Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0 kort för en G4 733?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-03 01:37

Hej,

Jag gör en uppföljare till denna tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=95558

Jag köpte slutligen Sweex chassit med en enkel DVD-läsare och det funkar inte att spela DVD-filmer i denna. Efter c:a 10 sekunder börjar filmen hacka och jag tror att det beror på att USB 1.1 inte är tillräckligt snabbt. Så jag undrar vad det finns för USB 2.0 kort att köpa? Har läst en del om att det helst ska finnas ett NEC-chip i kortet. Mina önskemål är att kortet ska vara så billigt som möjligt men funka i G4:an (en 733 med OSX); 1 eller 2 USB-portar räcker, det behöver alltså inte vara en monstermodell med 4-5 USB- och FW-portar.

Kommer kortet att sno mycket CPU?

Tack för svar!

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-03 08:30

ADAPTEC USB2CONNECT 3100 USB 2.0 KIT PCI PC/MAC
300 kr plus moms på Dustin. Snor ingen CPU alls.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-03 09:48

Jag har ett sweex usb2 pci-kort som funkar utmärkt i min G4 mdd 867. Kostar en dryg hundring hos webhallen.

• Medlem
  • Oslo
  • 2006-04-03 10:29

Alla USB 2 kort "skall" bör funka.
Zebramedia har bra priser också.

• Oregistrerad
  • 2006-04-03 10:36
Ursprungligen av Kentor:

Alla USB 2 kort "skall" bör funka.
Zebramedia har bra priser också.

Bara de USB-PCI-kort med Nec-chip klarar viloläget i Mac OS X. De andra brukar ge kernelpanic.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-03 11:28

Jag har en kortläsare som, om den är inkopplad, gör att datorn inte vaknar efter vila men övriga usbtillbehör funkar fint med sweexkortet. Vilka chip som sitter i har jag ingen aning om.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-03 16:13

Finns det något NEC-kort under 100 kr?

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-03 16:19
Ursprungligen av Amphibian:

Om du väntar ett par dagar så kan jag svara på den frågan, för jag beställde ett sådant kort nu.
Jag ska ha det till min PowerMac G4 2x1.25
98 kr inkl frakt var inte mycket att tveka på. Och de skriver att det är Mac-kompatibelt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-03 16:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du väntar ett par dagar så kan jag svara på den frågan, för jag beställde ett sådant kort nu.
Jag ska ha det till min PowerMac G4 2x1.25
98 kr inkl frakt var inte mycket att tveka på. Och de skriver att det är Mac-kompatibelt.

Vänta med spänning...

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-04 08:25

Köpte ett sådant och hade problem att få igång datorn efter vila dom första gångerna. Sedan vet jag inte vad som hände för nu är det inget problem längre...

Har du läst?: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=94176

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 16:39
Ursprungligen av iMats:

Köpte ett sådant och hade problem att få igång datorn efter vila dom första gångerna. Sedan vet jag inte vad som hände för nu är det inget problem längre...

Har du läst?: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=94176

Så den funkar bra med andra ord?

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-06 11:55

Så den funkar bra med andra ord?

Jesper, hur gick det? Vi väntar till avantgardet sagt sitt...

Jesper, hur gick det? Vi väntar till avantgardet sagt sitt...

Har inte fått det ännu... De kräver förskottsbetalning på alla order under 500 kr, och jag betalade i tisdags, men de har inte skickat kortet ännu. Förhoppningsvis skickas det idag eller imorgon.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har inte fått det ännu... De kräver förskottsbetalning på alla order under 500 kr, och jag betalade i tisdags, men de har inte skickat kortet ännu. Förhoppningsvis skickas det idag eller imorgon.

Nu har Directman skickat mitt kort!
Hmmm... betalade i tisdags... tre dagar innan betalningen syns på mottagarens konto... är PlusGirot alltid så långsamma?

Men nu är det på väg i alla fall, men det dröjer ju till måndag eller tisdag innan jag har det i min hand och kan testa kortet...

Beställde även jag ett USB-kort från Directman.
Ska bli intressant att se hur det funkar.
Hade tidigare beställt ett Sonnet från Macoteket, som tur var fanns det inget hemma, och skulle beställas från USA, så jag avbeställde det. Skulle kostat mig nära 800:- puh...

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-07 11:43
Ursprungligen av Pocahontas:

Beställde även jag ett USB-kort från Directman.
Ska bli intressant att se hur det funkar.
Hade tidigare beställt ett Sonnet från Macoteket, som tur var fanns det inget hemma, och skulle beställas från USA, så jag avbeställde det. Skulle kostat mig nära 800:- puh...

Varför så dyrt? Vad är det för skillnad då mot exempelvis kortet från Directman?

Betalade för mitt i morse också till Directman, lär jag få det på torsdag då....
Hinner jag ju köpa ett till hos Computer City, det hade fyra portar...

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 23:30

Hur gick det till slut?

Installerade kortet i onsdags. Provade att läsa och skriva till ett USB-minne, och det fungerade jättebra. Mycket stor skillnad jämfört med USB1-hastighet.

Men ännu har jag inte testat det som kan vara ett problem med de här korten, dvs viloläget (har läst att vissa kort kan orsaka Kernel Panic när datorn går ner i vila, eller väcks från vila).

Kortet sitter i datorn som jag har i replokalen/studion, och den är inställd på att aldrig gå ner i viloläge. Men jag ska ner till studion nu, så jag kan prova att sätta datorn i vila, och se vad som händer.

1
Bevaka tråden