Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det många som tänker köpa G5 i stället för vänta på Universal Photoshop?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För oss som kör Photoshop och Illustrator hela dagarna så är det ju uteslutet att hoppa på Intel-tåget ännu. Själv så skulle jag behöva en PowerMac snart och det är väl okej. MEN nu när det finns Intel-Macar så sneglar man ju lite nyfiket åt det hållet liksom. Jag vet att nästa Photoshop kommer vara lika bra för G5 (troligen? kanske inte lika optimerat) som för Intel, och därför kan man nu lugnt köpa en PowerMac men samtidigt så underar man på om det ändå lönar sig att hålla ut ett tag. Självbehärskning är väl inte min starkaste sida direkt . . .

Några åsikter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 23:38

Är verkligen inte avundsjuk på folk som jobbar med Adobe-programmen och måste köpa en ny dator idag.
Själv sitter jag i en bra sits då jag har en gammal PowerMac G4 från 2000 som kommer att ersättas av en MacBook Pro i slutet av året. Hoppas av hela mitt hjärta att det kommer en MacBook Pro 12" el 13". 15" är på tok för stort för mig!

OT men ändå.

Ja, min PowerBook börjar kännas lite seg, för att inte tala om 800MHZ PowerMac . . .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 00:18

MIn PowerMac ligger på 450mhz. Klarar mig eftersom jag mest använder den till att maila, surfa och sköta företaget på. Tyngre jobb gör jag på ställena jag jobba åt.
Jag tror att vi kommer att få se mycket snabba PowerMac/Mac Pro men det dröjer nog minst till WWDC som jag tror är flyttad till aug.

Ja enligt MacDailyNews så kommer ju inte Adobe CS3 förrän andra kvartalet 2007, dvs. om drygt ett år. Så det är nog bara att köpa en G5 PowerMac.

Tänkte nästan slå till på en PowerMac nu, men då kändes den alldeles för dyr helt plötsligt. Den har ju legat på samma höga pris hela tiden. Nån annan som tycker den är onödigt dyr, med tanke på vad man får?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 08:19

Jag tycker att man alltid får mer för pengarna för varje modell, så att G5 skulle vara onödigt dyr har jag svårt att se.

Ursprungligen av Jörgen U:

Jag tycker att man alltid får mer för pengarna för varje modell, så att G5 skulle vara onödigt dyr har jag svårt att se.

Den jag tittade på var 2x2.3GHz med 1GB ram och bluetooth och den billigaste Apple-skärmen. Det blev drygt 35.000 kr. Då tänkte jag på iMac som nu har i stort sett samma specar fast med Intel-cpu:er, den går på 18.000 med 1GB ram, det är halva priset. Jovisst, man kan kanske inte riktigt jämföra dem, men ändå känns det inte som att PowerMac borde kosta så mycket längre.

Om man absolut vill köra Photoshop i schyst hastighet och samtidigt ha en Intel-Apple så kan man ju installera Windows och köra den versionen av Photoshop. Kanske inte helt optimalt ur en massa andra punkter dock.

Ursprungligen av Björn Leander:

Om man absolut vill köra Photoshop i schyst hastighet och samtidigt ha en Intel-Apple så kan man ju installera Windows och köra den versionen av Photoshop. Kanske inte helt optimalt ur en massa andra punkter dock.

Ehh . . . tack, men nej tack.

  • Medlem
  • 2006-03-26 22:31

Jag ska själv köpa nu macbook pro för powerbooken känns lite seg och kommer installera windows på den delvis för att jag jobbar med webbutveckling och är för de mesta tvungen o kolla hur allting funkar på båda platformer och för de andra att photoshop är ju seg.

Segt & segt... Jag har testat och på de sätten jag använder PS är det inget problem. De går ivf snabbare än på min PB 12" 1GHz, förrutom uppstarten av programmet.

Ursprungligen av ill_chrill:

Segt & segt... Jag har testat och på de sätten jag använder PS är det inget problem. De går ivf snabbare än på min PB 12" 1GHz, förrutom uppstarten av programmet.

Om man, som jag, dagligen arbetar med större RAW-filer i 16 bit så behöver man en ganska pigg dator för att inte slöa ner arbetsflödet. Att en MacBook Pro bara är lite snabbare än en 1GHz PowerBook (med Rosetta-emulering) visar på problemet med all tydlighet. Jag skulle aldrig köpa en Intel-Mac för att köra Photoshop CS2 på, det är vansinne.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Om man, som jag, dagligen arbetar med större RAW-filer i 16 bit så behöver man en ganska pigg dator för att inte slöa ner arbetsflödet. Att en MacBook Pro bara är lite snabbare än en 1GHz PowerBook (med Rosetta-emulering) visar på problemet med all tydlighet. Jag skulle aldrig köpa en Intel-Mac för att köra Photoshop CS2 på, det är vansinne.

Du kanske inte ska ha en laptop öht.

Ursprungligen av ill_chrill:

Du kanske inte ska ha en laptop öht.

Jodå, när Adobe Creative Suite 3 blir färdigt så kommer nog MacBook Pro mer än väl fylla mina behov. Tills dess så funkar det fint med G4 eller G5. Så får det bli.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jodå, när Adobe Creative Suite 3 blir färdigt så kommer nog MacBook Pro mer än väl fylla mina behov. Tills dess så funkar det fint med G4 eller G5. Så får det bli.

Ok. Jag använder också PS CS2 för att behandla RAW-filer men eftersom det inte det som sätter mat på bordet hemma hos mig så spelar de mindre roll, fotandet är bara en hobby. Indesign som jag mest använder ska väl inte ha dessa prestandaproblem eller?

Ursprungligen av ill_chrill:

Indesign som jag mest använder ska väl inte ha dessa prestandaproblem eller?

InDesign är inte Universal Binary så det är nog ganska segt på en Intel-Mac, särskilt om exporterar pdf och liknande tunga åtgärder.

1
Bevaka tråden