Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

stängs laptop utan viloläge?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nybörjare som jag är är säkert detta en relativt enkel grej men jag har inte lyckats hitta någon inställning.

När jag stänger igen min macbook så går den i viloläge. Har jag en torrent igång slutar den ladda etc.
Jag skulle vilja ha det så att den inte går i viloläge när jag stänger igen den. Så att jag kan sätta igång datorn att ladda ner en grej över natten för att sedan stänga ner den och ställa undan den.

Går detta?

Ursprungligen av art vandelay:

Nybörjare som jag är är säkert detta en relativt enkel grej men jag har inte lyckats hitta någon inställning.

När jag stänger igen min macbook så går den i viloläge. Har jag en torrent igång slutar den ladda etc.
Jag skulle vilja ha det så att den inte går i viloläge när jag stänger igen den. Så att jag kan sätta igång datorn att ladda ner en grej över natten för att sedan stänga ner den och ställa undan den.

Går detta?

Jag sitter på en windowsburk just nu så jag kan inte ge exakta instruktioner, men jag har kollat upp det tidigare och det går. Du behöver ha strömmen inkopplad och jag har för mig att du behöver ha ett externt tangentbord också (lite osäker på det). Kolla i hjälpen, det står där.

Kopierat från Mac hjälpen:

Citat:

Använda din bärbara dator med locket stängt
En del bärbara datorer kan användas med skärmen nedfälld. Du kan till exempel stänga datorn när du gör en presentation på en extern bildskärm som är ansluten till datorn.

För att kunna använda datorn med locket stängt måste du ansluta extern skärm, tangentbord och mus. Nätadaptern måste vara ansluten till datorn och till ett nätuttag.

Så här använder du en bärbar dator med skärmen nedfälld och en extern bildskärm ansluten:
- Anslut USB-tangentbord och -mus till datorn.
- Anslut nätadaptern till datorn och till ett nätuttag.
- Stäng skärmen på datorn så att den går i vila.
- Anslut datorn till en extern bildskärm.
- Vänta några sekunder och tryck sedan på någon tangent på det externa tangentbordet så att datorn vaknar.

Ytterligare fråga; hur länge kan/bör man ha datorn i detta läge med tanke på vilken värme som kan utvecklas, beror ju ioförsig på vad som körs på datorn.

Möjliga alternativ, har ej testat dessa:
Jiggler 1.2
SleepLess 2.2.1

Senast redigerat 2006-04-18 12:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 13:21

Har du busiga katter eller klåfingriga barn eller så? Annars föreslår jag att du inte stänger den och därmed slipper finna en lösning på att ha den igång stängd. Du vinner tid och behöver inte oroa dig för överhettning.

Av ren nyfikenhet, varför vill du köra den stängd när du ändå ligger och sover? (Om du nu sover på natten...)

det är inte bara nattetid.
Jag skulle tycka det var trevligt att kunna stänga ner den, lägga den på soffbordet men nerladdningarna fortsätter ändå när jag t.ex ligger i soffan och surfar.

Angående överhettning så är det enbart iBook som kan drabbas av det om man skulle tvinga den att köras med locket stängt. Både PowerBook och MacBook Pro är byggda så att de ska klara av att köras med locket stängt.

1
Bevaka tråden