Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man förminska skärmbilden?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick en delikat fråga av en kompis som arbetar med hjälpmedel för funktionshindrade. Han jobbar med en kille som har ett väldigt begränsat synfält och som därför vore betjänt av att kunna förminska datorns visningsyta. Alltså: att på t.ex. en 19" med upplösningen 1600x1200 istället visa gränssnittet med 640x480, så att resten av skärmen får en bred svart kant.
Är det någon som spontant kommer på ett sätt, på PC eller Mac?

mvh // Björn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 11:36

Mac
Systeminställningar -> Bildskärmar -> ändra upplösning. Välj något lämpligt ur listan.

Windows
Högerklickar på skrivbordet och väljer "inställningar". Sen går du till tabben längst till höger och ändrar upplösning genom att dra i regeln längst ner.

Ett tips om det gäller TFT-skärmar är att välja 800x600, eftersom det är jämnt delbart med 1600x1200. Då blir det ingen ful utjämning av pixlarna, vilket annars blir fallet om man kör en annan upplösning än den avsedda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 12:48
Ursprungligen av C-mon:

Ett tips om det gäller TFT-skärmar är att välja 800x600, eftersom det är jämnt delbart med 1600x1200. Då blir det ingen ful utjämning av pixlarna, vilket annars blir fallet om man kör en annan upplösning än den avsedda.

Förstås beror det på vilken 'native'-upplösning skärmen har. Har den 1680x1050 el dyl, stämmer exemplet ovan inte. Titta på vilken upplösning skärmen har och räkna om enligt C-mon:s exempel!

/Henric

Tack för snabba svar, men när jag provar förslagen ovan (både på Mac och PC) blir allt tokstort och fyller hela (CRT-)skärmen, vilket vi alltså inte ville.
Är det månne skillnad mellan CRT- och LCD-skärmar här? Jag vet att min sambo "lyckas" få breda svarta kanter på sin LCD-skärm ibland när hon kopplar in den till Powerbooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 14:36

Tja. Min erfarenhet är att det är skärmen som 'bestämmer' hur den hanterar in-signalen. Jag har en DELL 20.1" widescreenmonitor som ritar ut hela ytan oavsett vilken upplösning jag väljer.

Finns säkert något litet hack som löser det problemet. För min del har det aldrig varit akutellt...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 16:45

Eh... varenda skärm jag haft har man kunnat förminska/ändra själva skärmens bild ganska ordentligt. Inte med datyorn eller systemet alltså, utan direkt i skärmens egna inställningar. Eller fattar jag helt fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 17:50

På Apples skärmar finns inga såna knappar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 19:14
Ursprungligen av Konrad:

På Apples skärmar finns inga såna knappar.

Jodå. På min gamla Studio Display som ståt borta i ett hörn (till salu) finns det.
Men du kanske menar nyare skärmar?

Ursprungligen av Konrad:

På Apples skärmar finns inga såna knappar.

Min gamla Apple Multiple Scan 15 har sådana knappar. Min ännu äldre Color Display 16 (ja, 16 tum ) har gömda skruvreglage för det.

1
Bevaka tråden