Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ClamXav - något att hänga i granen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-04-05 11:42

Jag fick i början av denna vecka en förfrågan om virusprogram till Mac. I mitt jobb behöver jag vara beredd att svara våra IT Coordinators på denna fråga så jag började undersöka lite grand vad som finns på marknaden. Eftersom vi följer en Open Standards policy ska det så långt som möjligt vara fritt att använda för alla.

Clam(X)av verkar som ett hyggligt alternativ. Är det någon som har erfarenhet av detta program, med eller utan dess grafiska del. Har inte hunnit titta mycket på Clamav i sig självt utan hittills bara ClamXav.

Rekommendationer? Alternativ? Kommentarer?

Mac-världen är ju i dagsläget inte speciellt hotad av virus etc, men oroliga IT ansvariga börjar fråga på grund av tidigare artiklar om Leap.A etc och de lugnas lämpligen med kvalitativa svar/lösningar. Tyvärr har jag inte mycket erfarenhet av virus program etc. Tacksam för all hjälp.

Kör hellre en bra viruslösning på mailservern (men de lär ni ju göra redan) för jag antar att de virus som eventuellt skulle komma in på en Mac skulle komma via eposten..

• Medlem
  • Borås
  • 2006-04-05 14:25

Givetvis använder vi både virus och spamfilter på mailservern. Många av kontoren runt om i världen använder dock inte alltid vår interna mailsystem (ja, jag vet det är konstigt, men vi jobbar på det). Samt, ibland får kollegor filer på usb-minnen och liknande. Är ett antivirussystem på macen helt överflödigt och onödigtarbete?

Även om inte behovet finns i stor utsträckning nu så kan det vara bra att i förväg vara beredd på frågorna eftersom dom redan börjat komma.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 16:22

Jag använder ClamAv i vår spamlösning här på företaget, funkar ju bättre med än utan Och den har ännu inte släppt igenom något virus till nästa antivirusprogram som ligger på själva mailservern.

Eftersom det i dagsläget inte finns nåt virus värt namnet till OSX så tror ja de är rätt onödigt att belasta klienterna med antivirusprogram.

• Medlem
  • 2006-04-05 19:23

Har bara testkört det för eget bruk. Funkar bra, men lite långsamt. Och det känns att det inte är något "macprogram".
Att köra antivirusprogram på mac är ju ingen dum idé, tycker jag, för att inte råka smitta ner stackars pc-maskiner.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-04-06 09:37
Ursprungligen av lime:

Har bara testkört det för eget bruk. Funkar bra, men lite långsamt. Och det känns att det inte är något "macprogram".
Att köra antivirusprogram på mac är ju ingen dum idé, tycker jag, för att inte råka smitta ner stackars pc-maskiner.

Jag håller med om att det inte är speciellt snabbt eller integrerat med mac os x. Jämfört med t.ex Norton Antivirus eller AVG känns Sentry lite småknepigt. Eller snarare inte färdigutvecklat. Dessutom måste man ju om jag förstått det hela rätt sätta alla mappar man vill att den ska hålla koll på då den inte ens går in i undermappar. Vilket skapar en del komplikationer.

Ska kika på Integos alternativ, men tror tyvärr det kostar för mycket om det skulle bli dags att implementera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 21:12

Tycker också det är rätt onödigt i dagsläget.

Ett annat program är detta:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49822&product_id=852520

1
Bevaka tråden