Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbie-fråga

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 18:44

Frågan är lika kort som den är enkel (om man kan det)
Vad är måtten för TV? Typ 700 x 500 nått? Känns som frågan är blåbärsformulerad men va fan...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Frågan är lika kort som den är enkel (om man kan det)
Vad är måtten för TV? Typ 700 x 500 nått? Känns som frågan är blåbärsformulerad men va fan...

PAL ...768x576 4:3
rätta mig någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 18:53

Japp, det stämmer. Kommer ihåg nu. Tack så mycket.
2 min tog det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 19:30

Nästa fråga. Varför ser bilderna jag importerar in i iMovie så grötiga ut? Vad ska man ha för res på bildtexter man lägger in i iMovie för att det inte ska se ut som skit?

Tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 21:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cubeuser:
PAL ...768x576 4:3
rätta mig någon?[/QB]

DV-formatet, som iMove använder brukar väl vara 720x576, alltså 48 pixlar mindre på bredden än vanlig PAL.

Och text blir grötigt i DV-formatet, man får se till att ha den i hyfsad storlek för att det ska bli bra. Ett trick för att det ska bli lite mindre grötigt är att lägga på ett litet uns gaussisk oskärpa på texten.

Bonustips: Ha rejäla marginaler när du lägger in text, alla TV-apparater klipper mer än man tror i kanterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 23:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: cubeuser:
PAL ...768x576 4:3
rätta mig någon?
[/quote]DV-formatet, som iMove använder brukar väl vara 720x576, alltså 48 pixlar mindre på bredden än vanlig PAL.

Och text blir grötigt i DV-formatet, man får se till att ha den i hyfsad storlek för att det ska bli bra. Ett trick för att det ska bli lite mindre grötigt är att lägga på ett litet uns gaussisk oskärpa på texten.

Bonustips: Ha rejäla marginaler när du lägger in text, alla TV-apparater klipper mer än man tror i kanterna.[/QB]

Ceder, din gamla DV-räv!
Tack så mycket.

  • Medlem
  • 2002-09-23 23:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: cubeuser:
PAL ...768x576 4:3
rätta mig någon?
[/quote]DV-formatet, som iMove använder brukar väl vara 720x576, alltså 48 pixlar mindre på bredden än vanlig PAL.

Och text blir grötigt i DV-formatet, man får se till att ha den i hyfsad storlek för att det ska bli bra. Ett trick för att det ska bli lite mindre grötigt är att lägga på ett litet uns gaussisk oskärpa på texten.

Bonustips: Ha rejäla marginaler när du lägger in text, alla TV-apparater klipper mer än man tror i kanterna.[/QB]

det finns pixlar utanför skärmytan också vill man ha det delbart med 16 och bla bla bla... så upplösningen stämmer inte riktigt med PAL standarden

  • Medlem
  • 2002-09-23 23:37

jag kan fylla på vad som finns i det där blah blah blah...

En TV har inga pixlar.. den har linjer.. 288 st x 2 .. oxo har den en aspectratio på 4:3.. skall man räkna om det till pixlar får man lite problem... dels finns det linjer utanför skärmen.. men också nått som kallas för pixelaspec ratio.. dvs hur pass fyrkantig pixlarna är... på en dator är pixlarna fyrkantig men på en tv är dom mer rektangulära.. därför får man skala om en tv bild något om man fortfarande vill ha en cirkel rund...

Mplay är den enda macspelare som spelar video-Cd rätt skalad..

Jag orkar inte förklara ännu en gång, nu får du faktiskt ta och använda vår utmärkta sökfunktion. Sök i just detta foum efter t.ex. "768x576"
Du kommer då hittqa några förklaringar och tips. bland annat varför man inte ska göra text från Photoshop 768x576 utan man ska skala det till det sist...jaja, orkar inte förklara. Sök!

Jag är ett virro, ett sjukt och trött virro. Fick inte till mycket rätt där.

Ok, first off. Jag provade själv söka, men hittade inga träffar som jag borde ha fått. Så jag tänkte förklara lite snabbt. Många har gett kloka inlägg redan, men tänkte bidra med lite konfirmation om inte annat.

Om du ska lägga på en text i t.ex. iMovie, gör så här:

1. Skapa ett nytt dokument i Photoshop som är 720x576.

2. Håll ett getöga på vilka typsnitt du använder. Seriffer och bågar är otyg i denna bransch, det har kort och gott att göra med att dessa små "specialiteter" på ett typsnitt har för tunn line. Dessa kan inte på ett snyggt och smidigt sätt visas på en TV som inte är Plasma (tror att det är fixat till Plasma va?).
Som ni kanske förstår så innebär också detta att man ej kan ha för litet typsnitt. Man måste ha rejäla linjer i varje bokstav. Minst 1.5 punkter tror jag det var. Annars kommer den flimra. Utan undantag.

3. Skapa inte text i det dokumentet som går för nära kanterna. Behåll en saftig gräns.

4. Då du är klar med bilden, välj "image size" i Photoshop och ändra storleken till 768x576. Bilden kommer då att bli "tjock", och den kommer även se tjock ut i redigeringen om jag inte minns fel, men det färdiga resultatet på TV:n kommer bli perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-24 12:57

720 * 576 Pal inget annat till TV produktioner

768 * 576 använder man om man skapar grafik i typ Photoshop som man ska ha med till TV prod.. som man sedan scalar om till 720 * 576 för att grafiken ska bli rätt på din TV i slutet

Datorgrafik o TV har inte samma storlek på pixlar och med det måste man ändra om det för att det ska funka....

Leta upp "Article ID: 36836" hos Apple så finns alla svaren där. Zyxx har fullkommligt rätt och Daniel Eriksson har kastat om ordningen om hur man gör.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=36836

- Olle

[ 24 September 2002, 18:03: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Mycket riktigt!
Jag citerar mig själv:
"Jag är ett virro, ett sjukt och trött virro. Fick inte till mycket rätt där."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-24 23:14

Tack Zyxx och Olle och alla andra.

Daniel, jag brukar söka innan jag frågar, så även den här gången men hittade inte riktigt den infon jag sökte.
Kanske sökte slarvigt eller på fel sätt.

Lite oskön ton, det är ju inte så att jag terroriserar/tjatar på just dig om svar...

Kanske feber är förklaringen?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-24 23:42

NP... det är bara kul att hjälpa till lite då o då..... så bara fråga på : )

// Zyxx

Acke: Absolut inte meningen att vara otrevlig på något sätt. Jag såg nu när jag tittade på det att det verkligen kunde uppfattas som otrevligt, och det ber jag verkligen om ursäkt för! Jag brukar ogilla då folk svarar precis som jag svarade. *bannar sig själv*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 14:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Acke: Absolut inte meningen att vara otrevlig på något sätt. Jag såg nu när jag tittade på det att det verkligen kunde uppfattas som otrevligt, och det ber jag verkligen om ursäkt för! Jag brukar ogilla då folk svarar precis som jag svarade. *bannar sig själv*

Det e cool. Alla kan ha en snuvig dag

1
Bevaka tråden