Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera .DV via QT Pro, till Windows Media. Hur?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill konvertera en filmfil som jag har i .dv-format full kvalitet, så att en helt ordinär kontorspc kan spela upp den i Windows Media Player. De stackarna får tyvärr inte ladda ned Quicktime.

När jag försöker exportera från QT Pro till WMV-format så blir det färdiga formatet helt ok, men tyvärr bara de första 30 s. Finns det nån spärr i exporten som gör detta eller vad är det för nåt?

Jag är dålig på Win Media Player. Vilka format (som jag kan exportera från QT Pro) kommer att funka bäst med den?

QuickTime innehåller ingen codec för Windows Media. Det låter som om du använder en demo-codec från Flip4Mac vilket skulle resultera i att bara de första 30 sekunderna blir konverterade.

Ursprungligen av Björn Leander:

QuickTime innehåller ingen codec för Windows Media. Det låter som om du använder en demo-codec från Flip4Mac vilket skulle resultera i att bara de första 30 sekunderna blir konverterade.

Jodå jag har Flip4Mac men jag visste inte att det bara var en demo. Finns en full version gratis?

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Jodå jag har Flip4Mac men jag visste inte att det bara var en demo. Finns en full version gratis?

Nej den fanns så klart inte gratis såg jag nu. Hur gör jag då? Är som sagt väldigt grön på codecs och framförallt Windows Media. Är van vid att köra QT och att det bara funkar samt att folk jag skickar filmer till kan ladda ned QT. Nu kan den här kunden inte det utan jag är utlämnad till Media Player-eländet.

Mina dumma frågor alltså: Vad konverterar jag enklast till (från min .DV-fil) för att det skall passa enklast för en vanlig grå Windowsanvändare? Vilket (gratis) program gör jag det bäst med?

Flip4Mac är kostnadsfri för själva uppspelningen. Ska du däremot konvertera något till Windows Media så kostar det.

Men det borde ju finnas andra format än Windows Media som de kan spela upp, även om de måste använda Windows Media Player.

Windows Media Player borde kunna spela Cinepak-kodad film. Det är allt jag vet.

Ursprungligen av Björn Leander:

Windows Media Player borde kunna spela Cinepak-kodad film. Det är allt jag vet.

OK, skall jag lämpligast göra en .avi med den då? Tack för dina svar förresten!

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

OK, skall jag lämpligast göra en .avi med den då? Tack för dina svar förresten!

Det borde fungera.

1
Bevaka tråden