Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill man ha Windows XP på sin Mac???

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när någon tålmodig lyckats starta upp XP på sin Mac hoppar många av glädje. Varför? jag förstår inte vad det för med sig för fördelar. Då kan man ju lika gärna köpa en Dell "Demention " Kunde vara kul att höra vad ni tycker är så positivt med detta.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-17 08:32

De praktiska fördelarna är många för de som av någon anledning är tvugna att kunna köra windows.

En dator tar mindre plats än två.
En dator väger mindre än två.
En dator är billigare än två.
En mac är snyggare än en PC.

Men för mig som inte har någon nytta överhuvudtaget av windows på min dator så spelar det ju ingen roll.

Sedan kan man diskutera huruvida det är bra eller dåligt för Apple att den här möjligheten finns.

Hmmm, såg det inte riktigt på det sättet. Trodde man kunde klara sig med en dator. Måste man kompromissa?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 08:52

Det är många som skulle kuna köra enbart Mac, betydligt fler än vad som tror det. Men för de som har program som bara finns för Windows (eller av andra orsaker bara kan köra Windows) verkar det vara en bra lösning. Nu kan de köra Windows vid de tillfällen de behöver det, OS X resten av tiden.

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 09:09

jag skulle hellre se detdär programmet wine för linux portat till macos x istället.. där windowsprogg startar i motsv. classic-miljö.. visst, det finns spel/progg som bara finns till windows, och dom vill man ju köra, men det finns ingen som helst anledning att starta om datorn bara för ett program.. ..förutsatt självklart att dom portar wine..

Jag håller med dig Hordur... Virtual PC för mac finns ju men jag tycker det är under all kritik. Att starta upp en seeeeg emulator för att köra ett program känns också lite avigt. det optimala hade försås varit om man kunde köra all X86-mjukvara på alla datorer, men det är en utopi.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 09:38

För att det öht går. Är inte det anledning nog?

Det finns många underliga saker här i livet. Som varför man hoppar fallskärm, varför asiater rent generellt är korta, varför linux-nördar envisas med att installera linux på allt, inklusive Ugnar och brödrostar :). Detta vid sidan av de lite mer praktiska tillämpningarna som redan nämnts: Det blir ju billigare och snabbare än att köpa Virtual PC + Windows.

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 09:56

Wine finns redan till intel macar.

Ursprungligen av SeBBBe:

Wine finns redan till intel macar.

Jag skulle inte kalla detta stabilt eller ens värt att testa:
It is being released as a DEVELOPER PREVIEW so USE AT YOUR OWN RISK! It is not yet suited for mass distribution or general user use.

• Medlem
  • 2006-03-17 12:22

Kan vara så att man på jobbet måste köra Windows men på fritiden vill köra OSX.

• Medlem
  • 2006-03-17 13:01

Jag själv som webbdesigner tycker de är skönt att man kan dra igång windows på macen jag älskar min powerbook och älskar osx men ändå så måste jag gå tillbaka till pc då o då för att testa vissa saker och göra andra saker som inte funkar korrekt på macen. T.ex flash är ju så seg på macen förstår mig inte på macromedia/adobe. Så hur mycket men ens älskar os x så måste man ibland använda sig utav the dark side och köra windows. har jag rätt eller fel?

I en familj så är det självklart. Dessa spelkåta 10-20 åringar "behöver" spela CS Source eller liknande, medan förä'ldrarna vill slippa en jäkla massa problem. Perfekt att bara kunna boota om i det system man vill ha.

Sen är det ju så att grafikaccelereringen inte funkar än i denna lösning som presenterats, men det kommer fixas så småningom. På ett eller annat sätt. Inte förrän då är detta projekt klart i mina ögon.

Spelar ingen roll. Kan man spela Grim Fandango så SKA jag ha en intelmac!

Virtual PC går ju inte på en Intel-Mac ännu. Konkurrenten Guest PC har iaf sagt till mig att de ska komma med en version för Intel-Mac som då ska gå väldigt snabbt. Men mycket ska ändå emuleras, det som man nu slipper är att översätta till PPC-instruktioner. Så emulatorerna kommer inte ens med Intel-processor vara bra för spel. Då tror jag mer på Wine.

Men jag dual-bootar gärna för Need for Speed

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 17:39

Visst är det praktiskt att dualboota. Beror ju självklart på vad man gör. Använder man bara datorn till vardagliga saker så har man ingen egentlig nytta av dualboot. Men on man som jag jobbar med webben, så vill man kanske se hur saker och ting fungerar och ser ut i "världens bästa browser". Oftast räcker emulatorer för sånt, men knaske inte alltid. Finns ju folk som både har Mac och PC för att de behöver det. Mycket smidigare att kunna skippa den ena datorn och ha rubbet på en.

