Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst delat nätverk / Lagbrott -vem straffas?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 14:58

Jag läste lite om detta med trådlösa nät som gör att folk kan koppla upp sig på andras abonnemang..
-visst kan man kryptera å så..

Vad jag undrar är, om jag har ett kraftigt bredband, typ TDC 28mbit/s.. och känner att jag kan likväl ha det trådlöst och fritt för andra i närliggande lägenheter...

-man kan ju även dela på det med "grannen", om man så vill ge bort lösenordet för att komma in på det om man så har satt på login-namn..

Om jag står för abonnemanget, och "grannen" laddar hem olagliga filer, videos, mp3.. eller gör annan brottslig handling. VEM får skiten för det?

är det abonnemangsinnehavaren, eller personen i sig som laddar hem åker fast för det?

För om det är abonnemangs-innehavaren så vill man inte köra öppet nät, men annars.. så är ju sharing == caring.

Jag känner inte till något fall som man kan titta på men det som jag ser som självklart är att påföljden faller på den som man kan bevisa har utfört lagbrottet. Detta kan t ex ske genom att polisen gör ett besök och tar dina lagringsmedium i beslag. Hittar de inte vad de sökte efter kan jag inte se att någon påföljd skulle falla på dig.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 16:48

Men om den man delar nätverket med bråkar och står i på Internet och gör saker som kan vara förtjänta en abuse så kan man som innehavare av abbonnemanget råka illa ut. Om man ska dela ut sin uppkoppling ska man vara säker på att man kan lita på de andra.

Man ska också ha klart för sig att även om man WPA och andra skydd aktiverade så är inte nätverket vattentätt. Det går alltid att ta sig in på ett skyddat nätverk. Det tar bara längre tid innan man lyckas komma igenom.

• Oregistrerad
  • 2006-03-15 08:07

Sant.. har man inte olagliga filer på sin hårddisk så ska man ju inte åka fast..

en liknelse är ju fortkörningsböter... om en fartkamera tar kort på bilen, så måste dem identifiera föraren innan man får skicka ut böteslappen om jag minns rätt.

-om det hade varit bilens ägare som automatiskt fick böter varje gång sambon körde för fort.. då hade man kunnat bli arg

Ursprungligen av martin.klasson:

-om det hade varit bilens ägare som automatiskt fick böter varje gång sambon körde för fort.. då hade man kunnat bli arg

Så har de väl i Norge och jag har för mig att det fanns ett förslag på samma modell i Sverige. Man kan ju bara hoppas att det förslaget nu är nergrävt på 10m djup.

När det gäller nätverket skulle jag också tro att rent juridisk så krävs mer bevis från t.ex hårddisken för att kunna fällas. Däremot kan nog ens ISP stänga abbonnemanget om man t.ex sprider virus, överskrider gränser, eller gör något som de anser olämpligt. Och de tycker nog inte att man kan skylla på grannen.

• Medlem
  • 2006-03-17 13:03

Jag tycker själv inte WPA är så praktiskt tycker mer om MAC-filter på trådlöst. den släpper helt enkelt inte in någon. Du måste ha den rätta Mac-adressen för att komma in.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-17 13:24
Ursprungligen av icep:

Jag tycker själv inte WPA är så praktiskt tycker mer om MAC-filter på trådlöst. den släpper helt enkelt inte in någon. Du måste ha den rätta Mac-adressen för att komma in.

Av vilken anledning är WPA opraktiskt?

Mac-adresser går att byta, jag har gjort det på min iBook t ex.

Man ska även ta med i beräkningen att det i avtalet för din uppkopplng kan stå något om att dela ut anslutningen till andra hushåll. Jag har pratat med en kille som har jobbat på Bornet, och han sa att de knappt kollar sånt alls.

Skulle de komma på en så kommer de säkert med en varning före, men det kan vara dumt att chansa. Iofs så är det bara att byta leverantör om de stänger av en, men ändå.

1
Bevaka tråden