Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning för flera arbetsplatser

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 16:01

Jag kommer att ha ett par olika arbetsplatser framöver och behöver lite goda råd. Jag kommer att ha en huvudsaklig, stationär, dator på ett ställe och använda min iBook på det/de andra. Jag behöver ofta komma åt mail och dokument som ligger i den stationära datorn även när jag inte befinner mig på samma plats som den maskinen. Det funkar inte att försöka tänka ut vilka filer jag kommer att behöva och spara ned dem på USB-minne etc, utan jag behöver komma åt dem via nätet på något sätt.

Hur gör jag enklast? Gör jag min stationära maskin tillgänglig via webben (och i så fall hur), eller skaffar jag någon form för online-hårddisk där sådant jag kan behöva backas upp och blir tillgängligt var som helst ifrån? Behöver jag fundera över något vad gäller säkerhet och hackerskydd?

Tacksam för all input!

Hälsningar
/Henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-25 16:16

Kör iBooken som Firewire hårddisk med alla filer på den så kan du ta med den nr du ska röra på dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 16:46
Ursprungligen av formica:

Kör iBooken som Firewire hårddisk med alla filer på den så kan du ta med den nr du ska röra på dig.

Tack för ditt inlägg!
Fin idé, men det bygger på att jag alltid har med iBooken när jag ska till min huvudsakliga arbetsplats – vilket jag gärna slipper. Ett alternativ vore förstås någon liten och behändig hårddisk. Men helst vill jag ha en onlinelösning, så att jag slipper släpa prylar fram och tillbaka och inte minst så att jag slipper komma ihåg att backa upp grejer någonstans.

Hälsningar
/Henrik

Kör e-post via tekniken IMAP, inte POP3. Då kan du komma åt den från vilken dator som helst i ditt vanliga e-postprogram.

Kör igång fildelning på datorerna och se till att du kan kontakta dem utanför nätverket. Är de kopplade direkt utåt så ska det inte vara några problem. Har du någon form av router får du öppna portarna (minns inte vilka) så ska det fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 20:05
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Hm. Hur mycket backuputrymme får man om man registrerar sig för mac.se?

Ursprungligen av Björn Leander:

Kör e-post via tekniken IMAP, inte POP3. Då kan du komma åt den från vilken dator som helst i ditt vanliga e-postprogram.

Kör igång fildelning på datorerna och se till att du kan kontakta dem utanför nätverket. Är de kopplade direkt utåt så ska det inte vara några problem. Har du någon form av router får du öppna portarna (minns inte vilka) så ska det fungera.

Jag får nog läsa på lite ang fildelning, antar att det står något i Mac Hjälp. Jag återkommer om jag inte lyckas...

Tack alla!
/Henrik

Ursprungligen av Vogel:

Hm. Hur mycket backuputrymme får man om man registrerar sig för mac.se?

500mb enligt http://99mac.se/forum/showthread.php?t=94839

  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 23:12

OK, tack!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 09:37

Sitter här och sliter med Fildelning, verkar ju inte så knivigt.

Jag ser att jag kan använda datorn som FTP-server också. Det är ju enormt användbart. En fråga dock: När jag går in i Systeminställningar – Fildelning klickar jag i "FTP-åtkomst" varvid jag meddelas min ftp-adress. Fungerar detta trots att jag har dynamisk IP från min internetleverantör?

Skulle någon orka testa om det funkar? Min FTP-adress är ftp://c-bc69e155.527-1-64736c20.cust.bredbandsbolaget.se/ Det ligger bara ett Word-dokument i min Public-mapp som heter Test.doc.

Kan jag på något sätt skapa mappar som är lösenordsskyddade, så att endast de användare jag vill får tillgång till filerna?

Hälsningar
/Henrik

FTP är, för att uttrycka det krasst, ett gammalt skitprotokoll. Använd hellre WebDAV (webbdelning)

Tänk dig dock för både en och två gånger innan du lägger ner för mycket tid på en online-lösning, de innbär ju nämligen att dokumenten (som regel) måste överföras från webbdisken till din lokala disk och sedan tillbaka igen för att du ska kunna jobba och spara dina dokument. Förutom att det finns en risk att man glömmer det så är det också problematiskt så fort det börjar bli lite storlek på dokumenten - har du verkligen tålamod att vänta på överföring i 5 minuter, en halvtimme, två timmar etc innan du kan börja jobba med dokumenten. Vissa dokument måste också zippas, FTP klarar inte udda filnamn etc. etc.

Vad är det för typ av dokument du har.

Det är oerhört svårt att slå en liten portabel hårddisk vad gäller enkelhet, tillförlitlighet, prestanda etc. så mitt grundtips är ändå att satsa på det.