En annan tanke till varför någon vill kunna köra Windows på sin Mac är kanske att personen vill lära sig windows, leka lite, labba, ja, ni vet det som på Mac-språk heter "Reparera rättigheter"

Nja... nu är det fredag kväll, dags för mig att gå hem.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-17 20:54

Ge mig Solidworks, AutoCad och Microsoft Flight Simulator till Mac så ska jag aldrig mer fundera på dual boot.

Sedan finns det faktiskt dem som gillar Apples hårdvara men vill köra Windows. Ja, de finns faktiskt. Sedan finns de de som måste köra Windows, detta är dock normalt gammalmodiga arbetsplatser som inte uppdaterat systemadministratören och IT-chefen till senaste versionen.

Själv stör jag mig dock lite på de som stör sig på att det finns de som vill köra Windows på en Mac.

Klart det är bra att kunna köra båda alternativen. Min bil kör jag tex mestadels framåt, men att kunna backa är inte fel heller, även om det inte blir så många mil

• Oregistrerad
  • 2006-03-18 08:53

Virus och säkerhet?

Jag antar att man öppnar datorn för virus och annat elakt med Windows. Stor nackdel ...

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Jag antar att man öppnar datorn för virus och annat elakt med Windows. Stor nackdel ...

Det är ju inte datorn som får virus, det är operativsystemet. Om man kör Windows så spelar det ingen som helst roll vilken typ av dator man har.

• Oregistrerad
  • 2006-03-19 01:06
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det är ju inte datorn som får virus, det är operativsystemet. Om man kör Windows så spelar det ingen som helst roll vilken typ av dator man har.

Precis vad jag menar - kör jag Windows på en Mac så kan virus och annat tokigt drabba datorn.

Det tolkar jag som att det blir mer osäkert med Windows på Macen.

Ja, men det är ju bara windows-delen som drabbas. OS X kan ju inte drabbas utav windows-virus (än).

• Oregistrerad
  • 2006-03-19 01:10
Ursprungligen av irrelogical:

Ja, men det är ju bara windows-delen som drabbas. OS X kan ju inte drabbas utav windows-virus (än).

Vaddå Windows-del? Jag trodde att man kan ha dokumentmappar delade mellan operativen. Då kan förstås ett virus radera ut allt på dessa, kanske till och med OS X-systemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 10:35

Det finns virus som kan påverka hårdvaran. T.ex 'Chernobyl' som kan skriva över BIOS. Det skulle inte direkt påverka OS X, men det skulle påverka hårdvaran du vill köra OS X på.

(ja, jag vet att det inte är BIOS i InteliMac...)

Jag tror att ni insnöade macianer har fått lite av virushysterin om bakfoten. Är man inte superklantig och öppnar varenda bifogad fil man får i mailen klarar man sig galant utan att få virus i windows. Har man dessutom en simpel brandvägg och ett bra antivirusprog är det i princip riskfritt att härja runt.. Kan inte förstå varför alla verkar tro att alla som har windows har datorn full med virus.

alla med windows HAR virus så är det bara, och om de inte har det är det för att de lägger ned timmar på att vara rädda och uppdatera sina virusprog.
för mig är att slippa det den helt klart största fördelen med osx.

Ursprungligen av mattias lindholm:

alla med windows HAR virus så är det bara, och om de inte har det är det för att de lägger ned timmar på att vara rädda och uppdatera sina virusprog.
för mig är att slippa det den helt klart största fördelen med osx.

Det där stämmer inte. Jag har en gammal IBM med Windows 2000 som inte har virus. Jag lägger kanske ner i genomsnitt fem minuter i månaden på att hålla den fräsch.

Jag har aldrig haft virus i mina windowsburkar, och då är jag inte direkt försiktig ändå. Som jag sa, ha lite på fötterna innan ni snackar om virusfyllda windows-burkar. OSX är sannerligen trevligt, men för den sakens skull är inte allt annat skit.

Tycker det här med virus är lite överdrivet.. Visst, ett bra antivirusprogram i Windows är bra att ha, själv kör jag ett som kontrollerar inkommande mail, allt som laddar hem och exe-filer innan de körs, samt uppdaterar sig självt automatiskt. Det räcker gott. Visserligen har jag någon enstaka gång fått virusmail etc, men det hittas / raderas direkt. Har aldrig lagt någon tid alls på att skydda burken förutom den minut eller två det tog att installera programmet.

För att återgå till frågan, jag kommer att till en början köra dual boot. Jag jobbar med en del pc-only program hemifrån på dagtid, så tyvärr måste jag ha en windowsbaserad hemdator ett tag till. Sedan har jag just skaffat mac, och även om jag mest kommer att köra OSX så är det skönt att _kunna_ starta upp windows om det någon gång behövs. Mest hoppas jag dock på vmware eller en uppdaterad Viritual PC så man slipper starta om datorn varje gång.

Bevaka tråden