de slutade utveckla för Mac mot att Adobes produkter fick en mer framträdande roll än idag. Ni kan säkert komma på fler saker själva. Allt detta skulle givetvis kosta MS mycket.

Eller helt enkelt det som Apple ägnat sig åt i åratal - snackat skit om motståndaren. Men Apple är inget hot mot MS. Jämför tex. deras reaktion mot Linux vs mot Apple. Det är inget snack om vilken av dessa som MS ser som det största hotet.

Intressant - men det är samma sak fast tvärtom också - när det gäller ms så kan dom ställa till med mycket strul för Apple - men dom glömmer inte bort att Apple är en hårdvaruleverantör som dom säljer grejer till (indirekt).

När det gäller Adobe så tror jag på att Jobs skulle rent teoretiskt kunna göra det motsatta - att manövrera Adobe närmare målet - jag har inga direkta siffror, men är övertygad om att andelen Apple VS PC som kör Adobe program är långt mycket mer jämt fördelad än avseende totala antal såla datorer.

Sen tror jag mig veta att Adobe inte skulle särbehandla någon av dom.

/Tangen

Det finns väldigt mycket av det du säger i den här tråden som diskuterats om och om igen de senaste 20 åren. Du behöver läsa på lite om datorns historia eller åtminstone läsa lite äldre diskussioner i det här ämnet.

Microsoft dödar Apple:
Om Microsoft velat döda Apple så hade det hänt för ca 10 år sedan. Det var då Microsoft hjälpte Apple undan konkurs genom att tillskjuta kapital samt försäkra Apple om fortsatt utveckling av Office-paketet. Orsaken heter konkurrenslagar... vi har sådana lagar även i Sverige men i USA är dom mycket tuffare. Utan motspelare så har Microsoft monopol. Monopol för amerikaner = kommunism och det är det värsta de vet. Kapitalism ska det vara. Myndigheter skulle tvinga fram en styckning av företaget Microsoft till ett Office Inc, ett Windows Inc, ett Games Inc osv. Microsoft lever hellre med en liten motspelare än drabbas av detta.

Mac OS X på PC-burkar:
Apples försäljning är i runda slängar 90% hårdvara och 10% mjukvara. Om man släpper OS X för PC-burkar så finns mycket stora risker för företaget. I sämsta fallet så tvärdör hårdvaruförsäljningen och Mac OS X säljer ingenting det heller för alla kör en krackad version istället. Apple tvärdör. Apples styrelse har detta "worse case scenario" att värdera mot det faktum att man idag gör mer pengar än man någonsin gjort tidigare. Jag säger inte att det aldrig kommer att hända men det lär dröja. Skulle dessutom Apple öka sin hårdvaruförsäljning nu när man kan köra Windows på burkarna så går utveckling bort från OS X på PC-burkar, inte mot.

Design på datorer:
Köper man en dator bara för att den är snygg är man en idiot till konsument. Det du missar med oss Mac-användare är dock att designen på burken understryker eller överensstämmer med datorns "look and feel" på insidan. När man ser sin designade dator så säger den "hej minns du att jag är lika cool på insidan?". För mig är en Designad PC som kör XP snygg på utsidan men bara ful på insidan.

Nu känner man sig lite korkad när du raddar upp såna självklara grejer... :rolleyes:

Personligen så skulle jag klara mig utan microsofts produkter (lär få ta tillbaka det uttalandet...), men jag vet många vars liv hade kollapsat.

Frågan är om inte Apple är ett större hot än Linux. Fast, tja, inte på samma sätt...

Bevaka tråden