Om behovet sedan uppstår kan du ju enkelt webbdela hela den disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 10:24

man kommer fram - inget inlogg dock

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 11:07

Du kan också köra iDisk från Apple som ingår i Mac.com tjänsten typ 900 spänn.. Richard har sina poäng dock. Annars finns ju också KDX server och client som är krypterat och snabbt. Men som sagt så lyssna på Richard. Kanske satsa på en iPod 60GB som du använder som hårddisk och alltid vill ha med

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 11:07

Tack för snabba svar!
Richard, det är främst mindre dokument jag kommer att vilja överföra till mig själv, så det är inget problem med långa nedladdningstider. Jag är frilansskribent/översättare, och mitt behov av att överföra filer till mig själv rör till 90% Wordfiler. Men du kanske har rätt ändå, att en liten hårddisk eller ett USB-minne är den bästa lösningen. Det är mest att jag vill slippa komma ihåg att ta med mig något sådant vart jag går, och spara ned grejer där.

Men har också en musikstudio och det var främst i den verksamheten jag tänkte använda FTP-grejen. Det händer rätt ofta att jag behöver lägga upp ljudfiler på t.ex en mix jag gjort, så att folk kan ladda hem den, lyssna hemma och återkomma med feedback.

Fungerar WebDAV också för Windowsdatorer, utan att folk måste ladda ned en massa specialprogram?

Hur gör jag för att skapa inlogg till min FTP-server på datorn? Och kan jag lösenordsskydda vissa mappar på FTP-servern, så att någon som kommer in på servern endast har tillgång till de filer jag vill att de ska ha?

Tack igen, underbart med riktiga Mac-experter!

Hälsningar
/Henrik

WebDAV funkar inte bara bra på Windows, det funkar t.o.m. mycket bättre än på Mac. T.ex. har Office-paketet på Windows direkt in- och utcheckning, vilket i korta drag innebär att du inte behöver tänka på att ladda ner och ladda upp, utan det beter sig som om det vore en nätverksdisk. Supernajz faktiskt

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 11:33

Aha, låter ju smidigt. Är det det som heter Personlig Webbdelning i Systeminställningar – Fildelning? Det står att när detta aktiveras ges utomstående tillgång till det som finns i mappen Webbsidor, men någon sådan mapp kan jag inte hitta. Ska jag själv skapa den, och i så fall var?

Och kan jag skapa inlogg etc här?

Mors,
Henrik

Varför inte VPN?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 13:32
Ursprungligen av ptolemy:

Varför inte VPN?

Du har att göra med en nätverks-newbie här...vad är VPN?

Ursprungligen av Vogel:

Du har att göra med en nätverks-newbie här...vad är VPN?

Virtual Private Network, skapar en tunnel över nätet så att det blir som om du aldrig lämnat ditt lokala hemmanätverk...

http://en.wikipedia.org/wiki/VPN

trådlös gateway med inbyggd VPN

Någon av följande produkter kan nog vara något för dig.
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010087668
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010066047

Båda produkter innehåller hårdvarubrandvägg, switch, trådlöst nät och VPN etc etc...
VPN gör att du kan logga in på ditt lokala nätverk(där du har din stationära) via en tunnel och på så sätt komma åt alla resurser som du har på ditt hemmanätverk tex filutdelning, skrivare etc etc...
Själv skulle jag satsa på linksys:en.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-28 21:55

iPod som extern hårddisk
+
Synkroniseringsprogram, ex SuperDuper.
=
Alternativ lösning som inte kräver uppkoppling.

Eller?

Ursprungligen av Micke F:

iPod som extern hårddisk
+
Synkroniseringsprogram, ex SuperDuper.
=
Alternativ lösning som inte kräver uppkoppling.

Eller?

Vogel skrev:
"Det funkar inte att försöka tänka ut vilka filer jag kommer att behöva och spara ned dem på USB-minne etc, utan jag behöver komma åt dem via nätet på något sätt."

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-29 20:17
Ursprungligen av mendezzz:

Vogel skrev:
"Det funkar inte att försöka tänka ut vilka filer jag kommer att behöva och spara ned dem på USB-minne etc, utan jag behöver komma åt dem via nätet på något sätt."

Oh.
Ja då var ju mitt förslag rent dumt. Sorry. :eek:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-29 21:43
Ursprungligen av mendezzz:

Vogel skrev:
"Det funkar inte att försöka tänka ut vilka filer jag kommer att behöva och spara ned dem på USB-minne etc, utan jag behöver komma åt dem via nätet på något sätt."

Är man skribent så kan man ju tänka att det är mest är text-filer. Då får man ju plats med hela sin dokumentmapp på en iPod Och med ett synk-program så är dom två dokumentmapparna synkroniserade med varandra hela tiden.

Dessutom bra säkerhetsmässigt att ha sin data på två ställen.

Ursprungligen av JohanK:

Är man skribent så kan man ju tänka att det är mest är text-filer. Då får man ju plats med hela sin dokumentmapp på en iPod Och med ett synk-program så är dom två dokumentmapparna synkroniserade med varandra hela tiden.

Dessutom bra säkerhetsmässigt att ha sin data på två ställen.

Japp data på två ställen är bra.
Själv hade jag kört på vpn-lösning och kompleterat det med en extern hdd som man kan koppla via IP.
Kopplat in den externa hdd direkt i switchen och gett den ett ip-nummer delat ut en mapp på den externa hdd där jag skulle sparat all data jag kan tänkas använda och sen synca den mappen mot den stationära och laptopen.

1
Bevaka tråden