Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att sortera och spara idéer?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter ett program som inte är så gigantiskt som Word där man kan sortera och spara korta eller längre ideér. Som en svartbok som är mer organiserad - alltså man kan söka "idé lappar" på ett enkelt sätt.

Jag vet att det finns nått program för att sortera textsnuttar (kom ej ihåg vad detta heter) men saken är att man skulle vilja kunna skriva ideérna där inne också.

Om ni hänger med o vet nått sådant program så säg till.

Annars kanske man skulle göra ett.

Jag hittade ett program som hette OmniOutliner installerat från fabriken på min Macbook Pro. Du kanske också har det och det verkar relativt bra för att ta snabba anteckningar och samla idéer i, man kan även länka objekt till internetsidor och andra dokument. Annars finns det väl oändligt med mindmappers, projekthanterare osv, testa och sök på forumet.

Mvh
Fredrik

Just det ja - det har jag också på min dator.

Jag har även sett andra mindmaps program men de är ofta för komplicerade för större projekt.

OmniOutliner är jättetrevligt, men det hjälper inte till så mycket med organisation av idéer i tid och rum så att säga. Har utvärderat det ganska nya programmet Yojimbo från Bare Bones. Det är väldigt trevligt även om det likt alla andra program av den här typen fordrar att man inledningsvis tvingar sig själv att använda det. Med tiden blir det mer och mer naturligt att lagra olika typer av information i programmet. Trevlig integration med .mac om du använder det.
http://www.bbedit.com/products/yojimbo/index.shtml

Ursprungligen av Pegges:

OmniOutliner är jättetrevligt, men det hjälper inte till så mycket med organisation av idéer i tid och rum så att säga. Har utvärderat det ganska nya programmet Yojimbo från Bare Bones. Det är väldigt trevligt även om det likt alla andra program av den här typen fordrar att man inledningsvis tvingar sig själv att använda det. Med tiden blir det mer och mer naturligt att lagra olika typer av information i programmet. Trevlig integration med .mac om du använder det.
http://www.bbedit.com/products/yojimbo/index.shtml

Håller med angående Omnioutliner.

Yojimbo testade jag och det var en bra tanke - men kan man skriva i det programmet - alltså små notes?

Ursprungligen av draags:

Yojimbo testade jag och det var en bra tanke - men kan man skriva i det programmet - alltså små notes?

Jag gillar programmet. Däremot vill jag testa sync funktionen mellan mina macar - detta verkar inte fungera i demo versionen.

Ursprungligen av draags:

det kostar ju inte så mycket så man kanske ska betala för det.

• Medlem
  • Ale
  • 2006-03-29 20:53

Ett annat tips är VoodooPad som funkar bra om man gillar att göra wikis och liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 20:57

Har inte testat det själv men Mori från Hogbay Software har fått bra recensioner!

Vänligen, Ylan

Det är något särskilt med RSS-läsare och dessa "informationsorganiserare"; var och varannan mjukvaruutvecklare hat skapat sin egen. Har själv fastnat för OmniOutliner, men det finns som sagt otaliga alternativ med lite olika inriktningar och finesser. Kolla t ex DevonThink.

Ursprungligen av Hagelin:

Det är något särskilt med RSS-läsare och dessa "informationsorganiserare"; var och varannan mjukvaruutvecklare hat skapat sin egen. Har själv fastnat för OmniOutliner, men det finns som sagt otaliga alternativ med lite olika inriktningar och finesser. Kolla t ex DevonThink.

Devon Think såg bra ut men jag saknar sync möjlighet så att man alltid har samma dokument på alla sina burkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 22:56

jag har en egen wiki som jag använder till just sånt.

• Medlem
  • 2006-03-30 11:04

Jag snubblade över NoteBook från Circus Ponies när jag letade efter alternativ till OmniOutliner. Förutom att den är bättre på att hantera att-göra-listor så är den också är himla snygg.

Testade snabbt yojimbo och såg direkt att detta program är jättebra på att samla info - från hemsidor osv men att det inte är så bra på det jag vill.

Det jag gillade med programmet var syncning med .mac på det enkla mac sättet, man säger att den ska göra det en gång sen så sköts det automatiskt - kanon.

Vad tycker ni ska innehålla i denna typ av program?

Vad använder ni denna typ av program till?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 11:59

Jag letar fortfarande efter ett program som kan hålla reda på en massa saker jag fnular på, det närmaste jag kommit är VoodoPad - som är en wiki fast i burken, men inte heller den är så bäst som det skulle kunna vara

/Tangen

http://www.writerscafe.co.uk/download.htm#mac

Hittade detta program - verkar vara något men är tyvärr lite plottrigt annars har det en del spännande idéer.

• Oregistrerad
  • 2006-04-14 22:17

Inspiration är ju en gammal klassiker. Man kan även jobba i arbetsgrupper över nätverk, med både Mac och Windows-klienter.

http://www.inspiration.com/home.cfm
Låt er inte luras av den busiga layouten. Systemet är superproffsigt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-04-14 23:57

Om ni (några av er) ändå redan har Omni Outliner, testa detta om ni vill utveckla och koppla ihop OmniO med iCal och få en perfekt PIM:
http://kinkless.com/kgtd/intro

"Learning curve" är tuff, i alla fall var den det för mig, men det funkar. Just nu kör jag en mycket enkel variant men man kan göra det hur avancerat som helst.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-23 17:33

finns det fler program likt devonthink och yojimbo till windows xp?

Ursprungligen av Flip:

finns det fler program likt devonthink och yojimbo till windows xp?

MindManager finns till både Windows och Mac.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-23 18:55

www.backpackit.com är smidigt om man vill köra online.

Journler, kanonprogram som dessutom är gratis! Liknar Yojimbo, devonthink etc. Mer integrerad med iLive och iSight.

http://journler.phildow.net/

1
Bevaka tråden