Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

surfa m iBook o mobil i Nordamerika...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-04-08 12:58

Reser till Kanada i sommar och försöker lösa internet-tillgång på billigaste sätt. Är mesta tiden på landsbygden - inga fria nät i närheten. Ngn som har erfarenhet av att använda mobil för uppkoppling utan att det blir svindyrt - eller finns andra lösningar? Har Airport Extreme-kort i min iBook G4.
Tacksam för tips.

• Oregistrerad
  • 2006-04-12 00:01

Du får nog försöka kolla upp vad abbonemang kostar i Kanada och jämföra med hemma. Det finns ju svenska operatörer som har abbonemang man kan använda utrikes med det kan bli dyrt, var noga med att kolla villkoren.

Jag vet inte hur det ser ut i Kanada men här i landet söder om Kanada är det mkt tillkommande kostnader som gör det dyrt med abbonemang, om man ej har tidsbegränsade kort, vad de nu kallas. Brukar vara en 50 USD för att lägga upp abbonemang plus ca 200 för att avsluta dem.

• Oregistrerad
  • 2006-04-12 08:31

De nationella leverantörerna här är rent skräp, värsta jag vart med om. Massor av extra kostnader, dålig service och allmänt dålig täckning. Kanada är enligt min mening faktiskt i mångt och mycket ett u-land när det gäller mobiler. Ett exempel på detta är att det kostar mellan 350-700kr att skaffa sig ett kontantkort, alltså bara sim-kortet, sen får man lägga till minst $20 så man kan ringa för det (vilket då blir $23 med skatt) Pengarna förfaller sedan efter 4 veckor om man inte hunnit ringa slut på dem, detta är dock inte svårt då man även måste pröjsa för alla inkommande samtal!

Det hela beror lite på hur länge du ska vara här. Det finns "billiga" abbonmang för en c:a $20 i månaden men jag vet inte hur det står till med GPRS, kostar säker massa extra. Jag skulle råda dig att försöka hitta ett modemabonnemang då lokalsamtal via fast telefoni ofta är gratis (beroende på province säkert) så packa med dig modemsladden och försök hitta ett gratisabonnemang!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 10:42

"då man även måste pröjsa för alla inkommande samtal!"

Va??? Helt sinnessjukt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-12 10:45
Ursprungligen av Spicey:

"då man även måste pröjsa för alla inkommande samtal!"

Va??? Helt sinnessjukt.

Så är det hos många operatörer i USA också. I alla fall för några år sedan. Helt galet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 10:54

Har för mig att jag läste i Mobil att det var så i USA för en 5-6 år sen. Men nu? Vet iallafall att dom inte SMS:ar mycket där. Har vänner som när de kommit till sverige aldrig ens fått ett enda sms. I sitt liv.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-12 11:37
Ursprungligen av Spicey:

Har för mig att jag läste i Mobil att det var så i USA för en 5-6 år sen. Men nu? Vet iallafall att dom inte SMS:ar mycket där. Har vänner som när de kommit till sverige aldrig ens fått ett enda sms. I sitt liv.

De kör ju mycket Push-To-Talk också (mobilen fungerar ungeför som en komradio), det kanske har något med prissättningen på mobilsamtal att göra för det är enligt mig ganska värdelöst

1
Bevaka tråden