Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DN: Apple öppnar för Windows

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 08:48

I en krönika i DN:s ekonomidel skriver Lennart Pehrson att Apple insett att det inte går att slå Windows. If you can't beat them, join them!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

I en krönika i DN:s ekonomidel skriver Lennart Pehrson att Apple insett att det inte går att slå Windows. If you can't beat them, join them!

Vänligen, Ylan

vore ju hemskt om mac'en bara blev en glorifierad windows-dator, visst är det väl bra om de säljer fler datorer och på det viset blir kvar på marknaden, men os x måste ju bara finnas kvar, vill inte tillbaka till windows-världen igen nu när jag väl sett ljuset...

Ursprungligen av Gusten68:

vore ju hemskt om mac'en bara blev en glorifierad windows-dator, visst är det väl bra om de säljer fler datorer och på det viset blir kvar på marknaden, men os x måste ju bara finnas kvar, vill inte tillbaka till windows-världen igen nu när jag väl sett ljuset...

Mac OS X finns kvar så länge någon vill köra det. Bara för att någon annan vill köra Windows behöver inte du göra det om du inte vill.

• Oregistrerad
  • 2006-04-17 11:38

Inte så länge "någon", men väl "några tusentals människor"...

.. dessa diskutioner alltså ...

fakta : Apple har eller kommer ALDRIG att ge något support för Windows .. (läs boot-camp sidan)

citat: "Apples hearth and soul are in its operating system.. and we are not standing still"
- Steve Jobs WWDC 2005 ..

fakta: Apple kommer aldrig släppa sitt operativ system för x86 datorer eftersom Apple är hårdvaru utvecklare. Deras vinst ligger i hårdvaran .. intresset för hårdvaran är genom operativ systemet OS X..

fakta: Windows Suger

citat: "If you can´t beat them.. join them .. and then kill em all when they are sleeping"
- Andy G 99MAC 2006

Ursprungligen av Tussen69:

fakta: Apple kommer aldrig släppa sitt operativ system för x86 datorer eftersom Apple är hårdvaru utvecklare. Deras vinst ligger i hårdvaran .. intresset för hårdvaran är genom operativ systemet OS X..

Allt varar inte alltid för evigt. Förutsättningar förändras. Det är inte omöjligt att Apple om de gick över till att helhjärtat bli programvaruutvecklare och släppte Mac OS X fritt skulle tjäna minst lika bra på det. Det behöver inte betyda det men att strikt begränsa vad ett företag ska ha som sysselsättning oavsett vad som händer är ett väldigt dåligt sätt att styra ett företag.

Vi kan ta ett exempel. Vi är många som vet att Nokia idag tillverkar mobiltelefoner. Få vet däremot att företaget fanns redan 1869 och då hette Nokia Pappersbruk. Apple behöver likaså inte vara hårdvaruutvecklare för evigt bara för att de är det nu.

Ursprungligen av Tussen69:

.. dessa diskutioner alltså ...

fakta : Apple har eller kommer ALDRIG att ge något support för Windows .. (läs boot-camp sidan)

citat: "Apples hearth and soul are in its operating system.. and we are not standing still"
- Steve Jobs WWDC 2005 ..

Citat: Vi kommer aldrig byta till Intel (Steve Jobs)
Fakta: Bytt till Intel

Citat: Vi kommer inte släppa en iPod som kan visa video (Steve Jobs)
Fakta: iPod kan nu visa video

Citat: Tv och dator hör inte ihop (Steve Jobs)
Fakta: FrontRow, Mac mini

Lär dig av historien. Jag säger inte att Apple kommer släppa Mac OS X fritt att installera vart som helst men det går heller inte att helt avfärda. Bara för att Steve säger en sak idag betyder inte att han säger samma sak imorgon. Apple styr inte utvecklingen av precis allt. Ibland tvingas man anpassa sig.

Ursprungligen av Rickard A:

Citat: Vi kommer aldrig byta till Intel (Steve Jobs)
Fakta: Bytt till Intel

Citat: Vi kommer inte släppa en iPod som kan visa video (Steve Jobs)
Fakta: iPod kan nu visa video

Citat: Tv och dator hör inte ihop (Steve Jobs)
Fakta: FrontRow, Mac mini

Lär dig av historien. Jag säger inte att Apple kommer släppa Mac OS X fritt att installera vart som helst men det går heller inte att helt avfärda. Bara för att Steve säger en sak idag betyder inte att han säger samma sak imorgon. Apple styr inte utvecklingen av precis allt. Ibland tvingas man anpassa sig.

Helt klart måste man anpassa sig .. jag håller med dig ... (historien kan jag .. tro mig)

Intel : faktum var att IBM s processorer VAR snabbare än Intels (läs om Mhz Myth.. )
men jag tycker helt klart att det är ett mycket smart drag utav Apple att gå över till Intel ..
personligen så vill jag aldrig mer utveckla program för PowerPC eftersom det är så jobbigt att skriva optimeringar för både intel & powerPC

(optimeringar i form av Int2Float float"int sin() sqr() m.m. )
och för att inte tala om small & big indians .. skit jobbigt ..
(har programmerat mkt inom vst-intrument förut.. (mjukvaru synthar)

IPod Video : inte förvånande ... själv ville jag ha video .. väntar på Apples nästa generation Video Pod . (faktum var att jag påpekade exakt denna sak.. samma dag som det släptes (på ett annat forum) )

TV & Dator : En mycket varm tillgång för Mac mini .. specielt med EyeTv .. men detta innebar inte att Apple började köra med Windows Media Center .. utan gjorde sitt egna FrontRow ..

OS X är kärnan för Apple .. Vi kommer högst troligt inte se OS X för x86 datorer för att .. f*n hur skall jag förklara detta (är så BASIC) ...

OS X är gjord för Apples hårdvara, Apples hårddvara är gjord för OS X ... därför är OS X stabbilt . (enkel förklaring) (det är just därför den hackade versionen av OS X86 inte fungerar på all hårdvara)

personligen tycker jag det är gött som f*n att Apple gör raka motsatsen mot vad dom säger ..
men detta innbär inte vad som helst ..

Jag kan mycket väll se att Apple kommer använda sig av Virtualiserings Technologi i OS X 10.5 .. kommer mycket väll vara möjligt att man kommer kunna köra Windows Program i OS X ... om jag inte har helt fel så har Darwin som OS X bygger på den möjligheten ..

men faktum är att det är ren och rama dårskap (imo) att tro att OS X kommer för Dell datorer ..
det vore precis som att "Porsche skulle börja ge bort sinna bilar och sälja deras kepsar för 5.000.000 .... .. jag säger inte att det var det du sa .. men vissa tror detta )

Låt oss inte vara dumma här och läga vår energi på att dividera om saker som inte kommer hända ...

För övrigt så rekomenderar jag helt klart filmen "Pirates of Silicon Valley"

//Andy

"Apple nu gör det möjligt att köra Microsofts styrprogram Windows på Mac-datorer"

Styrprogram?? Heter de verkligen så?

• Oregistrerad
  • 2006-04-17 13:33

John Gruber på http://daringfireball.net/ säger det bättre än vad jag kan:

"In a nut, though, the two most important points about Boot Camp are these:

- You now get to choose between a computer that can only run Windows or a computer that can run both Windows and Mac OS X. And only Apple sells the latter.

- Apple isn’t trying to get all PC users/owners to buy Macs. They’re just trying to get high-end users who are already tempted by the Mac to switch."

Ursprungligen av fraggelpjott:

John Gruber på http://daringfireball.net/ säger det bättre än vad jag kan:

"In a nut, though, the two most important points about Boot Camp are these:

- You now get to choose between a computer that can only run Windows or a computer that can run both Windows and Mac OS X. And only Apple sells the latter.

- Apple isn’t trying to get all PC users/owners to buy Macs. They’re just trying to get high-end users who are already tempted by the Mac to switch."

Underbart citerat

• Oregistrerad
  • 2006-04-17 18:57

Ibland önskar jag att jag hade Hr. Grubers förmåga att uttrycka mig — han äger.

1
Bevaka tråden